• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403061911774
  • خبرنگار : 71589

بسته خبری علم و فناوری

اولین بارش شهابی ساخته دست بشر/شب بیدارها مراقب دیابت باشند!

اولین بارش شهابی ساخته دست بشر/شب بیدارها مراقب دیابت باشند!

جهان علم و فناوری در روزی که گذشت، اخبار گوناگونی برای ما داشت که در این بسته خبری به آنها اشاره خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

از خبر اولین بارش شهابی که ساخته دست انسان است و رسیدن موشک استارشیپ به مریخ تا دو سال دیگر تا قرار داشتن افراد شب بیدار در معرض خطر دیابت به میزان ۴۶ درصد بیشتر از سایرین و به تعویق افتادن دسترسی به برخی ویژگی‌های جذاب «هوش اپل» در آیفون‌های ۱۶، همگی از اخبار مهم امروز بودند. 

گفتنی است که می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی یابید.

موشک «استارشیپ» ۲ سال دیگر به مریخ پرواز می‌کند

ایلان ماسک اعلام کرد که موشک بزرگ «استارشیپ» در سال ۲۰۲۶ به مریخ پرتاب خواهد شد.

افراد شب‌ بیدار ۴۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیدار ماندن در ساعات اولیه بامداد می‌تواند خطرناک باشد. مشخص شده است که سبک زندگی شب زنده‌داری به طور چشمگیری خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد و چندین اثر مخرب دیگر برای سلامتی ایجاد می‌کند.

اولین بارش شهابی ساخته دست بشر آسمان زمین را روشن می‌کند

آیا تا به حال این لحظه‌ را تجربه کرده‌اید که سنگی را به داخل یک حوض پرتاب کنید و امواج ایجاد شده توسط آن را مشاهده کنید؟ اکنون، تصور کنید که اتفاقی مشابه در مقیاسی بسیار بزرگتر در فضا رخ داده است. این همان اتفاقی است که فضاپیمای دارت(DART) ناسا انجام داد و با تغییر مسیر یک سنگ فضایی غول‌پیکر تاریخ ساز شد.

عرضه ویژگی‌های جدید و جذاب آیفون به تعویق افتاد

طبق گزارش‌ها، ویژگی‌های تولید شکلک(Genmoji) و ابزارهای تولید تصویر برای آیفون تا عرضه نسخه iOS 18.2 به تعویق افتاده است و انتظار می‌رود این به‌روزرسانی در ماه دسامبر ارائه شود.

تهیه نقشه­ گردشگری ۳۱ استان و اطلاعات آوانگاری از سوی سازمان نقشه‌برداری 

سازمان نقشه‌برداری کشور جهت اطلاع‌رسانی و معرفی آثار باستانی، مراکز گردشگری و نقاط دیدنی به کاربران داخلی و خارجی، اقدام به تهیه نقشه گردشگری ۳۱ استان کشور به ­همراه اطلاعات آوانگاری اسامی کرده است.

راز حفظ کلاژن در فسیل چند میلیون ساله دایناسورها کشف شد

پژوهشگران دانشگاه «ام‌آی‌تی» یک تعامل را در سطح اتمی شناسایی کرده‌اند که از شکسته شدن پیوندهای پپتیدی توسط آب جلوگیری می‌کند و می‌تواند دلیل حفظ شدن کلاژن در فسیل دایناسورها را توضیح دهد.

قورباغه خندان در میان ۷۵۰ گونه‌ جدید شناسایی شده در استرالیا

فهرست گونه‌های ملی استرالیا گسترش می‌یابد و در میان این فهرست نام عنکبوت گردباف که براساس نام شخصیت تام هاردی موسوم به ونوم(Venom) در سری‌های مارول نامگذاری شده است و همچنین کرمی که نامش از روی زیست‌شناس انگلیسی دیوید آتنبرو(David Attenborough) انتخاب شده است، دیده می‌شود.

ChatGPT در تشخیص بیماری تنفسی کودکان از پزشکان کارآموز پیشی گرفت

بررسی جدید پژوهشگران بریتانیایی نشان می‌دهد که ChatGPT در بررسی بیماری‌های تنفسی کودکان می‌تواند بهتر از پزشکان کارآموز عمل کند.

تولید سلول مهندسی‌شده راهکاری برای درمان سرطان

محققان ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تولید سلول مهندسی‌ شده برای افزایش اثرات ضد توموری در سرطان نائل شدند.

تخفیف ۵۰ درصدی دریافت خدمات شبکه آزمایشگاهی برای دانشگاهیان

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی از یارانه فصل پائیز ویژه اعضای باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خبر داد.

مغز چگونه می‌فهمد باید فرمان عطسه بدهد یا سرفه؟

نورون‌های عطسه که توسط محرک‌هایی مانند گرده گل یا عفونت ویروسی فعال می‌شوند، یک سیگنال عطسه ارسال می‌کنند، در حالی که نورون‌های سرفه باعث ایجاد سرفه می‌شوند.

رقابت شتابدهنده‌ها برای جذب سرمایه در "بذرپاشان"

مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس رقابت «بذرپاشان» را در راستای شکوفایی شتابدهنده‌ها و جذب سرمایه‌گذاری برگزار می‌کند.

معرفی نسل جدید دیزل ژنراتور با قابلیت مصرف سوخت کمتر و تولید بیشتر برق

مهندسان یکی از شرکت‌های دانش بنیان موتور ژنراتوری را به تولید رساندند که با مصرف کمتر سوخت دیزل، بیشترین میزان برق مورد نیاز را تامین می‌کند و به گفته این مهندسان موتورهای دیزلی نسل جدید این شرکت تا حدود ۴۰ درصد کارآمدتر از نسل‌های قبلی خود هستند.

برپایی پاویون میکرو در نمایشگاه نانو

در پانزدهمین نمایشگاه نانو که آبان سال جاری برگزار می‌شود، در کنار نمایش توانمندی‌های شرکت‌ها در حوزه نانو، پاویون میکرو نیز برپا خواهد شد.

گام جدید دانشمندان یونانی برای حل معمای گرانش کوانتومی

افزودن ابعاد اضافی به نظریه «گرانش فازی» ممکن است به پر کردن شکاف بین «مکانیک کوانتومی» و «نسبیت عام» کمک کند.

تولید پوشش‌هایی برای جلوگیری از پیشروی آتش‌سوزی در جنگل‌ها/کانادا متقاضی محلول ایرانی جلوگیری از گسترش آتش

محققان یکی از شرکت‌های فناور به فرمولاسیون محلول و پوشش‌های ضد آتشی دست یافته‌اند که می‌تواند به مدت ۲ ساعت آتش را در نقطه‌ای محصور کند و با توسعه آن موفق به تولید محلولی برای جلوگیری از پیشروی آتش در جنگل‌ها شدند. کشور کانادا درصدد است تا این فناوری را از ایران دریافت کند، این در حالی است که این محصولات فناورانه در کشور مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha