• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403052215256
  • خبرنگار : 71461

فراخوان نهضت ملی زندگی با آیه‌ها

فراخوان نهضت ملی زندگی با آیه‌ها

حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها، از فراخوان انتخاب آیات مأنوس این طرح توسط فعالان فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دبیر نهضت ملی زندگی با آیه ها گفت: الحمدلله گام اول نهضت زندگی با آیه‌ها در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با هم‌افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی، با اقبال ویژه‌ای روبرو شد و شاهد مشارکت بیش از ۱۰میلیون‌نفر از عموم مردم در این حرکت بودیم که  بر همین اساس تصمیم بر ادامه این نهضت به مدت حداقل ۳ سال به صورت مستمر گرفته شد.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های اساسی این نهضت قرآنی، محتوامحور بودن آن است. این نهضت به دنبال قرآنی شدن جامعه است و می‌خواهد آیات منتخب ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی را برای عموم افراد جامعه خصوصاً دانش‌آموزان، متناسب با نیاز و سلیقه ایشان به صورت گسترده و مؤثر تبیین کند.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده ادامه داد: حساسیت و اهمیت بالای انتخاب آیات، موجب شد، در ابتدا کارگروه محتوایی مستقلی(با درگیری ۲۰ نفر به صورت مستقیم و  ۷۰نفر به صورت غیرمستقیم) برای انتخاب آیات زیر نظر آیت‌الله عابدینی تشکیل شود. این کارگروه در یک فرآیند متقن و گام به گام پژوهشی، با بررسی کمی و کیفی روایات معصومین علیهم‌السلام و فرمایشات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و برخی دیگر از بزرگان، مباحثه کل قرآن کریم و بررسی دیگر منابع، قریب به ۴۰۰ فراز کاربردی، مبتلابه جامعه امروز، خوش‌خوان و مورد تأکید را به عنوان آیات منتخب گزینش کردند. اما از آنجا که این نهضت کاملا ملی است و متعلق به یک سازمان و مجموعه خاصی نیست و تمامی مراحل آن با هم‌افزایی و همکاری همه دغدغه‌مندان قرآن پیش می‌رود.

وی ادامه داد: دبیرخانه دائمی نهضت ملی زندگی با آیه‌ها به این جمع‌بندی رسید که فرآیند انتخاب آیات با همکاری و هم‌افزایی مؤثر فعالان، اساتید، چهره‌ها و دستگاه‌های قرآنی پیش رود. به همین منظور به صورت مکتوب نامه‌ای به همه مجموعه‌های قرآنی حاکمیتی و مردمی و چهره‌های قرآنی ارسال شد و گزارش مختصری از فرآیند پژوهشی و همچنین یک خروجی مهم این پژوهش شامل گنجینه حدودا ۴۰۰ آیه‌ منتخب تقدیم حضورشان گردید تا با بررسی کارشناسانه خروجی این پروژه را از نظرات راهبردی و راهگشای خود بهره‌مند سازند.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با اشاره به اینکه آیات منتخب در بسته‌های مختلف محور قرار می‌گیرند افزود: یکی از بسته‌های مهم ۱۰۰ فراز مأنوس و مشهوری است که بسیاری از مردم با آن‌ها انس ذهنی خوبی دارند و تا حد خوبی سرمایه موجود جامعه محسوب می‌گردد که به همین منظور فراخوانی جهت نظرخواهی از همه فعالان قرآنی کشور برای انتخاب ۱۰۰ فراز مأنوس آماده شده است که از همه دغدغه‌مندان، اساتید، فعالان فرهنگی، مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی دعوت می‌کنیم تا از این طریق، دبیرخانه نهضت ملی زندگی با آیه‌ها را از نظرات کارشناسانه خود در انتخاب آیات یاری دهند.

وی گفت: در این فراخوان یک لیست پیشنهادی شامل ۲۰۰ فراز مأنوس و مشهور بین عموم مردم در معرض قرار می‌گیرد و از عزیزان درخواست می‌شود تا میزان انس ذهنی مردم با هر کدام از این آیات را مشخص کنند (به فرازهای معروف و آشنا در میان مردم به نسبت امتیاز بیشتری بدهند).

حجت‌الاسلام تقی‌زاده در پایان گفت: قرار است این ۱۰۰ فراز مأنوس، یکی از بسته‌های ویژه نهضت ملی زندگی با آیه‌ها باشد تا در طی سال و با ابزارهای مختلف در بین عموم مردم تبدیل به گفتمان گردد. این نظرخواهی و تعریف نقش برای عموم کنشگران قرآنی برای انتخاب آیات دیگر بسته‌های آیات نهضت (مثل بسته ۳۰ آیه ماه مبارک پیش رو) در آینده نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha