• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403062616934
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

با پیگیری سوژه ایسنا؛

پیشتازی خیرین در ساخت مدرسه در حاشیه بیرجند

پیشتازی خیرین در ساخت مدرسه در حاشیه بیرجند

ایسنا/خراسان جنوبی ساخت مدارس و تجهیز آنان در حاشیه شهرستان بیرجند نویدبخش آینده‌ای زیبا برای تحصیل کودکان مناطق کم برخوردار و روستایی است.

همانطور که به ایام مهرماه نزدیک می‌شویم، هوا هم کمی سردتر شده و نم نم باران صبگاهی حس و حال خوبی را بر روح وتوان مردم استان برجای می‌گذارد. همه دانش‌آموزان و خانوادها در تکاپوی آمادگی برای بهار تحصیلی هستند و می‌توان گفت مهر با نو شدن کیف، کفش و لباس مدرسه آغاز و همراه است، اما آیا مدارس هم خودشان را برای دانش‌آموزان و معلمانی که می‌خواهند ساعت‌ها روز خودشان را سپری کنند، آماده هستند؟.

مسئله ناراحت‌کننده که با نزدیک شدن به ایام مدارس به چشم می‌خورد این است که دانش‌آموزانی هستند که در روستاها و مناطق کم برخوردار زندگی می‌کنند و از کمبود امکانات و فضای تحصیلی رنج می‌برند و آرزویشان تنها یک مدرسه خوب با فضای آموزشی مطلوب است تا با استفاده از امکانات و فضای مدرسه بتوانند زمینه‌ساز و مایه افتخار استان‌مان در در تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاهی بشوند که قدم اول برای ایجاد اشتیاق در قشر محصلانمان همین درس خواندن در یک مدرسه‌ای با امکانات و فضای مطلوب آموزشی است.

در این راه ناگهان جرقه‌ای خورد، نور حاصله از این جرقه موجب ایجاد آتشی بزرگ و شعله‌ور در میان یکسری انسان شد؛ البته نمی‌توان عنوان انسان را برای این افراد به کار برد زیرا آن‌ها جایگاه خود را با انجام اعمال خوب و خداپسندانه هر روز و هر لحظه بالاتر می‌برند و توصیف خوبی با قلم من شاید نتوان برای این افراد به کار برد.

خبرنگاران خراسان جنوبی در بازدید از پروژه‌های آموزشی شهر بیرجند رفتند از نزدیک فعالیت‌های مرتبط با این موضوع را مشاهده کردند.

مدرسه‌ای در روستای حاجی‌آباد شهرستان بیرجند برای تکمیل شدن کامل نبوده و هنوز مقداری کار داشت؛ برای من سوال بود که در یک روستای اطراف حاشیه بیرجند این مدرسه چگونه ساخته شده و این همه تکاپو برای تکمیل کامل آن برای چیست؟

هر قدمی که در حاشیه حیاط آن مدرسه می‌زدیم، گویی عطر عجیبی در فضای آن بیچیده بود، عطری خاص و به سبک علی‌گونه! هر چه بیش‌تر فضای کلاس‌ها را نگاه می‌کردم بوی عشق آقا امیرالمونین که با خشت خشت آجرهای آن درآمیخته شده بود را به راحتی من و همراهانم می‌توانستیم احساس کنیم.

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی که بانی ترکیب حس همدلی و همکاری  میان خیرین و مردمی که از کمبود فضای آموزشی و امکانات تحصیلی رنج می‌بردند، شد و در فصل تابستان در تکاپو ویژه‌ای قرار داشتند و بخاطر علاقه وافری که به مردم این استان داشتند اقدام به ساخت، تکمیل و بهسازی مدارس برای مناطق کم برخوردار استان به ویژه حاشیه شهرستان بیرجند که بیش‌تر این کمبود احساس می‌شد، کردند.  

پیشتازی خیرین در ساخت مدرسه در حاشیه بیرجند

در مدرسه امام‌علی(ع) که در روستای حاجی آباد بیرجند که مقصد اول ما بود، نوید بهره‌برداری آن در آغاز سال تحصیلی داده شد که به کمک خیرین مدرسه‌ساز این پروژه به سرعت در حال تکمیل بود و قرار بود صدای خوشحالی کودکان این روستا در فضای این مدرسه حس رضایت و آرامش خاطری برای خیرین بدون منت و مهربان را در وجودشان القا کند و آن طور که حامد رخسارپور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی به تور رسانه‌ای اعلام کرد: عملیات خاک برداری و آسفالت به زودی به پایان رسیده و تجهیزات و امکانات آموزشی جهت بهره‌برداری دانش‌آموزان در اول مهرماه برای محصلان مقطع ابتدایی حاجی‌آبادی قابل استفاده خواهد بود.

نکته‌ قابل توجه همکاری و همدلی دو خیر با اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بوده است که دست به دست هم دادند و با تقبل هزینه اسکلت آن بالغ بر ۳ میلیارد تومان برای این مدرسه توسط یک خیر که از اهالی همین روستا بوده، صورت گرفته است و همچنین خیر دیگری که هزینه ساخت این مدرسه که حدود ۳ میلیارد تومان بوده‌است را تقبل کرد تا این مدرسه با عنوان نام مبارک حضرت علی(ع) مزین شده و کودکان این مدرسه به برکت وجود مبارک ایشان بزرگ شوند و همچنین مسئله تامین تجهیزات با کمک از منابع دولتی تامین شد و این مدرسه در روستایی حاشیه شهرستان بیرجند با تمامی امکانات، قابل خدمت‌رسانی برای دانش‌آموزان این روستا در ابتدا مهرماه خواهد بود.

این مدرسه ۶ کلاسه با معماری خاص ایرانی اسلامی همراه با تجهیزات و امکانات کامل از جمله کتابخانه، آزمایشگاه، کلاس درس، نمازخانه و... است که تمامی مقررات و مباحث ایمنی و ملی ساختمانی برا آن لحاظ شده که خانواده‌ها با آسوده خاطری فرزندان دلبندشان را به مدرسه‌ای که در نزدیکی خانه‌شان هست، بفرستند.

نکته دیگری که پس از بازدیدهای میدانی دیگر در دو مدرسه‌ای در همین روستا متوجه شدم این بود که علاوه بر  مدرسه ۶ کلاسه امام علی(ع)، دو باب مدرسه ۶ کلاسه دیگر هم یکی در حال ساخت که تا اواخر مهرماه یا اوایل آبان قابل بهره‌برداری بود و یک مدرسه دیگر که توسط خیر مدرسه‌ساز با عنوان خودشان یعنی مرحوم دکتر داریوش گنجی سال گذشته به اتمام رسید و در مهر امسال به آموزش و پرورش تحویل داده خواهد شد.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با وجود کمبود فضای آموزشی که در این روستا وجود دارد، با احداث این سه باب مدرسه این کمبود دیگر به طور حاد نیست و با دو شیفت کردن مدارس می‌توان به طور موقت این مسئله را حل کرد.

در ادامه با دوستان رسانه‌ای دوباره راهی روستای دیگری شدیم و اینبار مقصد ما روستای امیرآباد شهرستان بیرجند بود که در این روستا یک مدرسه ۱۲ کلاسه که مرحوم دکتر گنجی درحال احداث و ساخت آن بود، را مشاهده کردیم اما مسئله‌ای که من و همراهان رسانه‌ای  را متاثر و ناراحت کرد، فوت دکتر داریوش گنجی بود که متاسفانه اجل مهلت افتتاح مدارسی که در این روستاها کمک به ساخت و احداث آن کرده بود، نداد.

در حال حاضر مدرسه نیمه‌کاره ۱۲کلاسه دکتر داریوش گنجی که قول پرداخت ۳۰ درصد برای ساخت آن مانده بود، با فوت این مرحوم مانده است و باید دید که ورثه دکتر گنجی مبلغی که برای ساخت آن می‌خواست تقبل کند را توسط ایشان پرداخت می‌شود یا نه؛ البته ۷۰ درصد هزینه ساخت این مدرسه توسط دولت پرداخته شده است و حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رخسارپور در ادامه بیان کرد که تمام سعی خود را می‌کنند که این مدرسه را به مهر سال آینده برسانند و همچنین از هزینه ۲۰ میلیارد تومانی برای ساخت آن صرف شده است، توضیح داد و در آخر مطلبی گفت که مایه افتخار مردم استان خراسان جنوبی بود و مضمون این مطلب اشاره به تهیه مصالح از تولیدکنندگان خراسان جنوبی  که مصالح بسیار باکیفیتی تولید و آماده می‌کنند، داشت.
مقصد بعدی ما مدرسه ۶ کلاسه‌ای بود که دومرحوم دکتر گنجی آن را احداث کرده بودند و که از سال گذشته بچه‌ها شروع به تحصیل کرده بودند و متاسفانه این مدرسه هم در غیاب دکتر داریوش گنجی افتتاح شده بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، پس از بازدید از محیط اطراف مدرسه به  اعتبار ۱۱میلیارد و ۳۰۰ تومانی اشاره کرد که ۷۰ درصد آن را دولت پرداخته و ۳۰ درصد هم از طرف خیر مدرسه‌ساز بوده است. 

پس از بازدید از مدارس به مدرسه شهیدین قاسمی رفتیم که در کنار آن سالن ورزشی مجهزی در حال تکمیل بوده است را بازدید کردیم اما نکته جالبی که توجه مرا بسیار به خودش جلب کرد، استفاده افراد محلی با وجود دری که به بیرون راه دارد، بود و افراد ساکن آن محله می‌توانستند در زمان‌بندی عصر از سالن ورزشی سرپوشیده مجهز استفاده کنند و بودجه‌ای که برای ساخت این سالن ورزشی تقبل شده بود، حدود ۸ میلیارد تومان بوده و مساحت این سالن ورزشی حدود ۶۰۰ متر مربع بوده که با اعتبار دولتی  این سالن ساخته شده است.

گزارش از یگانه رمضانی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha