• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403070302496
  • منبع : وزارت نیرو

حسابرسی یک‌ سال باران در ایران

حسابرسی یک‌ سال باران در ایران

استان‌های کشور در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ وضعیت متفاوتی را سپری کردند و خشکسالی و سیلاب هم‌زمان مهمان ایرانی‌ها شد.

به گزارش ایسنا، سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در حالی به پایان رسید که ایران بارندگی نرمال را تجربه کرد اما وضعیت‌ها استان‌ها مشابه نبود. هم‌زمان که سیلاب سبب رشد ۱.۵ برابری بارندگی در سیستان و بلوچستان شد، بوشهر یک سال خشک را سپری کرد. کل باران یک سال ایران ۴۱۶ میلیارد مترمکعب بوده است. این رقم ۱۰ برابر بارانی است که در هلند به‌عنوان دومین صادرکننده برتر محصولات کشاورزی جهان می‌بارد.

پاییز و زمستان ۱۴۰۲ چشم‌انداز تلخی پیش روی وضعیت منابع آب ایران گذاشت اما بارندگی‌های فصل بهار کاستی‌های دو فصل قبل را جبران کرد. اگر ایران با ۳ خط نسبتاً افقی به ۴ قسمت تقسیم شود، بخش شمالی و مرکزی بارندگی فرانرمال تجربه کردند اما اوضاع در جنوب کشور و ناحیه زیر رشته کوه البرز از نظر بارش مناسب نبود.
 

حسابرسی یک‌ سال باران در ایران

بارندگی سالانه شخص مهمی در وضعیت منابع آب است اما مدیریت منابع آب تعیین می‌کند که وضعیت تأمین مایع حیات در کشور به چه سمتی پیش برود.

آرش زرنشانی، یک کارشناس منابع آب، به کاهش ۲۰ درصدی خروجی سدهای ایران اشاره کرده و معتقد است که باران در ایران بارید اما سدها اجازه ندادند آب به مردم برسد و سهم کشاورزی، شرب و صنعت شود. اما دیگر کارشناس آب، علی دوستی می‌گوید که بنا نیست همه بارندگی یک سال در همان سال مصرف شود و باید با مدیریت و حفظ ذخایر، برای بدبینانه‌ترین سناریو در سال بعد آماده شد.

حسابرسی یک‌ سال باران در ایران


پژوهشکده اقلیم‌شناسی دانشگاه تهران در تحلیلی اثر تغییر اقلیم روی ایران را به‌صورت خشکسالی و ترسالی‌های با فاصله کم می‌داند و معتقد است که رهاسازی آب از سدها و برداشت از منابع آب زیرزمینی باید بسیار سخت‌گیرانه باشد. مطابق دستورالعمل پیشنهادی این پژوهشکده تکرار تجربه رهاسازی آب در سه سال گذشته برای مدیریت منابع آب در سال‌های پیش رو باهدف بهینه‌ترین استفاده از آب باید تکرار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha