• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403062516111
  • خبرنگار : 30189

در دومین وبینار سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی چه گذشت؟

در دومین وبینار سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی چه گذشت؟

دومین وبینار سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی امروز دوشنبه(25 شهریورماه) با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی داخلی و خارجی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محمد علی گرامی -از مراجع تقلید و اساتید برجسته حوزه علمیه قم- در دومین وبینار سی‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی که امروز دوشنبه(25 شهریورماه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: تقریب مذاهب اسلامی، عنوانی است که شایع شده، به این معنا که مذاهب را به یکدیگر نزدیک کنیم، این در حالی است که این مذاهب به یکدیگر نزدیک هستند و مشترکات زیادی دارند. آنچه باید استفاده شود، قرب مذاهب اسلامی است.

وی با اشاره به نزدیک بودن ادیان آسمانی به دین اسلام و درجات مختلف این نزدیکی، گفت: موضوعی که در سال‌های اخیر بیشتر بر آن تاکید می‌شود، تقریب مذاهب اسلامی با محوریت دفع ظلم است.

این استاد برجسته در ادامه سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره و تاکیدکرد که مسئله فلسطین قلب مسلمانان را به درد آورده است. این مردم هر روز کشته می‌شوند؛ اما دولت‌های زیادی هستند که خیلی فشرده و کوتاه تنها در اخبار به این مسئله اشاره  ‌می‌کنند و هیچ کاری در این باره انجام نمی‌دهند.

آیت الله گرامی در ادامه با اشاره به خیانت برخی از افراد در فروش زمین‌های مسلمانان به یهودیان، روشنگری در این باره را وظیفه همه مسلمانان عنوان کرد و اظهار داشت: اکنون ظلمی بالاتر از آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، وجود ندارد و در هیچ جا چنین کشتاری دیده نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود، روشنگری و اقدام جدی برای جلوگیری از کشتار مردم فلسطین را وظیفه همه مسلمانان عنوان کرد.

اخوت، رمز پیروزی مسلمانان در برابر دشمنان است

در بخش دیگری از این وبینار ماموستا عبدالرحمن خدایی -امام جمعه بانه- از اخوت و برادری به عنوان رمز پیروزی مسلمانان نام برد و گفت: مسلمانان با وحدت کلمه پیروز می‌شوند و دشمن آنها مأیوس و ناموفق خواهد شد.
 
امام جمعه بانه اظهار کرد: اگر مسلمانان پیرو واقعی اسلام بوده و اختلافات را کنار بگذارند، کفار به عنوان دشمنان اسلام مأیوس و محروم می‌شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و افزود: اگر مردم فلسطین با یکدیگر متحد شوند، دشمن خود را شکست خواهند داد.

امت اسلام، مسائل کوچک را نادیده بگیرد و متحد شود

مولوی محمد اسحاق مدنی -رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در بخش دیگری از این وبینار اظهار کرد: در ادیان گذشته اختلاف بعد از فوت پیامبرانشان وجود داشته است و عموما وقتی پیامبر بزرگی مبعوث می‌شود، در مورد پیامی که آن پیامبر آورده بود، اختلاف می‌کردند، ولی اختلاف ادیان گذشته با اختلافی که در اسلام بین علما و مذاهب است، تفاوت اساسی و بزرگی دارد.

وی ادامه داد: اختلاف ادیان گذشته عموما در اصول دین آنها بوده است؛ مثلا مسیحیت در مورد خود مسیح (ع) نظرات متفاوتی داشتند، برخی او را خدا، برخی او را جزئی از خدا و برخی او را پیامبر خدا می‌دانستند. ولی در اسلام اختلافی که در بین مسلمانان است، خوشبختانه در اصول دین نیست، بلکه در فروع است. 

مولوی اسحاق مدنی تصریح کرد: در اسلام با توجه به اینکه رسول گرامی اسلام (ص) خاتم النبیین بود و بعد از ایشان پیامبری مبعوث نشد، ایشان برای حل مسائل جدید اجتهاد را جایز دانستند؛ حتی در عصر خود پیامبر(ص) هم در جاهایی که حضور نداشتند، اگر مسلمانان در مورد مسئله ای دچار اختلاف می‌شدند، آنها را ملامت نمی‌کردند و جواز فتوا و عمل هر دو گروه را صادر می‌ نمودند.

وی گفت: اختلافاتی که در اسلام وجود دارد، عموما در مورد مطالبی است که نص صریحی در مورد آن وجود ندارد، یا اگر وجود دارد، یکی از مذاهب اسلامی یا مجتهدین در روایت آن شک و تردید دارد؛ حال آنکه اگر نص صریحی باشد، مطابق نص، اجتهاد مجتهد جایز نیست و طبق آن نص باید عمل بشود.

 رئیس شورای عالی مجمع تقریب اظهار کرد: بنابراین اختلافات در اسلام خیلی مشکل‌زا نیست؛ ولی مـتأسفانه دشمنان اسلام این مسائل را طوری برای ما جلوه می‌دهند که دچار نزاع شویم و دست از وحدت برای مسائل مهم به خصوص در مورد مردم فلسطین که تنها مانده‌اند و جز ایران از جانب هیچ حکومتی حمایت نمی‌شوند، برداریم.

رشد اخلاقی انسان جز با وجود حاکم الهی میسر نمی‌شود

در بخش دیگری از این وبینار مریم بیگم شاهرودی -مدیر حوزه علمیه شهیده بنت الهدی صدر علی آباد کتول- با اشاره به اینکه جهاد در لغت به معنای تلاش و کوشش و پیکار است، خاطرنشان کرد: جهاد از دیدگاه اسلام، مصادیق مختلفی دارد که مهمترین آنها جهاد در دو بعد شخصی و اجتماعی است.

وی تصریح کرد: جهادی ارزشمند است که حیات بخش باشد و این امر مرهون تربیت صحیح است.

شاهرودی با بیان اینکه اهمیت جهاد در موارد بسیاری از جمله کلام امام حسین (ع) دیده می شود، گفت: این نوع جهاد موجب از بین رفتن پارازیت ها و ارتقای صحیح سطح اندیشه بشر شده است.

وی تأکید کرد: از نظر اسلام، تربیت صحیح انسان و رشد اخلاقی در رأس همه امور است و این جز با وجود حاکم الهی که زمینه را برای رشد فضایل و به فعلیت رساندن آنها فراهم می کند، میسر نمی شود.

استکبار جهانی درپی حذف و نابودی دین اسلام است

آیت الله مصطفی علماء -استاد حوزه علمیه قم- در بخش دیگری از این وبینار ابراز کرد: یکی از مطالب مهمی که از اوایل انقلاب و حتی قبل از آن مورد نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود، کلمه وحدت بود. این کلمه بسیار کلمه با ارزشی است؛ چراکه هم قرآن کریم، هم پیامبر(ص) و هم در سیره اهل بیت(ع) به آن تاکید شده است.

وی افزود: آنچه که ما در انقلاب اسلامی از امام خمینی (ره) شاهد بودیم، این بود که ایشان از حق مسلم خود می‌گذشتند و به طلاب و علما سفارش می‌کردند که وحدت را در جهان اسلام حفظ کنند و آن را از بین نبرند.

آیت الله علماء تصریح کرد: همچنین امت اسلامی شاهد بود که رسول خدا(ص) چگونه از حق و حقوق خود گذشتند و مسلمانان را جذب خود ‌کردند، بنابراین رویه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، رویه پیغمبر اسلام بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مسئله وحدت از قدیمی ترین مسائل مربوط به دین اسلام به حساب می‌آِید. شیخ طوسی که از علمای بزرگ به حساب می‌آمد، همواره میان مسلمانان اهل سنت و شیعه وحدت ایجاد می‌کرد. سید جمال الدین اسدآبادی در الازهر مصر هم مکاتبات و نامه نگاری های فراوانی انجام داد و برای حفظ وحدت کوشید. همچنین ارتباطات میان آیت الله بروجردی و شیخ شلتوت باعث ایجاد دانشگاه الازهر مصر شد.

باید صدای مظلومیت مردم فلسطین را به گوش جهانیان برسانیم

در بخش دیگری از این وبینار شیخ یعقوب شمس -امام جمعه اهل سنت کیش- خاطرنشان کرد: دین اسلام دینی است که بر همکاری میان مسلمانان تاکید دارد. قرآن کریم هم در آیه «واعتصموا بحبل اللـه جمیعا ولا تفرقوا» بر همین مسئله اشاره می‌کند.

وی افزود: مسئله فلسطین، زخم کهنه‌ای است که بر پیکره امت اسلامی وارد شده است، ظلمی آشکار که سالهاست ادامه دارد و وجدان بشریت را آزرده خاطر کرده است. امروز فلسطین به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های امت اسلامی نیازمند همکاری و اتحاد همه جانبه کشورهای اسلامی است.

شیخ شمس تصریح کرد: ملت فلسطین سال‌هاست در برابر ظلم و ستم بی وقفه‌ای که بر آنها تحمیل شده، ایستادگی کرده‌اند. وظیفه ما به عنوان یک مسلمان این است که از این مظلومان حمایت کنیم و برای برقراری عدالت در سرزمین های اشغالی از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

امام جمعه اهل سنت کیش تصریح کرد: همه ما فارغ از تفاوت های فرقه‌ای و ملی، مسلمان هستیم و دارای ارزش‌های مشترکی می باشیم که ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد؛ برای مثال اخوت اسلامی، عدالت، آزادی و مقاومت در برابر ظلم از جمله این ارزش‌ها هستند.

وحدتی ارزشمند است که مدافع ارزش‌های دینی و اخلاقی مشترک باشد

عبدالرحمن پیرانی دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح در سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد فرخنده پیامبر اسلام (ص) از خداوند متعال مسئلت کرد که ملت های رنج‌دیده جهان به ویژه ملت ایران و ملت مظلوم فلسطین را از دردها و رنج ها و مشکلات و تنگناها رهایی بخشد.

وی افزود: سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که تاکنون بیش از ۳۲ هزار کودک، زن و مرد بی دفاع غزه به دست جنایتکاران غاصب اسرائیل شهید شده اند.

پیرانی تأکید کرد: این جنایت هولناک در سایه سکوت و بی توجهی جامعه جهانی و حمایت همه جانبه امریکا و دفاع دوگانه کشورهای اروپایی و عدم تأثیر گذاری لازم کشورهای اسلامی صورت گرفته است و حتی مساجد و مدارس پناهگاه امنی برای مردم غزه نیست.

دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح ادامه داد: با این وجود، ملت مقاوم فلسطین و نیروهای مقاومت توانسته اند از این آزمون سخت سربلند بیرون آیند و مقاومتی معجزه آسا از خود به تصویر بکشند و دنیا را به شگفتی وادارند. 

عزت مسلمانان در گرو فرهنگ مقاومت است

در بخش دیگر این وبینار حجت‌الاسلام والمسلمین نورعلی دیلم -مدیر مرکز اسلامی استان گلستان- اظهار داشت: امروزه در نظام بین‌الملل و جهان مشاهده می‌کنیم که کشورها برای رسیدن به اهداف خودشان، تفاهمات و مراودات مختلفی با یکدیگر دارند، از این جهت ضرورت دارد تا کشورهای اسلامی مشکلات و مسائل خود را واکاوی کنند و یک بار دیگر دور هم جمع شوند و همکاری‌های مشترک در عرصه های مختلفی نظیر فرهنگی، آموزشی،پژوهشی و...   داشته باشند.

وی افزود: فرهنگ مقاومت را باید قوی تر از گذشته و در عمق وجود اعتقاد مسلمانان ریشه دواند، امروز شاهد فرهنگ شهادت طلبی و جهاد در غزه هستیم، هرچند که در این مسیر سختی هایی وجود دارد اما عزت مسلمانان در گرو همین فرهنگ است.

حجت الاسلام دیلم تصریح کرد: ما مسلمانان یک شعار داریم و آن، این است که یا پیروز می‌شویم و حکومت جهانی اسلامی را مستقر می‌کنیم و یا به شهادت می‌رسیم که رضوان خداوند متعال شامل حال ما می‌شود.

مدیر مرکز اسلامی استان گلستان با بیان اینکه مسلمانان هیچ‌گاه زیر بار زور و ذلت نرفته اند،گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود اگر خورشید را در دست راست من و ماه را دست چپ من قرار دهید، دست از این مبارزه بر نمی‌دارم، شعار امام حسین(ع) هم نیز درهمین خصوص است که می‌فرمایند «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة».

نمی‌توان بی‌اعتنا به جنایات صهیونیست‌ها دم از اسلام زد

آیت‌الله محمد محمدی قائینی در بخش دیگری از این وبینار با تبریک ایام ولادت رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص)، به آیه مبارکه «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ» اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می فرماید: ما اراده کرده ایم کسانی که در زمین از حق خود محروم شده اند را پیشوایان قرار دهیم که در رأس جامعه باشند و آنها را وارث زمین قرار دهیم. یعنی اگرچه دنیا غالبا در دست ظالمین و جابرین بوده است اما اراده حتمی ما بر این قرار گرفته که در نهایت زمین از آن بندگان صالح خدا خواهد بود.

وی درباره استضعاف توضیح داد: استضعاف فقط مادی نیست، بلکه شامل استضعاف فکری، فرهنگی و حقیقی نیز می شود.

آیت الله قائینی با اشاره به اینکه با آمدن پیامبر(ص) و کتاب خدا، حقیقت دین برای همه روشن شده است، خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم وعده خدا را ببینیم باید از استضعاف دوری کرده و برای تشکیل یک جامعه متمدن اسلامی تلاش کنیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بحمدالله به برکت این انقلاب اسلامی که به دست یکی از بندگان صالح خدا پی ریزی شد، مقدمه این امر بزرگ محقق شد و اکنون نام اسلام در دنیا طنین انداز است و توجه همه اندیشمندان جهان به سوی کتاب الهی منعطف شده و صدای مظلومیت امت اسلام و حتی امتهای مستضعف غیرمسلمان به گوش جهانیان رسیده است.

ربا، فرصت‌طلبی، ترور و جاسوسی در ذات صهیونیسم است

در بخش دیگری از این وبینار آیت‌الله محمدباقر گلپایگانی -استاد برجسته حوزه- با بیان اینکه امروزه صهیونیسم جهانی ترورهای مشاهیر جهان اسلام را در برنامه کاری خود قرار داده است، گفت: یکی از راه‌های رسیدن رژیم غاصب به اهداف خود، ترور شخصیت‌های اسلامی است. براساس پیشگویی‌های کتب مقدس حوادث شام،‌عراق، روم، ایران، یمن، حجاز به ویژه مکه در قرن پنجم میلادی، عوامل ظهور یک فرد آسمانی را رقم زده است.‌

وی ادامه داد: هر چقدر ما به ظهور نزدیک‌تر می‌شویم، اضطراب در قوم یهود بیشتر می‌شود و تمامی پیگیری‌های آنان گویای این واقعه مهم است که یک رهبر جهانی از جزیره العرب ظهور خواهد کرد و صهیونیسم را از بین خواهد برد.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: تمامی قوم یهود  از تولد پیامبر گرامی اسلام آگاهی داشتند؛ ولی دیدیم که بعد از تولد ایشان بنای پیمان‌شکنی گذاشته و بنا به فرموده قرآن، عهدشکنی کردند؛ چرا که پیمان شکنی، اختلاف و ترور در ذات یهود بوده و اکنون صهیونیسم جهانی این موارد را به ارث برده است.

گلپایگانی با بیان اینکه یهود قبل از اسلام عادت به عهدشکنی داشت، تاکیدکرد: اکنون هم رژیم غاصب اسرائیل این رویه را ادامه داده و همچنان به جاسوسی و شایعه‌پراکنی مشغول است.

فلسطین و قدس شریف مهم‌ترین موضوع جهان اسلام

شیخ مسعود راهبر -امام جمعه اهل سنت بندرلنگه- در بخش دیگر این وبینار با بیان اینکه اکنون جهان اسلام با ظلمی که در حق مردم غزه صورت می‌گیرد، مواجه است، گفت: رژیم غاصب اسرائیل بعد از عملیات طوفان الاقصی برای بازپس گرفتن آبروی از دست رفته خود، دست به کشتار گسترده زنان و کودکان فلسطینی زد و تاکنون بیش از ۴۰ هزار مسلمان فلسطینی را به شهادت رسانده است.

وی ادامه ‌داد: آنان که دم از حقوق بشر می‌زنند و مدعی حمایت از حقوق مظلومانند، کجا هستند؟ آنان که خود را مدعی آزادی تفکر مذاهب می‌دانستند، اکنون کجایند؟ متاسفانه امروز جهان از ترس رژیم غاصب اسرائیل در برابر ظلمی که به مردم مسلمان غزه روا می‌شود، سکوت اختیار کرده است.

شیخ راهبر تاکید کرد: جهان اسلام امروز باید بیشتر از گذشته به فلسطین توجه کند؛ چرا که امت اسلامی همانگونه که قرآن کریم می‌فرماید: هَٰذِهِۦٓ أُمَّتُکُمۡ أُمَّة وَٰحِدَة وَأَنَا۠ رَبُّکُمۡ فَٱعۡبُدُونِ، امت واحده است و ما موظف هستیم هرگونه که می‌توانیم در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیلی ایستادگی کنیم.

ما مسلمانان باید اشداء علی الکفار و رحماء بینهم باشیم

در بخش دیگری از این وبینار ماموستا منوچهر صادقی -امام جمعه ریجاب و استاد دانشگاه- اظهار داشت: امروز فلسطین و غزه نماد وحدت در جهان اسلام است و نقطه اشتراک همه مسلمین جهان به حساب می‌آید.

وی افزود: مقاومت مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی باعث به وجود آمدن دو نقطه مقابل هم در دنیا شد، از یک سو جهان اسلام و نیروهای مقاومت است که برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و آرمان‌های امت اسلام و  رهایی قدس شریف هرکاری را انجام می‌دهند و از سوی دیگر آمریکای جنایتکار، رژیم صهیونیستی و غرب است که در خاک سرزمین فلسطین حضور دارند و درپی چپاول آن هستند.

امام جمعه ریجاب و استاد دانشگاه تصریح کرد: این دو نقطه نشان داد که ما مسلمانان توانایی این را داریم که با اتحاد و برابری، همه عوامل اختلاف آفرین را کنار گذاشته و در یک نقطه مشترک کنار یکدیگر باشیم تا بتوانیم سرزمین مقدس قدس را از چنگال دشمنان آزاد کنیم.

وی با بیان اینکه امروز قدس شریف نماد وحدت امت اسلامی است، گفت: فرهنگ اسلامی سابقه طولانی در ایجاد وحدت دارد، درست است که خداوند تبارک و تعالی به پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند که دین اسلام را در میان امت تبلیغ کنند اما ایمان به آن است که می‌تواند این فرهنگ را ایجاد کند و آن را بسط داده و در جهان گسترش دهد.

گرسنگی مانند بمبی بی‌صدا جان کودکان غزه را می‌گیرد

ماموستا جمال خسرو کردی -مدرس و از روحانیون اهل سنت کردستان- در بخش دیگری از این وبینار با بیان اینکه بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، گفت: پیامبراکرم(ص) فرمودند، کسی که شب سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد، مؤمن نیست.
 
وی ادامه داد: مرگ بر اثر گرسنگی تنها یک نمونه از ظلم وحشتناکی است که اشغالگران به کودکان و زنان مسلمان غزه تحمیل کرده‌اند.
 
ماموستا کردی تاکید کرد: مصداق کامل این حدیث که اگر مسلمانی  شب را به آرامش و امنیت بخوابد و همسای‌ اش لرزان باشد، امروز مردم مظلوم غزه و فلسطین هستند که نیازمند یاری دیگر مسلمانانند.
 
این استاد مداس دینی سنندج به برخی از حکام کشورهای اسلامی که همچنان به عادی سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیلی ادامه می‌دهند، اشاره و خاطر نشان کرد: ای حکام اسلامی چگونه در آرامش می خوابید، در حالی که بیش از چهل هزار شهید و نزدیک به یک صد هزار زخمی در فلسطین و غزه از حملات صهیونیست‌ها به جا مانده است؟.

حلقه وحدت خود را حول مسئله فلسطین محکم کنید

در بخش پایانی این وبینار آخوند عبدالجلیل فرهمند -مدرس مدارس علوم دینی گلستان- اظهار کرد: کلمه وحدت یک واژه آشنا برای هر مسلمان و مومن واقعی است که قلب و دلشان برای یکدیگر می‌تپد، مسلمانانی که در ظلم و ستم زندگی می‌کنند. این کلمه همه مسلمانان جهان اسلام را دور درخت تنومند اسلام جمع می‌کند. 

وی افزود: اگر مسلمانان با کلمه وحدت آشنا شوند، در آن زمان قلبشان با عظمتی که درون اسلام نهفته، آشنا می‌شود. امروز ما می‌بینیم که کلمه لا الله الا الله نه تنها در اسلام بلکه در کل جهان گسترش یافته است و این مسئله برگرفته از تبلیغ، تمدن و فرهنگ غنی اسلام است.

مدرس مدارس علوم دینی گلستان اظهار کرد: زمانی که پیامبر(ص) مسلمانان را به اسلام فراخواند و گروهی از افراد خود را به کشورهای مختلف فرستاد و مردم آنجا را به اسلام دعوت کرد، در واقع ایشان با این کار خود قلب‌های مسلمانان را فتح نموده و در آن نفوذ کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha