• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403070201600
  • خبرنگار : 71584

اختلالات «اضطرابی» و «خلقی» بیشترین مشکل جامعه هدف بهزیستی

اختلالات «اضطرابی» و «خلقی» بیشترین مشکل جامعه هدف بهزیستی

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خدمات این دفتر را در حوزه سلامت روان و مشاوره تشریح کرد.

معصومه توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه خدمات تخصصی مشاوره در قالب مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی به افراد و گروه‌های کم درآمد، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ تاکنون، خدمات مشاوره به افراد و گروه‌های کم درآمد و خانواده‌های بی‌بضاعت (دهک‌های پایین درآمدی) در مراکز مشاوره دولتی به صورت رایگان و در مراکز غیردولتی در قالب یارانه مشاوره (حداقل ۴ جلسه مشاوره) ارائه می‌شود. همچنین این افراد (در صورت نیاز و تمایل)، می‌توانند از دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی (از قبیل مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده، مهارت‌های فرزندپروری، آموزش مدیریت رفتاری نوجوان و توانمندسازی خانواده در بلوغ و نوجوانی، آموزش روابط زوجین، حل تعارض و...) به صورت رایگان بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، آحاد جامعه به ویژه افراد و گروه‌های کم درآمد می‌توانند از طریق خط تلفنی ۱۴۸۰ از خدمات رایگان مشاوره در زمینه‌های ازدواج و خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات بین فردی، اختلالات روانی، مشاوره تحصیلی و تربیتی، مشاوره شغلی، مشاوره سالمند و ... استفاده کنند که زمان فعالیت این مراکز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب است.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در همین راستا به تشریح گزارش عملکردی از اقدامات این دفتر در حوزه خدمات سلامت روان به جامعه هدف خود پرداخت و گفت: طی سال گذشته ۹۰ هزار و ۴۴۰ جلسه مشاوره در مراکز مشاوره دولتی برای افراد و گروه‌های مراجعه‌کننده به این مراکز و همچنین ۶۶ هزار و ۳۹۹ جلسه مشاوره با استفاده از یاری‌برگ‌ها برای افراد کم درآمد و بی‌بضاعت در مراکز خصوصی برگزار شد.

توکلی همچنین میزان مشاوره‌های رایگان ارائه شده از طریق خط ۱۴۸۰ (صدای مشاور) را بالغ بر یک میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۲ مورد اعلام کرد و گفت: تعداد دوره‌های آموزشی حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده، مهارت‌های زندگی) بالغ بر ۳۱ هزار و ۹۶۰ دوره بوده که ۸۰۹ هزار و ۱۳۱ نفر از این آموزش‌های حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده، هنگام ازدواج، بلوغ و نوجوانی و مهارت‌های زندگی) بهره‌مند شده‌اند.

وی در ادامه به گزارش عملکردی از این دفتر در ۳ ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: طی سه ماهه امسال ۱۸ هزار و ۴۴۱ جلسه مشاوره در مراکز دولتی، ۴۲۳۲ جلسه مشاوره با استفاده از یاری‌برگ‌ها برای افراد کم درآمد و بی‌بضاعت در مراکز غیردولتی، تعداد ۴۰۸ هزار و ۶۶۴ مشاوره رایگان توسط خط ۱۴۸۰ (صدای مشاور)، ۶۳۱۸ دوره آموزشی حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده) و آموزش مربوط به حوزه سلامت روان (آموزش‌های پیش از ازدواج و زندگی خانواده) به ۱۰۹ هزار و ۳۹۹ نفر ارائه شده است.

‌مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که بیشترین مشکلات مراجعه‌کنندگان مربوط به چیست؟، تصریح کرد: علاوه بر مشکلات مالی و اقتصادی و موانع دسترسی به خدمات، بیشترین مشکلات روان شناختی، مرتبط با اختلالات اضطرابی و خلقی و سپس مسائل خانوادگی و بین فردی است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تعداد مراجعین در سال‌های اخیر، نیاز به استفاده از خدمات سلامت روان افزایش پیدا کرده که این موضوع نشان از آگاهی بیشتر مردم و دسترسی بیشتر به خدمات و لزوم توجه به این موضوع دارد که تایید این نتایج مستلزم انجام پژوهش‌های سیستماتیک از سوی مراجع پژوهشی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha