• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403062113240
  • خبرنگار : 71404

گفت‌وگو با مجتبی احمدی ـ تهیه‌کننده

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

تهیه‌کننده برنامه شبانگاهی «تهران ۲۰» که مدتی است ساخت برنامه صبحگاهی «سلام تهران» را هم عهده‌دار شده است، با اعتقاد بر اینکه برنامه صبحگاهی و شبانگاهی دو خط متفاوت از هم‌اند، تاکید کرد: یک برنامه صبحگاهی شادی و طنازی را در اجرا می‌طلبد و مردم حال خوب و امیدواری می‌خواهند اما در برنامه‌ شبانگاهی مانند «تهران بیست»، مخاطب شاید تنها به دنبال خواسته‌ها، مطالباتشان و حل مشکلاتشان هستند.

مجتبی احمدی که مدتی است یک برنامه جدید صبحگاهی با عنوان «سلام تهران» را در شبکه تهران روی آنتن دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا به تفاوت‌های کلی برنامه‌های صبحگاهی و شبانگاهی پرداخت و در این زمینه به ذکر نکاتی اشاره کرد.

مردم «منوچهر تهرانچی» را در «سلام تهران» دوست داشتند

او ابتدا با بیان اینکه «سلام تهران» نزدیک به دو ماه است روی آنتن است و طی این مدت مخاطبان خودش را پیدا کرده، به شکل‌گیری ایده این برنامه اشاره کرد و توضیح داد: حدود دو سه ماه پیش به دعوت آقای توکل، مدیر گروه اجتماعی شبکه تهران، طرحی را برای یک ویژه‌برنامه صبحگاهی ارائه دادیم و به دنبال این بودیم که یک برنامه متفاوت صبحگاهی را ایجاد کنیم. هدف این بود که یک برنامه امیدوارکننده، شاد و حال خوب کن را طراحی کنیم و طبیعتاً نیازمند یک پیش تولید مفصل بودیم. ما برای تولید این برنامه ۲۰ جلسه اتاق فکر داشتیم تا به اینجا رسیدیم که در نهایت قرار شد برنامه بیشتر شبیه به یک مجله صبحگاهی باشد تا یک برنامه تلویزیونی صرف؛ تا بتوانیم مخاطبان متفاوتی را جذب کنیم.

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

احمدی در ادامه صحبت‌هایش به اهمیت نمایش و پرداختن به تئاتر در برنامه‌های تلویزیونی اشاره و تاکید کرد: خاستگاه شخصی خودم نمایش است و به شدت علاقمندم تئاتر را در تلویزیون داشته باشیم هم در برنامه‌های قبلی‌ام و هم الان؛ بنابراین پیشنهاد دادم در «سلام تهران» هم عروسکی را  هر روز در قالب نمایش به برنامه بیاوریم. عروسکی به نام «منوچهر تهرانچی» طراحی شد و در قالب یک نمایش هر روز با سناریویی مشخص و فضایی شاد و طناز همراه دو بازیگر هومن ستوده و صاحب عظیمی می‌آیند و یکسری حرف‌ها را می‌زنند که شاید در قالب جدی نتوانیم به آنها بپردازیم. در واقع نمایش فرصتی است تا زبانی جدید را برای انتقال سخنان جدی‌مان برای مخاطب ایجاد کنیم. منوچهر تهرانچی یک شخصیت جذاب تهرانی، یک پیرمرد با تجربه تهران‌شناس و اهل شوخی و بسیار بامزه است. خدا را شکر مخاطبان خیلی او را دوست داشتند. من برای این کار جلسات بسیاری با اساتید حوزه نمایش‌های عروسکی داشتم و خیلی راهنمایی و مشاوره گرفتم تا به اینجا رسیدیم، چون معتقدم همیشه نمایش جذاب است.

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

تهیه‌کننده «سلام تهران» اظهار کرد: اکنون خوشحالم که مخاطب، این عروسک را به عنوان یک شخصیت طناز صبحگاهی پذیرفته و با آن ارتباط برقرار کرده است. نکته مهم در این برنامه این است که جدای از بخش نمایش، ما چند بخش ثابت هفتگی داریم. به عنوان مثال یک روز برنامه فضای روانشناسی دارد، یک روز به سبک و سیاق زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازیم، یک روزمان کلاً به تهران‌شناسی ‌مربوط است و روزهای چهارشنبه فضای برنامه فرهنگی و هنری می‌شود اما با توجه به علاقه و استقبال مخاطبان هر روز مهمانان ورزشی در برنامه حاضر خواهند بود. در مجموع ریتم و تمپویی خوش ضرب و آهنگ دارد تا مخاطب صبحگاهی از ما خسته نشود.

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

کل فضا در «سلام تهران» بگو و بخند است

این برنامه ساز در پاسخ به اینکه اگر بخواهید به تفاوت‌های یک برنامه شامگاهی مثل «تهران ۲۰» با یک برنامه صبحگاهی مثل «سلام تهران» اشاره کنید چه نکته‌ای مدنظر است؟ توضیح داد: نکته مهم که در مورد یک برنامه وجود دارد جدای از صبحگاهی یا شامگاهی بودنش ژانر خود برنامه است که بر اساس مخاطب در رسانه ملی تعریف می‌شود. من تفاوتی که در برنامه صبحگاهی و شامگاهی می‌بینم در دو بخش است؛ یکی اینکه ما در چه ژانری برنامه‌سازی می‌کنیم مثلاً «تهران ۲۰» یک برنامه گفتگو محور و چالشی با نگاه بر مطالبات مردم تولید می‌شود اما در برنامه سرگرم کننده صبحگاهی بیش از اینکه ما به دنبال مطالبه و چالش باشیم، به دنبال ایجاد امید، حال خوب و فضای سرگرم کننده و البته اطلاع رسانی هستیم تا بتوانیم مردم را مطلع، امیدوارانه و با حال خوب راهی محل کارشان کنیم.

او در ادامه همین صحبت‌هایش اضافه کرد: در کل فضای ما در «سلام تهران» طنز است حتی مهمان ورزشی ما در فضای طنز قرار می‌گیرد و نمایش‌ها هم همه طنز و بگو بخند طراحی و نوشته می‌شود. تمام نمایش‌ها به دغدغه‌های زندگی اجتماعی امروز می‌پردازد اما تلاش ما در کل ایجاد لبخند و شادی آفرینی در برنامه صبحگاهی است، ما محصول تلاشمان را از لبخند و شادی مردم می‌گیریم اما در برنامه شبانگاهی مثل «تهران ۲۰» محصول تلاشمان را از به دست آمدن و پیگیری قول و قرارهایی که مسئولین با مردم می‌گذارند می‌گیریم.

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

مجتبی احمدی در بخشی دیگر درباره فصل جدید برنامه‌های «سلام تهران» و «تهران ۲۰» هم اعلام کرد: فصل تابستانی «سلام تهران» فعلا تا پایان مهر ماه ادامه دارد اما «تهران ۲۰» تا اواسط پاییز روی آنتن است تا فصل پنجم به پایان برسد.

«تهران۲۰» تغییر رویکرد می‌دهد؟

وی در پاسخ به اینکه آیا با تغییر دولت رویکردهای برنامه در «تهران ۲۰» هم تغییر کرده است؟ خاطرنشان کرد: «تهران ۲۰» ذاتا یک برنامه اجتماعی با محوریت خواسته‌های مردم است. ما در برنامه «تهران ۲۰» بیش از ۱۰ پرونده باز داریم و بخش عمده‌ای از آنها به اقدامات دولت، مجلس، شهرداری‌ و شورای شهر و همه ارگان‌هایی که با زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد مرتبط می‌شود. ما مباحث را از هر مسوولی که امروز روی صندلی نشسته پیگیر هستیم و تلاشمان این است که با هر تغییری پیگیر مطالبات مخاطبانمان در حوزه‌های مختلف با مسئول در راس کار باشیم.

او یادآور شد: خدا را شکر از وقتی که تهیه‌کنندگی «تهران ۲۰» را داشتم در این مدت این برنامه ارتباط به شدت خوبی با مسئولان مختلف شهری و حتی مجلس و دولت گرفته است چون نوع مطالبه‌های ما هرگز شخصی و سلیقه‌ای نیست بلکه خواسته مردم است و به همین دلیل توانسته با اقبال مخاطب مواجه شود. 

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

سلیقه مخاطب برایمان مهم است

مجتبی احمدی در پایان در جمع‌بندی دلیل موفقیت یک برنامه صبحگاهی اینگونه بیان کرد: رسیدن به سلیقه مخاطب در یک برنامه صبحگاهی کار دشواری است به دلیل اینکه طبیعی است که برنامه صبحگاهی یکسری ماموریت‌ ویژه‌ دارد و مشخصاً به توقع مخاطب برمی‌گردد و بر اساس توقع مخاطب نیازمند یک برنامه متنوع هستیم و طبیعی است اگر قرار باشد مخاطب برنامه را دوست داشته باشد باید به سمت حال خوب مخاطب بر اساس خواسته خودش برویم نه سلیقه خودمان؛ به همین دلیل ما در «سلام تهران» به آیتم‌های متنوع حتی ۱۰ ـ ۱۱ قسمت می‌رسیم و گاهی ما بیش از ۹ مهمان هر روز صبح در برنامه با سلیقه‌های مختلف داریم و نیست.

معرفی عروسک جدید «منوچهر تهرانچی» و رویکرد «تهران بیست» در دولت جدید

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha