• یکشنبه / ۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۵
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403050603834
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

کاهش انگیزه‌های صادراتی دانش‌بنیان ها با سیاست‌گذاری‌های عمومی

کاهش انگیزه‌های صادراتی دانش‌بنیان ها با سیاست‌گذاری‌های عمومی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شد تجهیزات پزشکی پرتوساز خود را به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر کند، ولی سیاست‌گذاری‌هایی در خصوص فروش ارز حاصل از صادرات مانعی برای توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها شده است.

صدرا سپهری، مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شرکت در سال ۹۹ متشکل از ۵ متخصص فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت توانست مجوزهای سازمان غذا و دارو را برای تولید تجهیزات پزشکی و پروانه بهره‌برداری را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و احراز دانش‌بنیانی را از معاونت علمی ریاست‌جمهوری دریافت کند.

وی زمینه تحقیقاتی این شرکت را در حوزه تجهیزات پزشکی با تمرکز بر تجهیزات لیزر و پوست و مو دانست و اظهار کرد: طراحی و ساخت لیزرهای پزشکی و تجهیزات پرتوساز را در کشور داشتیم.

سپهری، تمرکز محصولات تولیدی این شرکت را بر لیزرهای پوست، ترمیم مو و زیبایی عنوان و خاطرنشان کرد: دستگاه‌های لیزر تولیدی این شرکت در ترمیم و درمان زخم‌ها، ترمیم لک‌های پوستی مادرزادی و همچنین کاهش اثرات ناشی از زخم‌ها کاربرد دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه هر تجهیزی باید بر اساس ویژگی‌های بومی همان منطقه تولید شود، ادامه داد: سایر کشورها دارای موهای بور و پوست روشن هستند، تجهیزات آنها در ایران کارایی پایینی دارند، از این رو ما با بررسی جامعه ایرانیان، دستگاه‌های لیزر بومی ایران را طراحی کردیم و توانستیم دستگاهی با کارایی بالا را به بازار عرضه کنیم.

وی فناوری استفاده شده در این دستگاه را لیزر دیودی عنوان کرد و یادآور شد: این دستگاه از سیستم‌های خنک و حفاظتی و ایمنی بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که در هنگام درمان، هیچ عارضه‌ای بر بیماران تحمیل نمی‌شود.

سپهری خاطرنشان کرد: این دستگاه به مدت یک سال در آزمایشگاه تحقیقاتی شهید بهشتی مورد آزمایش‌های بالینی قرار گرفته است و بر اساس نتایج آن، مجوزهای نهایی برای تجاری‌سازی این دستگاه را دریافت کردیم.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مقاصد صادراتی این شرکت را کشورهای روسیه و برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله عمان و عراق دانست و گفت: یکی از چالش‌های صادراتی ارز حاصل از صادرات است که ما مجبور هستیم در سامانه «نیما» به نرخ دولتی عرضه کنیم. با توجه به اینکه حجم صادرات و واردات شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به شرکت‌های بازرگانی کمتر است، نمی‌توانیم ارز به دست آمده را مصرف کنیم و ناچاریم ارز به دست آمده از صادرات را با نرخ تعیین شده در تالار نیما، در سامانه نیما عرضه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این رویکرد موجب کاهش انگیزه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد، البته قول‌ها و تصمیماتی برای رفع این چالش گرفته شده که بر اساس آن شرکت‌های دانش‌بنیان از این قانون معاف شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha