• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۵
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 1403063019510
  • خبرنگار : 71552

کیوان صادقی

فدراسیون هندبال به اتاق فکر نیاز دارد/ حرف می‌زنیم آقایان ناراحت می‌شوند!

فدراسیون هندبال به اتاق فکر نیاز دارد/ حرف می‌زنیم آقایان ناراحت می‌شوند!

کارشناس و پیشکسوت هندبال ایران گفت: همیشه بی‌برنامگی نشان داده که به هدف‌ها نرسیده‌ایم بنابراین باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

کیوان صادقی در گفت و گو با ایسنا، در مورد انتخاب رافائل گویجوسا کاستیلو اسپانیایی به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال مردان و اینکه حضور او چقدر سبب کسب مدال آسیا و سهمیه جهانی خواهد شد، اظهار کرد: واقعیت کار خیلی سخت است. متاسفانه ما همیشه مقطعی به موضوعات نگاه کردیم که جوابگو نبوده است. والیبال پیکره خود را درست می کند و در مقطعی هم از یک سرمربی استفاده می‌کند و جوابگو است اما در هندبال اینطور نیست. در هندبال، پایه‌های ما ضعیف است و با این وجود می‌خواهیم در رده بزرگسالان نتیجه و مدال بگیریم که امکان‌پذیر نیست.

کارشناس هندبال در ادامه گفت: به نظر من در ابتدا باید پایه‌ها و سبک آموزش را درست کنیم و بعد از چند سال که بازیکنان به خودباوری و آمادگی رسیدند بهره آنها را ببریم. اکنون بهترین مربی دنیا را هم که بیاوریم مطمئن باشید وقتی ضربان بازیکن بالا می‌رود کاری را انجام می‌دهد که از پایه آموزش گرفته و جوابگو نیست.

او افزود: برخی از حرف‌ها در هندبال ما آنقدر تکراری است که از گفتنش هم خسته شده‌ایم. به نظر می رسد ما فقط می‌خواهیم یک تیم داشته باشیم که به مسابقه برود و حالا هر کسی مربی باشد رافائل یا پدرش. هندبال ما نیاز به ابزار دارد که ما نداریم. رافائل سال‌ها قبل سرمربی تیم باشگاهی سبزوار بود و آن زمان هم ما می دانیم که چطور با شرایط خاص مقام آوردیم و چه کسانی آنجا بودند که حمایت می‌کردند. عواملی بوده که حالا به آنها کاری نداریم. اکنون هم باید ساختار هندبال را درست کنیم و کاری کنیم که راحت تر از اینها بتوانیم جهانی شویم و حتی سهمیه جهانی بگیریم.

صادقی افزود: خانواده هندبال دلسرد شده و دیگر نگاه ویژه‌ای به هندبال ندارند. متاسفانه کارها را روی رابطه و اصول خاص برای خودشان پیش می‌برند. من همیشه گفتم بازهم می‌گویم برای داشتن هندبال خوب نیاز به یک برنامه بلندمدت و روی سیستم داریم. ما مربیان خارجی زیادی همچون رافائل، مانوئل، وویوویچ، ماچک و ... آوردیم اما هیچ‌گاه هم نتیجه دلخواه را نگرفتیم. ژاپن که هیچ چیز نبود حالا بعد از چهار سال در جوانان و نوجوانان نتیجه می‌گیرد، آنها با وجودی که به لحاظ مهره‌ای از ما ضعیف‌ترند به این نتایج می‌رسند چون برنامه‌ریزی خوبی دارند اما اینجا تا اینها را می‌گوییم یک عده آقایان ناراحت می‌شوند. ما برنامه ریزی نداریم.

وی در خصوص اینکه فدراسیون اعلام کرده که قرار است اختیار تام رده های پایه را به رافائل بسپارد گفت: در هندبال کشور ما همه چیز شدنی است. اگر رافائل مربی باشگاه یا حتی رییس فدراسیون هم شد تعجب نکنید. در هیچ کجای دنیا این مدلی نیست. مدل پایه با بزرگسالان فرق دارد اما ما یک مربی آورده‌ و هدایت تیم ملی بزرگسالان را در اختیارش قرار داده‌ایم و می گوییم جوانان و نوجوانان هم برای تو. بخدا این مدلی در دنیا وجود ندارد. نمی‌دانم چه علمی پشت سیستم ما هست که یک نفر را که می‌آوریم تمامی خط و مش هندبال را به او می‌سپاریم. همه هم باید بگوییم آنها درست می‌گویند. شاید چون چشمانشان رنگی است، درست می گویند و ما همه اشتباه می‌گوییم. بخدا اگر خبری باشد.

پیشکسوت هندبال افزود: اگر مربیان خارجی در بقیه کشورها مثل قطر و ژاپن موفق می‌شوند چون پول خوبی می‌گیرند و امکانات لازم را دارند. ما امکانات نداریم. یک مربی اگر کمک وسیله کمک آموزشی مثل مانع‌های متفاوت، تخته فنر و .. بخواهد نداریم ولی می‌خواهیم با یک مربی شق‌القمر کنیم و بازیکنی که 10 سال با یک سبک بازی می‌کرده را در یک سال تغییر دهیم که نمی‌شود.

صادقی افزود: من فکر می‌کنم فدراسیون نیاز به یک کمیته و یا اتاق فکر دارد و آنهایی که در توانشان هست باید کمک کنند. نباید نظر فقط نظر یک نفر باشد. مطمئن باشید اگر این شکلی پیش رود باز هم شکست می‌خوریم. تیم ملی نوجوانان ما در دهه اخیر یکی از بهترین تیم ها بود ولی مقام و سهمیه نیاورد. همیشه بی‌برنامه‌گی باعث شده به هدف‌ها نرسیم. فقط نیاز به مربی خارجی نیست ما نیاز به مربی داریم که بتواند سبک و سیاق پایه‌ها را تغییر دهد. نمی‌دانم رافائل در مقوله پایه‌ها که کاملا با بزرگسالان متفاوت است می‌تواند کمک کننده باشد یا خیر.

وی گفت: در اروپا مسابقه دادند کمک حال ما هست اما آنقدر که مسابقه دادن با کشورهای همجوار برایمان مهم است، بازی با اروپایی‌ها مهم نیست. سبک و سیاق کشورهای عربی و همجوار با اروپایی‌ها متفاوت است و اگر می خواهیم در آسیا مقام بیاوریم باید بفهمیم رقیبانمان چه سبکی دارند. عربستان، ژاپن، بحرین و ... هر کدام یک سبکی دارند. اگر می‌خواهیم درست شویم باید برنامه‌ها را تغییر دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha