• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403063120124
  • خبرنگار : 71021

حریم تپه ۵۰۰۰ساله در غرب ایران مشخص شد

حریم تپه ۵۰۰۰ساله در غرب ایران مشخص شد

باستان‌شناسان، عرصه و حریم «تپه بور» در جوانرود کرمانشاه را مشخص کردند. در این محوطه که با خطر ساخت و ساز روستایی‌ها مواجه بوده، شواهدی از دوره‌های مس و سنگ، هزاره دوم قبل از میلاد و اشکانی‌ها کشف شده است.

به گزارش ایسنا، محوطه باستانی تپه بور در روستای تپه بور از توابع دهستان پلنگانه بخش مرکزی شهرستان جوانرود استان کرمانشاه واقع شده است که به دلیل قرار گرفتن این تپه در بافت روستایی بر اثر ایجاد ساخت و سازهای مسکونی، بخشی از این تپه تاریخی تخریب شده است. این تپه در سال ۱۳۸۴ توسط  یعقوب محمدی‌فر با نام «تپه پشت آبادی تپه بور» شناسایی شده است.

با آنکه این تپه در ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲ به شماره ۳۴۰۸ در فهرست میراث ملی ثبت شده است اما درخواست‌های مکرری از سوی اهالی روستا برای ساخت و ساز در اطراف آن به میراث فرهنگی استان کرمانشاه شده بود، در نهایت با تصمیم مسئولان میراث فرهنگی، برنامه گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی در تابستان ۱۴۰۳ آغاز شد. اینک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از پایان برنامه برنامه میدانی تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی تپه بور که با مجوز این پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و پشتیبانی مالی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع­دستی استان کرمانشاه در شهرستان جوانرود انجام شد، اطلاع داده است.

فرهاد فتاحی که سرپرست هیئت باستان‌شناسی تپه بور است، درباره آنچه در جریان گانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم این تپه شناسایی شده است، گفت: در مدت اجرای این برنامه جمعاً ۲۳ گمانه حفاری شد و بر اساس این گمانه‌­ها، عرصه محوطه مشخص و حریم آن نیز پیشنهاد شد. با توجه به قطعات سفالی به‌دست آمده از محوطه تپه بور، قدیمی­ترین شواهد استقرار در این محوطه متعلق به دوره مس و سنگ بوده و علاوه بر آن شواهدی از استقرار در هزاره دوم قبل از میلاد و دوره اشکانی را داراست که نشان از اهمیت این محوطه در مطالعات باستان‌­شناختی منطقه است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه این برنامه دومین برنامه گمانه‌­زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه‌­های باستانی شهرستان جوانرود در دو سال گذشته است، بدون آنکه به برنامه حفاظی از این تپه تاریخی اشاره‌ای داشته باشد، بیان کرد: امیدواریم با انجام این برنامه و تعیین عرصه و حریم محوطه، مشکلات اهالی روستای تپه بور در راستای اخذ مجوز و صدور پروانه ساخت رفع شده و در آینده­ای نزدیک شاهد توسعه و آبادانی این روستا همراه با حفظ و صیانت از این محوطه باستانی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha