• پنجشنبه / ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403062214065
  • خبرنگار : 71635

مرور اخبار فرهنگ و هنر در هفته‌ گذشته

خبرهایی از مهران مدیری، فرزاد حسنی، احسان علیخانی و ماجرای مافیای سینما و تلویزیون

خبرهایی از مهران مدیری، فرزاد حسنی، احسان علیخانی و ماجرای مافیای سینما و تلویزیون

دست‌نوشته‌های منتشر نشده جلال‌ آل‌ احمد، یک هشدار جدی برای آینده سینمای ایران، دوخت لباس فرم مدارس با پارچه ملحفه‌ای، تاکید وزیر فرهنگ بر خروج از انزوای جهانی، تایید و سند تخریب «سینما نادر» لاله‌زار، تعامل احسان علیخانی با ساترا برای حل مشکل «جوکر ۲»، توافق تلویزیون با مهران مدیری و فرزاد حسنی،  یک گفت‌وگوی صریح درباره هیات و سلبریتی شدن مداحان و ... از جمله اخبار این هفته فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا،‌ می‌گویند شایعه قتل مرحوم غلامرضا تختی توسط ساواک را جلال آل ­‌احمد ساخته و در میان مردم پخش کرده ­است اما خواهرزاده جلال این موضوع را بر اساس دست‌نوشته‌های منتشر نشده او، اتهام واهی می‌خواند.

گپ خودمانی با ویِت‌کُنگ مجله فردوسی درباره جلال، سعید راد، پرسپولیس و خودش!

غلامحسین سالمی خود را خرمشهری می‌خواند که دیکر دل رفتن به زادگاهش را ندارد. اولین شعرهایش در «مجله فردوسی» عباس پهلوان منتشر شد، پهلوان بعدها او و چند تن دیگر را به خاطر بر هم ریختن جلسات شعر سنتی، «ویت‌کنگ مجله فردوسی» خواند.

گفتن از مرادی کرمانی هم سخت است هم آسان!

عموزاده خلیلی می‌گوید: نوشتن از مرادی کرمانی هم سخت است و هم آسان؛ آسان از این جهت که شخصت فروتن و صادقی دارد و سخت از این جهت که در عمق این ظاهر ساده یک دریای عمیق از فرهنگ و ادبیات نهفته است.

چرا تروریست‌ها در ایران فیلم نمی‌شوند؟

بعد از سپری‌شدن ۱۳ سال از واقعه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، تاکنون بیش از ۵۰ فیلم و سریال در این‌باره ساخته شده است؛ و این درحالی است که حملات تروریستی در طول ۴ دهه اخیر در ایران، ده‌ها برابر بوده اما تعداد محصولات نمایشی در این‌باره، انگشت‌شمار است و گویا مدیران فرهنگی دغدغه‌ای برای چنین تولیداتی ندارند.

رسول صدرعاملی: شرایط منصفانه‌ای برای برپایی جشن خانه سینما نیست

سخنگوی خانه سینما با تشریح دلایل برگزار نشدن جشن خانه سینما گفت: با غیبت اجتناب ناپذیر برخی سینماگران، شرایط منصفانه‌ای برای برپایی جشن و رقابت فراهم نیست بخصوص آنکه سینماگران هنوز پرونده باز دارند.

یک هشدار جدی برای آینده سینمای ایران

یک کارشناس بین‌المللی سینما با اعلام هشدار و ابراز نگرانی نسبت به حذف سینمای ایران از جشنواره‌های خارجی بیان کرد: کنترل کردن سینما بویژه در سال‌های اخیر، نتیجه عکس داده و به رشد زیرزمینی فیلم‌ها منجر شده است. این روند اگر بدون درک ویژگی‌های نسل جدید فیلمساز ادامه پیدا کند، محتوم به شکست خواهد بود.

سینماگران هر ۱۸ ماه، چهار ماه اشتغال دارند

«بر اساس آمار موجود برآیند عمومی اشتغال سینماگر در بهترین شرایط صدور مجوزهای ساخت از سوی دولت، هر ۱۸ ماه، چهار ماه اشتغال است. از دیگر سو سبک زندگی مورد انتظار جامعه از سینماگران با میزان میانگین درآمد سال آنان همخوانی ندارد و ناگزیر سینماگران با صورت‌های سرخ شده از سیلی خویش، روزگار می‌گذرانند. بر همین پایه تامین امنیت شغلی سینماگران از اولویت‌های دایمی مطالبات خانه سینما در این سالیان بوده است.»

احیای عروسک‌های «دارا و سارا» برای کودکان نسل Z

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از احیای عروسک‌های دارا و سارا خبر داد و گفت: اواخر شهریور ماه شخصیت نمایشی این عروسک‌ها رونمایی می‌شود و پس از آن جریان بازارپردازیِ محصول این عروسک‌ها را دنبال می‌کنیم.

۸۰ برگ حسن یزدانی؛ ۳۵ هزار تومان!

دهمین دوره از نمایشگاه «ایران نوشت» امسال هم دایر شده است تا در روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی محلی برای ارائه نوشت‌افزار ایرانی به دانش‌آموزانی باشد که یا به دنبال طرح‌های متفاوت و جذابی از تصاویر شهدا بر نوشت‌افزار می‌گردند و یا مجذوبِ دفترهایی با نقش حسن یزدانی و «پسردلفینی» می‌شوند.

دوخت لباس فرم مدارس با پارچه ملحفه‌ای

عضو هیات علمی دانشکده فنی شریعتی و طراح لباس ضمن تشریح چالش‌های موجود در حوزه طراحی و دوخت لباس فرم مدارس، گفت: معمولا تولیدکنندگان برای بالا بردن حاشیه سود خود اقلامی با کیفیت پایین را انتخاب می‌کنند؛ مثلا برای دوخت بخشی از لباس دانش‌آموزان سراغ تِترون‌های ملحفه‌ای می‌روند که جنس محکم‌تری دارد و عرض آن ۳ متر است که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌تر باشد. 

تاکید وزیر فرهنگ بر خروج از انزوای جهانی

مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدرضا عارف (معاون اول رییس‌ جمهور) در تالار وحدت در حالی پرپا شد که وزیر پیشن تاکید داشت که «در این حوزه خداحافظی معنایی ندارد» و سید عباس صالحی وزیر جدید برای دولت چهاردهم دو رسالت بزرگ قائل شد و همچنین تاکید کرد که «یکی از بزرگترین اولویت‌های این دولت، تلاش برای خروج ایران از انزوا در سطح جهان است.»

نمی‌توان منتظر دولت ماند تا برای موسیقی کاری کند!

احسان ذبیحی‌فر درباره فراهم ساختن فرصت اجرا برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان می‌گوید که باید از فرصت‌ها استفاده کرد و در تهران و شهرستان‌ها برای این استعدادها کنسرت برگزار کرد، حتی با حداقل امکانات؛ چراکه به هر حال نمی‌توان منتظر ماند تا سالن‌های خوب و مناسب در شهرستان‌ها ساخته شوند و بعد برای این افراد موقعیت دیده شدن فراهم کرد.

انتشار یک آلبوم عاشقانه برای اهالی تولید محتوا

نوازنده ارکستر سمفونیک تهران از انتشار آلبوم «من اینجام» به عنوان اولین آلبوم تخصصی تولید محتواهای شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

فقط تقصیر مردم است؟

تعطیلات بلند نیمه تابستان تمام شد و ترافیک طولانی جاده‌های شمال و انبوهی از زباله و جامعه میزبان عصابی و خستگی مسافران بدون جای خواب و در راه مانده، سوغات این سفرها شد و مثل همیشه نخست انگشت اتهام به سمت مردم نشانه گرفته شد که چالش‌آفرین شده‌اند اما مساله مهمتر که نباید از آن غفلت شود مدیریت سفر و نقش متولیان سفر است که می‌طلبد در این زمینه پاسخگو و فاعل‌تر باشند.

آمار نهایی استان‌های پرمسافر/ سفر ۲۱ میلیون نفر به مازندران رد شد

آغاز ثبت‌نام عمره در تهران و ۱۵ استان دیگر

ثبت‌نام عمره پاییزی در تهران و ۱۵ استان دیگر از روزهای نخست هفته آغاز شد. اعزام متقاضیانی که در این دوره ثبت‌نام کنند از ۲۸ شهریورماه انجام می‌شود و تا پایان آذر ۱۴۰۳ ادامه دارد.

تایید و سند تخریب «سینما نادر» لاله‌زار

کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی، تخریب سینما «نادر» در خیابان لاله‌زار تهران را با مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و مصوبه کمیسیون ماده پنج تایید کرد.

کاوش‌ در یکی از شاخص‌ترین دست‌کندهای شمال ایران

کاوش باستان‌شناسان در دست‌کندهای «کافِرکِلی» در دره هراز استان مازندران آغاز شد تا نقوش کنده‌کاری‌شده پاک‌سازی و خواناسازی شود. این مجموعه شاخص‌ترین معماری دست‌کند شناسایی‌شده از منظر وجود نقوش‌کنده یا نگارکند دیواری (نقوش مینیاتوری) موجود در شمال ایران است.

تعامل احسان علیخانی با ساترا برای حل مشکل «جوکر ۲»

دبیر شورای انتشار ساترا درباره صدور مجوز انتشار برای دو اثر نمایش‌خانگی عنوان کرد: خوشبختانه تعامل خوبی میان ساترا و فیلیمو برای برنامه «جوکر ۲» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احسان علیخانی و سایر عوامل تولید فراهم شد تا بازبینی این برنامه به انجام برسد.

مافیای سینما و تلویزیون از مافیای جهان بدتر است!

علیرضا علیا معتقد است: بازیگری چه در سینما و چه در تلویزیون تنها به حضور تعدادی بازیگر خاص محدود شده که مدام تکرار می‌شوند؛ در حالی که این درست نیست و شمار زیادی از بازیگران خوب در خانه‌هایشان بیکار نشسته‌اند.

ایمان قیاسی: ادامه‌ «عصر جدید» تصمیم مدیریتی است

ایمان قیاسی درباره‌ ادامه‌دار بودن «عصر جدید» و همکاری با احسان علیخانی که به این برنامه و سپس فصل اول «جوکر» برمی‌گردد، اظهار کرد: دوستی من و آقای علیخانی سر جایش است و ادامه‌دار بودن این برنامه یک تصمیم مدیریتی است که به تلویزیون و خود آقای علیخانی برمی‌گردد.

توافق تلویزیون با مهران مدیری و فرزاد حسنی

مدیر شبکه نسیم ضمن اعلام برنامه‌های جدید شبکه نسیم، همچنان بر سیاست صدا و سیما مبنی بر همکاری با هنرمندان مطرح تاکید کرد و از توافق با آنها خبر داد و در عین حال توافق تلویزیون با مهران مدیری برای ساخت یک مجموعه نمایشی را تایید کرد.

 یک گفت‌وگوی صریح درباره هیات و سلبریتی شدن مداحان

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور با حضور در خبرگزاری ایسنا پیرو موضوعاتی همچون هیات‌ها و نقش آنها در کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه، تعامل هیات‌ها با رسانه‌ها برای انتقال مفاهیم درست از هیات، مداح محور بودن برخی هیات‌ها، عملکرد برخی هیات‌های بزرگ و نقاط مثبت و منفی آنها و آغاز عصر سرود و نماهنگ مذهبی توسط برخی مداحان و چالش‌های پیش‌رو آن به گفت‌وگو پرداخت.

تا وقتی امام جماعت داریم چرا مشکلات را دیگران حل کنند؟

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: اگر امام جماعت مسجد در نقطه رهبری و راهبری محیط پیرامون قرار گیرد، مردم دور او جمع می‌شوند و دست در دست او می‌گذارند و آنگاه می‌توانند مشکلات خود را حل کنند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

برای «لاله زار»، «سینما نادر» و خاطراتش

در روزهای منتهی به جنگ تحمیلی چه گذشت؟

سبک شمردن نماز و عذاب‌هایی که در انتظار انسان است

سبک شعری علیرضا طبایی بین اخوان ثالث و سیاوش کسرایی بود

دو هفته پایانی قبل از جنگ چه در ایران گذشت؟

برای مردی که به تار ایرانی هویت داد

یادگاری‌های حسن باقری برای همرزمش

زرق و برق پاریس و رویای آمریکایی، او را از میهن دور نکرد!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha