• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403061005887
  • خبرنگار : 71567

با کدرشته‌ها و دانشگاه‌های پذیرنده بورس «دانش» آشنا شویم

با کدرشته‌ها و دانشگاه‌های پذیرنده بورس «دانش» آشنا شویم

امسال همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ کدرشته های بورس دانش در دفترچه انتخاب رشته کنکوری ها منتشر شد. داوطلبان پس از اتمام مقطع کارشناسی اگر کیفیت تحصیل خود را حفظ کرده باشند، در اولویت بورس دانش برای ادامه تحصیل خود تا مقطع دکتری و همچنین اولویت بورس هیئت علمی خواهند بود.

به گزارش ایسنا؛ بر اساس آیین نامه بورس های ۱۳ گانه، ایجاد توازن در ورودی دانشگاه‌ها بر اساس نیاز کشور، جهت دهی و جذب دانشجویان مستعد و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، تقویت رشته های مورد نیاز کشور در حوزه های علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و علوم بنیادین، ایجاد انگیزه و امید به آینده در دانشجویان، کُند کردن روند مهاجرت دانش آموزان جهت تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور از اهداف بورس دانش عنوان شده است.

بر این اساس در این بورس تحصیلی(مقرری ماهیانه) در نظر گرفته شده است که  قابلیت اجرا در تمامی مقاطع تحصیلی و دارای اولویت جهت اخذ بورسیه در مقاطع بالاتر را دارد.

 بورس «دانش» از سال تحصیلی گذشته به ۱۰۰۰ دانشجو اعطا شد بر این اساس، دانشجویانی که در رشته‌های مشخص و اولویت دار که اغلب علوم پایه و بنیادی هستند تحصیل می‌کنند مبلغی حدود ۵ میلیون تومان به صورت ماهیانه دریافت می کردند که این میزان برای سال تحصیلی جدید به هفت میلیون تومان افزایش یافته است.

براساس آیین‌نامه مصوب دولت جمهوری اسلامی ایران و منطبق بر کدرشته‌های مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳، داوطلبان کنکور سراسری می‌توانند کدرشته‌های مربوط به دو نوع بورس صنعت و مشاغل و نیز بورس دانش را در فرایند انتخاب رشته، انتخاب و در صورت قبولی از مزایای مرتبط به آن از جمله دریافت مقرری ماهانه و یا امکان استخدام بلافاصله بعد از اتمام تحصیل استفاده نمایند.

در کدرشته‌های مربوط به بورس صنعت و مشاغل طی توافقی که بین شرکت اعطاکننده بورس صورت گرفته، دانشجویان در حین تحصیل، مقرری دریافت نموده و پس از دوران تحصیل با شرایطی که در قرارداد قید می‌گردد، امکان اشتغال در شرکت اعطاکننده بورس را دارا می باشند.

دانشگاه به دانشجویان اجازه می‌دهد تا سقف مشخصی دروس اختیاری را با نظر دستگاه اعطاکننده بورس بگذرانند. همچنین، کارآموزی دانشجوی بورسیه در دستگاه بورس‌کننده سپری می شود و دانشجو مجاز است تا سقف ۵۰ ساعت در ماه با شرکت همکاری نماید. در این طرح، ظرفیت دانشگاه‌های برتر کشور در خدمت بنگاه‌های اقتصادی کشور قرار می‌گیرد و از طرفی شرکت اعطاکننده بورس نیز بهترین و نخبه ترین دانشجویان را جذب نموده که قطعاً در بهره‌وری بیشتر آن شرکت مؤثر خواهد بود.

بورس دانش با هدف حمایت از داوطلبان کنکور سراسری که در رشته‌های مورد نیاز کشور تصمیم به ادامه تحصیل دارند، طراحی شده است. بر اساس شیوه‌نامه بورس دانش، ۵ درصد برتر داوطلبان هر گروه آزمایشی می‌توانند در تعدادی از رشته‌هایی که مورد نیاز کشور است به ادامه تحصیل بپردازند و بورسیه تحصیلی شوند.

هدف این است که رتبه‌های برتر کنکور به سمت این رشته‌ها سوق یابند. همچنین این حمایت‌ها از دانشجویانی که در طول تحصیل نیز وضعیت خوبی داشته باشند در مقاطع ارشد و دکتری هم ادامه خواهد داشت و این دانشجویان حتی در بورس‌های سازمان دانشجویان در اولویت قرار خواهند گرفت.

بر اساس آیین نامه بورس دانش، افرادی که در بورس دانش پذیرفته می شوند اگر پویایی خود را حفظ کنند در مقاطع تحصیلی بعدی خود  می‌توانند از بورس دانش استفاده کنند.

امسال نیز همزمان با اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ کدرشته های بورس دانش در دفترچه انتخاب رشته کنکوری ها منتشر شد. داوطلبان پس از اتمام مقطع کارشناسی اگر کیفیت تحصیل خود را حفظ کرده باشند در اولویت بورس دانش برای ادامه تحصیل خود تا مقطع دکتری و همچنین اولویت بورس هیئت علمی خواهند بود.

جدول دانشگاه ها و رشته های اعلام شده در طرح اعطای بورس تحصیلی دانش مقطع کارشناسی نیز اعلام شده است که داوطلبان برای شناخت رشته ها و دانشگاه های پذیرنده بورسه اینجا را کلیک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha