• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403051509940
  • منبع : مطبوعات

شهادت هنیه، دریچه‌ای برای همبستگی بیشتر با ملت عرب 

شهادت هنیه، دریچه‌ای برای همبستگی بیشتر با ملت عرب 

ترور اسماعیل هنیه آن‌هم در پایتخت ایران بازتاب‌های مختلفی در جهان عرب داشته است. از جمله مسائلی که توسط کاربران مطرح می‌شود شهادت رهبر مقاومت در پایتخت مقاومت است.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس غرب آسیا در یادداشتی در سرمقاله قدس نوشت: این رخداد و عدم محکومیت برخی سران عرب، به وضوح جبهه‌بندی جدید جهان اسلام و منطقه را نشان می‌دهد. جبهه‌ای که یک طرف آن جبهه مقاومت و حامیانش هستند و در مقابل جبهه غربی -عبری و عربی (برخی سران عرب).
در این میان با قاطعیت می‌توان گفت افکار عمومی جهان عرب نسبت به ایران و متحدانش که دولت‌ها و گروه‌های مبارزه واقعی با اسرائیل هستند، نسبت به قبل از همه این ماجراها ذهنیتی بهتر پیدا کرده و اقبال نسبت به محور مقاومت بیشتر شده است.
نکته مهم اینجاست که در گذشته توسط غرب و برخی دولت‌های عربی برای ایجاد شکاف در صفوف ملت‌های اسلامی این‌گونه القا می‌شد که ایران مبارزه‌اش با اسرائیل نمادین و تبلیغاتی است، اما شهادت هنیه در تهران و تشییع باشکوه رئیس دفتر سیاسی حماس نشان داد جمهوری اسلامی از بدنه مردمی تا سرانش اعتقاد جدی به مقابله با رژیم صهیونیستی و آرمان آزادی قدس دارند.
همچنین در سال‌های اخیر تنها دولتی که به طور واقعی به گروه‌های مبارز اسلامی در سوریه، لبنان، فلسطین و یمن سلاح رسانده و حملات به منافع اسرائیل را حمایت کرده، ایران بوده است. در حالی‌که دولت‌های عربی در دهه‌های اخیر حتی یک فشنگ هم به مقاومت فلسطینی نداده‌اند.
دیروز نیز مجری شبکه العربی قطر با اشاره به تشییع میلیونی اسماعیل هنیه در تهران گفت: باید دست از اختلافات شیعه-سنی برداریم و دشمن مشترک را هدف بگیریم.
به باور نگارنده اگرچه ترور هنیه در تهران در حوزه امنیتی، یک ضعف غیرقابل چشم‌پوشی برای جمهوری اسلامی بود، اما واکنش دولت و ملت ایران سبب همبستگی بیشتر با جوامع عرب و اسلامی شد. در حالی که برخی دولت‌های خائن عربی حتی حاضر به محکومیت این اقدام رذیلانه نشدند.
دستگاه دیپلماسی عمومی ایران باید از این فرصت بهره ببرد و تا توان دارد سبب نفوذ جمهوری اسلامی ایران از طریق در دست گرفتن پرچم مبارزه برای آزادی قدس در میان ملت‌های منطقه شود و طرح دشمنان امت اسلامی برای ایجاد جنگ شیعه -سنی را خنثی کند؛ و پرواضح است که اثرگذاری دیپلماسی عمومی دیرتر اما با پایایی و مانایی بیشتر خواهد بود.
انتقام ترور اسماعیل هنیه نیز باید دارای یک پیوست رسانه‌ای قوی باشد تا افکار عمومی جهان اسلام متوجه حساسیت ایران نسبت به ریخته شدن خون یک رهبر فلسطینی بشوند. این در حالی است که برخی دولت‌های عربی حاضر نشدند حتی سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کنند.
در پایان باید گفت: هنر سیاستمداران کشور باید این باشد که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند و اتفاق ترور اسماعیل هنیه نیز می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف تاریخی موجب همبستگی و پیوستگی بیشتر میان ملت‌های ایران و فلسطین شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha