• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403061810490
  • خبرنگار : 71496

بازتاب ترور فعال آمریکایی توسط اشغالگران صهیونیست در رسانه‌های عبری

بازتاب ترور فعال آمریکایی توسط اشغالگران صهیونیست در رسانه‌های عبری

تعداد معدودی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نحوه ترور فعال آمریکایی ترک‌تبار در جریان پوشش اعتراضات علیه شهرک‌سازی‌ها در نابلس پرداختند و بیشتر این رسانه‌های عبری تنها به اعلام خبر به نقل از رسانه‌های فلسطینی اکتفا کردند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به ماجرای کشته شدن «عایشه نور ازگی ایگی» فعال آمریکایی ترک‌تبار هنگام پوشش تظاهراتی در استان نابلس واقع در شمال کرانه باختری علیه شهرک‌سازی‌ها واکنش‌های متفاوتی داشتند، برخی به آن توجه نشان داده و برخی تنها به پوشش روتین خود اکتفا کردند.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، از جمله رسانه‌های عبری که به این مساله پرداخت و ماجرای قتل او را شرح داد، روزنامه عبری «هاآرتص» بود که با پوشش خبرهای مربوطه ضمن ابراز همدردی با آن مرحوم، به نقل از «یوناتان بولاک» فعال و چهره‌ رسانه‌ای جناح چپ رژیم صهیونیستی که شاهد این اتفاق بوده، نوشت: «عایشه نور با شلیک سربازهایی که روی بام خانه‌ای در فاصله حدود ۱۵۰ متری‌اش بودند، زخمی شد، این تیراندازی در حالی انجام شد که درگیری قابل توجهی با فلسطینی‌ها وجود نداشت.»

او گفت: پیش از آنکه در ابتدای تظاهرات نماز آغاز شود، سربازها به محل رسیدند و نمازگزاران را محاصره کردند، پس از اتمام نماز درگیری‌ها میان آنها و جوانان فلسطینی آغاز شد و آنها گاز اشک‌آور و گلوله جنگی شلیک کردند که به دنبال آن تظاهرکنندگان به سمت خانه‌های روستا رفتند.

بولاک تاکید کرد: تیراندازی به عایشه نور در جریان درگیری‌ها نبود بلکه حدودا ۲۰ دقیقه بعد انجام شد. ما در خیابان ایستاده بودیم، آرامش برقرار شده بود و هیچ اتفاقی نیفتاد، سربازها به بالای یک خانه رفتند و من یک سرباز را دیدیم که اسلحه‌اش را نشانه رفت و سپس صدای شلیک شنیده شد.

بازتاب ترور فعال آمریکایی توسط اشغالگران صهیونیست در رسانه‌های عبری
محل ترور عایشه نور

بولاک که در این روزنامه کار می‌کند، گفت: سربازهای اسرائیلی به بالای سقف یک خانه رفته و اسلحه‌هایشان را به سمت این فعال آمریکایی نشانه گرفتند و او را با شلیک مستقیم به سر، هدف قرار دادند، عایشه بعد از این شلیک مستقیم از من درخواست کمک کرد، حدود ۱۵ متر به سمتش دویدم و او را در حالی که زیر درخت‌های زیتون روی زمین افتاده بود، پیدا کردم، او بر اثر خونریزی ناشی از شلیک به سرش، جان سپرد.

این فعال چپ اسرائیلی در ادامه تاکید کرد: ارتش اسرائیل به عنوان شیوه اصلی در عملیات‌های نظامی خود در کرانه باختری که از ابتدای جنگ علیه غزه آغاز شده، از گلوله جنگی استفاده می‌کند و اهمیتی به این مساله نمی‌دهد که تظاهرکنندگان حضور دارند یا نه.

او افزود: سربازی که به این فعال شلیک کرد، این کار را انجام داد چون می‌داند می‌تواند این کار را انجام دهد بدون اینکه کسی او را مجازات کند.

بولاک در ادامه گفت، عایشه نور چند روز قبل وارد اراضی اشغالی شد و این اولین بار بود که او در فعالیتی حضور پیدا می‌کرد.

یکی از فعالان زن نیز دولت آمریکا را مسوول این اتفاق دانست و گفت: وقتی یک ماه قبل زمانی که یک شهروند آمریکایی دیگر در همین نقطه به ضرب گلوله نیروهای ارتش اسرائیل زخمی شد و دولت آمریکا هیچ مجازاتی را برای ارتش اسرائیل اعمال نکرد، در واقع شرایط را برای تیراندازی به عایشه نور فراهم کرد.

هاآرتص به نقل از «فیفی»، یک فعال حقوقی آمریکایی که در تظاهرات علیه شهرک‌سازی‌ها شرکت داشت، نوشت: تیراندازی پس از آن انجام شد که ارتش ساکنان روستا و تظاهرکنندگان خارجی را از محل اصلی اعتراضات به سمت دامنه ارتفاعات بیرون کرد. گمان می‌کردیم تظاهرات دیگر تمام شده چون اتفاقی رخ نداد اما ناگهان صدای تیراندازی به سمت سطل زباله‌ای را شنیدیم که جمعی از افراد داوطلب پشت آن نشسته بودند، سپس تیراندازی دیگری انجام شد که در آن عایشه نور از ناحیه سر زخمی شد.

این فعال زن آمریکایی در ادامه گفت: عایشه نور در حالی به قتل رسید که در جای خود بود و با نیروهای اشغالگر درگیر نبود و سنگی پرتاب نمی‌کرد، حتی اگر یکی از تظاهرکننده‌ها سنگی هم پرتاب می‌کرد، سربازهای اسرائیلی خیلی دور بودند و ممکن نبود سنگ به آنها بخورد، بر این اساس نمی‌توانیم بگوییم سربازها با انگیزه دفاع از جان خود اقدام کردند، من زمانی که دیدم عایشه نور بی‌حرکت روی زمین افتاد، به شدت شوکه شدم. این شلیک مستقیم به سر بود نه یک اتفاق.

او افزود: سربازها می‌دانستند او یک داوطلب بین‌المللی است چراکه در کنار سایر داوطلبان بین‌المللی ایستاده بود. در لحظه تیراندازی، جمعی از سربازها روی تپه‌ای ایستاده بودند و همینطور تعداد دیگری از آنها بالای یک ساختمان بودند اما نمی‌دانم چه کسی شلیک کرد.

«مریم» دیگر فعال حاضر در محل حادثه گفت که در لحظه تیراندازی کنار عایشه نور ایستاده بوده اما در آن زمان هیچ سنگی پرتاب نمی‌شد.

این فعال اروپایی گفت: ما جوری ایستاده بودیم که ارتش می‌توانست ما را ببیند و کاری هم انجام ندادیم، صدای ۲ شلیک شنیدم، یکی از آنها به یک شی فلزی و سپس به یک فلسطینی اصابت کرد و زمانی که دومی شلیک شد، دیدم که عایشه نور روی زمین افتاد. این تیراندازی ما را شوکه کرد چون در آن لحظه هیچ اتفاقی در حال وقوع نبود و ارتش در فاصله حدودا ۲۰۰ متری بالای نقطه‌ای که ما و عایشه نور بودیم، قرار داشت، آنها سعی دارند بگویند سنگ پرتاب می‌شده و در معرض خطر بودند اما آنها دید مستقیم به ما داشتند و ما برای هیچ کدام از آنها خطری ایجاد نمی‌کردیم.

او در ادامه نیز گفت: گرچه درگیری‌هایی میان جوانان فلسطینی و نیروهای ارتش اسرائیل وجود داشت، اما مربوط به قبل و منطقه دیگری بود، در واقع زمانی که تظاهرات آغاز شد، ارتش اسرائیل برای دور کردن فعالان گاز اشک‌آور و گلوله‌های جنگی شلیک کرد و آنها از محل تظاهرات عقب‌نشینی کردند.

درخواست‌ها برای آغاز تحقیقاتی مستقل

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نیز به ماجرای قتل عایشه نور، فعال ۲۶ ساله پرداخت و نوشت، خانواده این فعال آمریکایی پس از آنکه رسانه‌های «اسرائیلی» تایید کردند که یکی از سربازهای «اسرائیلی» با تفنگ خود عایشه نور را به هدف قرار داده و به قتل رسانده، از دولت آمریکا درخواست کردند که تحقیقات مستقلی درباره ابعاد مختلف قتل دخترشان انجام شده و عاملان این قتل به دستگاه عدالت معرفی شوند.

آحارونوت در ادامه نیز نوشت، در این رابطه ارتش «اسرائیل» روز جمعه تحقیقاتی را درباره آنچه آن را «ادعاهای مربوط به قتل عایشه نور با شلیک گلوله به سر» خواند، آغاز کرد.

این روزنامه عبری با اشاره به ابراز ناخرسندی شدید کاخ سفید از کشته شدن این فعال آمریکایی به ضرب گلوله یک «اسرائیلی»، نوشت، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای کسب اطلاع از جزئیات این حادثه با تل‌آویو تماس گرفت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز این اتفاق را فاجعه‌بار توصیف کرد.

پوشش عادی خبرها

اما بیشتر رسانه‌های رژیم صهیونیستی برخورد عادی با این مساله داشتند و بخش زیادی را به پوشش خبرهای مربوط به آن اختصاص ندادند.

به عنوان مثال روزنامه عبری «معاریو» و کانال‌های ۱۲ و هفت تلویزیون این رژیم و نیز مرکز رادیو و تلویزیون آن تنها به انتشار خبر به نقل از رسانه‌های فلسطینی اکتفا کرده و هیچگونه پوشش ویژه‌ای درباره آن ارائه نکردند.

همچنین این رسانه‌ها در انتشار خبر نیز از فعل‌های خنثی استفاده کرده و یا در اشاره به اتهام ارتش رژیم صهیونیستی به قتل این فعال آمریکایی از عبارت‌هایی چون «ادعا شد» استفاده کردند.

وب‌سایت عبری «بحدیری حریدیم» در کنار پوشش عادی خبر، به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در محکومیت این اقدام پرداخت.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در این رابطه مدعی شد که «نیروها به سمت تحریک‌کننده اصلی که در حال پرتاب سنگ به سمتشان بود و خطری را برای آنها ایجاد کرده بود، تیراندازی کردند.» اما شاهدان این ماجرا تاکید کردند که محل استقرار سربازهای ارتش اسرائیل به گونه‌ای بوده که می‌توانستند به وضوح عایشه نور را ببینند.

این فعال آمریکایی ترک‌تبار روز جمعه هنگام حضورش در اعتراضاتی که در شهرک بیتا در استان نابلس علیه شهرک‌سازی‌ها برپا بود، با شلیک مستقیم سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به قتل رسید.

«فؤاد نافعه» رئیس بیمارستان رفیدیا در نابلس اظهار کرد: عایشه نور در حالی که از ناحیه سر زخمی شده بود، به بیمارستان منتقل شد، عملیات احیا برای او انجام شد اما او به شهادت رسید.

«غسان دغلس» استاندار شهر نابلس در کرانه باختری روز شنبه گفت: تشریح جسد عایشه نور، فعالی آمریکایی نشان داد که او با شلیک تک‌تیرانداز اسرائیلی به سرش کشته شد.

دغلس در ادامه گفت: عملیات تشریح جسد روز جمعه در پزشکی قانونی دانشگاه النجاح در شهر نابلس انجام شد.

عایشه نور در کنار فعالیت در دفتر وکالت، داوطلبانه به جنبش بین‌المللی همبستگی (آی اس ام) پیوست که از راه‌های مسالمت‌آمیز و غیرنظامی از فلسطینی‌ها در برابر اشغال سرزمین‌شان توسط صهیونیست‌ها حمایت می‌کند.

«راشل کوری» فعال اجتماعی اهل آمریکا هم که سال ۲۰۰۳ توسط بولدوزرهای صهیونیستی در فلسطین به شهادت رسید، عضو همین جنبش بود.

طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی و یا شهرک‌نشین‌های صهیونیست از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر گذشته بیش از ۶۶۰ فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری به شهادت رساندند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha