• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: آداب زندگی
  • کد خبر: 1403061710063
  • خبرنگار : 71269

انسان موفق از دیدگاه اسلام

انسان موفق از دیدگاه اسلام

از دیدگاه اسلام خوشبخت و موفق کسی است که در مسیر بندگی خداوند گام بردارد. و با انجام وظایف انسانی و دینی خود را به خالق هستی نزدیک کرده و به هدف نهایی خلقت یعنی قرب الهی برسد. دستیابی به این موفقیت به منزله محروم شدن از لذت‌های دنیا نیست.

به گزارش ایسنا، موفقیت در لغت به معنی دستیابی به آرزوها و رسیدن به نتیجه‌ دلخواه است، به طوری که انسان در درون خود به احساس رضایت برسد. به نظر می‌رسد که این معنا برای همه افراد یکسان نیست، و دیدگاه افراد نسبت به آن متفاوت است. برخی موفقیت را داشتن پول یا داشتن مدارج بالای علمی می‌دانند یا برخی دیگر آن را در دستیابی به قدرت و جایگاه اجتماعی می‌بینند. شاید در نظر عده‌ای هم داشتن همسر و فرزند یا یک زندگی آرام  برایشان باشد، و وقتی که به آن دست می‌یابند خود را آدم موفقی در زندگی می‌بینند. اگر کمی بیشتر به این دیدگاه‌ها دقت کنیم، می‌بینیم که همه افراد در ذهن خود به نوعی در جستجوی موفقیت هستند، ممکن است در این بین عده‌ای با رعایت یک سری اصول به آن دست یابند و در مقابل برخی دیگر در بدست آوردن آن ناکام شوند. هر انسانی آرزو دارد، در زندگی دنیویی خود به موفقیت برسد. حال سوال این جاست که انسان چگونه می‌تواند به این موفقیت دست یابد؟
 

موفقیت در اسلام

خداوند در آیه ۷۱ سوره احزاب می‌فرماید: « هرکس از خدا و پیامبرش اطاعت کند، به موفقیت و رستگاری بزرگی نایل شده است».
 از دیدگاه اسلام خوشبخت و موفق کسی است که در مسیر بندگی خداوند گام بردارد. و با انجام وظایف انسانی و دینی، خود را به خالق هستی، نزدیک کرده و به هدف نهایی خلقت یعنی قرب الهی برسد. دستیابی به این موفقیت به معنای این نیست که انسان خود را از زندگی و لذت‌های دنیوی محروم کند، بلکه می‌تواند همه این امور را با رضایت خداوند انجام دهد.

راههای رسیدن به موفقیت از دیدگاه قرآن و ائمه اطهار(ع)

انسان برای رسیدن به موفقیت نیازمند پیروی و رعایت یکسری اصول و قوانینی است که با کمک گرفتن از آن‌ها می‌تواند به هدف و آرزویی که دارد برسد. در این جا به طور خلاصه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

توکل به خدا

توکل عبارت است از نگرش و حالتی که موجب می‌شود شخص در تمام کارهایش به خداوند سبحان اعتماد کند و این اعتماد در دل او آرامشی ایجاد می‌کند، که در اثر حوادث زندگی دچار لغزش و شک و تردید نمی‌شود.

رسول خدا (ص) در این زمینه می‌فرمایند: «هر کس به خدا توکل کند، خداوند هزینه او را کفایت می‌کند و از جایی که گمان نمی‌برد به او روزی می‌دهد».

داشتن هدف

کسی که به دنبال موفقیت در کارهایش است، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کند و از بین آن‌ها مهم‌ترین‌شان را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را به کار گیرد. امام علی (ع) در این مورد می‌فرمایند: « فکر تو وسعتی که همه امور را فرا بگیرد ندارد، پس آن را برای امور مهم فارغ بگذار».

اراده قوی

اگر کسی هدفی داشته باشد که علاقه زیادی برای رسیدن به آن دارد، بدون شک در مقابل سختی‌ها و مشقت‌های آن مقاومت می‌کند و نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد. بنابراین سعی و کوشش از جمله عواملی است که به انسان در راه رسیدن به اهداف و خواسته‌هایش کمک می‌کند . امام علی (ع)  می‌فرمایند: « بر شما باد تلاش و کوشش، چرا که حق جز با تلاش و کوشش بدست نمی‌آید».

داشتن اعتماد به نفس

هر چند اراده‌ ما در طول اراده‌ خداوند قرار دارد، اما این گونه نیست که گمان کنیم که انسان وجودی منفعل در زندگی خود دارد و سرنوشتش از قبل مشخص است. خداوند در آیه ۱۱ سوره رعد می‌فرماید: « به‌درستی که خداوند سرنوشت هیچ گروهی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه، آنان خود، سرنوشت‌شان را تغییر دهند». همان‌طور که در این آیه می‌بینیم  انسان در تغییر سرنوشت خویش نقش اساسی دارد.

صبرو شکیبایی

صبر و شکیبایی از عوامل مهم موفقیت در زندگی مادی یا معنوی انسان‌هاست. خداوند متعال خطاب به آخرین فرستاده‌اش فرمود: « ای پیامبر صبر کن آن گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردند و خطاب به اهل ایمان فرمود: « ای افرادی که ایمان آورده‌اید از صبر و استقامت و نماز کمک بگیرید، زیرا خدای سبحان با صابران است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha