• دوشنبه / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 1403062616665
  • خبرنگار : 71552

رئیس فدراسیون هندبال:

به مربی اسپانیایی تیم ملی خوش‌بینم/ مبلغ قراردادمان فضایی نیست

به مربی اسپانیایی تیم ملی خوش‌بینم/ مبلغ قراردادمان فضایی نیست

نشست خبری علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال امروز از ساعت ۱۳ در محل این فدراسیون برگزار شد.

علیرضا پاکدل در این نشست خبری گفت: تنها یک سال دیگر مسابقات قهرمانی آسیا و بعد از آن بازی‌های آسیایی را داریم. برای اینکه زمان را از دست ندهیم وعده کردیم که تا پایان شهریور سرمربی خارجی را مشخص و معرفی کنیم. کمیته فنی را تشکیل دادیم و خواستیم که کمیته فنی در انتخاب مربی نظر دهد. اینبار خواستیم به سراغ مربی برویم که بتواند به ما کمک کند. اعتقاد دارم مربی بزرگ و یا سطح اول نتواند به برخی رشته‌ها کمک کند. دنبال مربی بودیم که بتواند نیازهای هندبال کشور را رفع و ایرادات را رفع کند. ما شاید در دقایق پایانی دچار مشکل باشیم و نتوانیم مشکل را رفع کنیم. جلسات زیادی با کمیته فنی داشتیم. ما در آن جلسات به ۱۰ شاخص رسیدیم و بر این اساس قرار شد به دنبال مربی خارجی باشم. 

وی گفت: عجله در انتخاب مربی منجر به شکست می‌شد و ما سریع به دنبال آن نرفتیم. ما با توجه به ۱۰ شاخص به دنبال انتخاب بودیم. سبک، تطبیق با فرهنگ، نداشتن سن زیاد از جمله شاخص‌های ما بود. ما در این انتخاب قرار است علاوه بر رده بزرگسالان از این فرد در رده‌های سنی نیز استفاده کنیم. مسائل آموزشی هم برای ما مهم بود تا با توجه به استعداد پروری و پشتوانه سازی به ما کمک کند. همچنین مربی مدنظر باید شناخت نسبی از آسیا داشته باشد که شاخص مهمی بود.

او گفت: دو سه گزینه را از قبل در نظر داشتیم دو سه گزینه را هم بعدا پیگیری کردیم. با گزینه‌های قبلی مذاکرات را به صفر رساندیم و به دنبال مربیان آسیایی بودیم. نخواستیم دیگر سراغ اروپایی‌ها برویم. به دو گزینه رسیدیم و مذاکرات را فشرده کردیم. هر چند که یکی از گزینه‌ها بهتر بود و ۹۰ درصد شاخص‌های کمیته فنی را داشت اما در نهایت با یکی از گزینه‌ها به توافق رسیدیم.

وی گفت: رافائل گویچو کاستلو اسپانیایی به عنوان مربی انتخاب شد. شاید این مربی بتواند به ما کمک کند. قرار داد را هم دو ساله بستیم چون قراردادهای کوتاه مدت شاید نتوانست مثمرثمر باشد. این مربی ۸ یا ۹ شاخص را داشت. از بین ۸ یا ۹ مربی او بهترین گزینه ما بود و با وجود اینکه پیشنهادهای زیادی داشت ولی به دلیل تجربه ای که با ایران داشت پیشنهاد ما را پذیرفت. 

پاکدل ادامه داد: ما دوبار سهمیه جهانی گرفتیم که یکبار با همین رافائل بود. البته آن زمان با فدراسیون هندبال قرارداد نداشت و سرمربی ثامن الحجج بود. بعد از او با مانوئل که دو هفته قبل از دنیا رفت دوباره سهمیه جهانی گرفتیم. 

پاکدل گفت: رافائل ۹ یا ۱۰ مهر به ایران می‌آید تا همه مسابقات لیگ را ببیند. برای اولین بار است که قبل از ۱۸ ماه تا مسابقات قهرمانی آسیا اردوی تیم ملی تشکیل می‌شود.

پاکدل در مورد مبلغ قرار داد گفت: خیلی از تیم‌های خوب دنیا حتی باشگاهی‌ها که در سکوهای اول تا سوم ایستادند اسپانیایی بودند. قرارداد ما ۲ ساله است و قابلیت تمدید وجود دارد. اجازه بدهید مبلغ قرارداد را اعلام نکنیم. اما مبلغ فضایی نیست. به نظر من یکی از بهترین قراردادها حتی از نظر مبلغ باشد.

رئیس فدراسیون هندبال گفت: بحث مربی سازی هم مد نظر ما است‌. مدیریت تیم‌های پایه را به رافائل می‌دهیم. کمیته فنی مسئولیت نظردهی دارد و با آنها به نتیجه رسیدیم. اگر زنجیره پایه و بزرگسالان را هماهنگ نکنیم به نتیجه نمی‌رسیم. او اعتقاد زیادی به اینکه افراد زیادی در کنارش باشند ندارد. چارت مشخصی دارد اما به محض اینکه به ایران بیاید قرار است حضوری با او صحبت کنیم. کمیته فنی تاکید و نظر داشت که رافائل بعد از اینکه آمد مدیریت تیم‌های پایه با او باشد.

پاکدل در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب رافائل بازگشت به قبل نیست گفت: به نظر من حرکت رو به جلو است و رو به عقب نیست. با رافائل برخورد بدی شد و او را برکنار کردند. ما تجربه بدی با او نداشتیم. تنها مقام آسیا و اولین باری که به جهانی صعود کردیم با او بود. اگر ادامه دار می‌شد نتایج خوبی می‌گرفتیم. بعد از ایران هم در قطر و اروپا نتایج خوبی بدست آورده است. تیم او در باشگاه‌های آسیا مقام آورد. 

رئیس فدراسیون در خصوص اینکه آیا او اولین انتخاب بود یا آخرین، گفت: رافائل بین ۵ گزینه شاخص‌ترین بود. گزینه اول ما هم او بود اما به دلایل زیادی که ممکن بود او قبول نکند با گزینه‌های دیگر هم ادامه دادیم. خواسته ما اول این است که سهمیه جهانی بگیریم و در بازی‌های آسیایی مدال بگیریم. یکی دیگر از خواسته‌های ما این است که به سبک خاصی برسیم‌. می‌خواهیم طولانی مدت با او ادامه دهیم.

او با اشاره به کنار گذاشته شدن رافائل در گذشته گفت: شرایط خاصی بوده و حسب شنیده‌ها بود. زمانی که صفر تا ۱۰۰ کار را به دست باشگاه‌ها بدهیم و فدراسیون اجازه ورود به مسائل تیم ملی نداشته باشد همین می‌شود و بازیکن سالاری رخ خواهد داد. در دوره من هیچ رده تیم ملی را به عهده باشگاه‌ها نخواهم گذشت. یکی از خطوط ما مبارزه با بازیکن سالاری بود و اگر زمانی هم کسی به این سمت بیاید کنارش می‌گذاریم. در ان زمان او با باشگاه قراردادی نداشت و تیم ملی هم او را به قرارداد دعوت نکرد. بعد از او هم ماچک به عنوان سرمربی انتخاب شد. آن اتفاقات به سبب شرایط آن موقع بود و اکنون فدراسیون دستش به دهنش می‌رسد و دیگر مشکل مالی وجود ندارد که وارد آن مشکلات شویم.

رئیس فدراسیون در مورد وویوویچ که گفته می‌شد مربی خیلی خوبی است و امروز رافائل بهترین انتخاب شده است، گفت: هنوز هم انتخابم در مورد وویوویچ را قبول دارم و می‌دانم که انتخاب غلطی نبوده است. امروز قطر با همه افتخاراتش او را به عنوان مربی انتخاب کرد. انتخاب ما انتخاب غلط نبود. شاید یکی از مشکلات ما با او این بود که از نظر اجتماعی و عاطفی نتوانست پیوند عاطفی برقرار کند. این هم به فرهنگش برمی‌گردد. او چند بازیکن را در هندبال معرفی کرد. رافائل ۵۴ سالش بیشتر نیست و انگیزه پیشرفت دارد. فکر می‌کنیم مربی که اشباع شده و تمامی مقام‌ها را آورده دیگر نخواهد زیاد تلاش کند. امروز قطعا هر بازیکنی که حقش باشد به تیم ملی دعوت خواهد شد.

پاکدل افزود: یکی از مسائلی که نه در هندبال بلکه در ورزش اگر آسیب شناسی کنیم این است که زود مربی عوض می‌کنیم. شاید فشارهای بیرونی برای کسب نتیجه هم باعث می‌شده مربیان حاضر به ادامه همکاری نباشند و هم فدراسیون‌ها تحت فشار قرار بگیرند. ما باید برای آینده تلاش کنیم. ما به سطح اول نزدیک شدیم اما باید کمی صبوری کنیم. من به این مربی خوش بین هستیم و امیدوارم با این مربی که دو سال در ایران بماند در آسیا و جهان نتیجه بگیریم.

او در خصوص شکست تیم ملی هندبال نوجوانان و سهمیه نگرفتن آنها گفت: ما برای تیم ملی نوجوانان برنامه‌ریزی داشتیم. شاید برای هیچ کدام از تیم‌ها هم به اندازه این تیم سرمایه‌گذاری نکردیم. هر چیزی که برای موفقیت لازم بود دریغ نکردیم. هر چه خواستند فراهم کردیم. دو نسل خیلی خوب آماده شد. در آینده نه چندان دور نسل‌های خوبی خواهیم داشت. یک جای کار ما اشکال دارد که مثل تیم ملی بزرگسالان تا دقایق پایانی مقابل حریفان جلوییم ولی در آخر بازی را واگذار می‌کنیم. رافائل شاید در حل این مسئله کمک کند. 

وی افزود: باید از جامعه هندبال عذرخواهی کنم. همه برای این تیم زحمت کشیده بودند و عدم نتیجه‌گیری تیم را بررسی می‌کنیم. بخشی را ما مقصر هستیم و عذرخواهی می‌کنیم. زمانی هم که به موفقیت برسیم می‌گوییم نتیجه تلاش همه بوده است. امروز در تمامی پست‌های کلیدی بازیکن جایگزین در همه رده‌ها داریم. جای تاسف است که در رده بزرگسالان در یک پست تنها دو بازیکن داریم و وقتی یک بازیکن مصدوم می‌شود دچار مشکل می‌شویم. با سرمایه‌گذاری که شده با نفراتی که در رده‌های پایه هستند خلاء پشتوانه سازی حل می‌شود. برای این تیم از همین امروز برنامه‌ریزی می‌کنیم. با کمک رافائل برای تیم‌های امید و جوانان کادر فنی انتخاب می‌کنیم و اردوها را تعطیل نمی‌کنیم.

پاکدل گفت: در تورنمنت مجارستان بغل راست تیم نوجوانان ACL پاره کرد و کنار رفت. امیرحسین رمی هم به دلیل آسیب کمری که داشت فقط دقایقی بازی می‌کرد. این‌ها توجیه است اما به هر حال این شرایط وجود داشت. باید آنقدر خوب باشیم که اشتباهات داوری مانع کار ما نشود. برای رده‌های پایه هم برنامه داریم تا در دو سال آینده خبرهای خوبی از آنها بشنویم.

وی در خصوص حضور لژیونرها در اردوی تیم ملی گفت: آنها سرمایه‌های هندبال ایران هستند و باید از آنها تشکر کرد. برخی زمان‌ها نتوانستند در کنار تیم باشند و برخی مواقع مورد نظر مربیان نبودند. جدیدا هم برخی از ملی‌پوشان لژیونر شدند. به آنها احترام می‌گذاریم ولی زیاد نباید حساسیت به این موضوع داشت. ما همیشه به لژیونرهایمان افتخار کرده‌ایم.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha