• دوشنبه / ۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403050100442
  • خبرنگار : 30057

سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیاردی برای آشنایی دانشجویان با کارآفرینی

سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیاردی برای آشنایی دانشجویان با کارآفرینی

مدیر یکی از شتابنده‌های کشور با بیان اینکه برای بیش از ۱۶۰ تیم خدمات پیش شتابدهی ارائه کردیم، از سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی برای آشنا کردن دانشجویان با فضای کارآفرینی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد صادق سبحانی، مدیرعامل این شتابدهنده در نشست خبری امروز با بیان اینکه در یک دهه فعالیت این شتابدهنده حدود ۶۳ مورد سرمایه‌گذاری بر روی کسب و کارهای نوپا داشتیم، گفت: ۱۳ مورد از کسب و کارهای مورد حمایت، خروج موفق از این شتابدهنده داشتند. همچنین ما در این مسیر بیش از دو هزار ایده و کسب و کار را بررسی کردیم و با ۵۶۰ تیم کسب و کار جلسه برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه برای بیش از ۱۶۰ تیم خدمات پیش شتابدهی ارائه دادیم، ادامه داد: خدمات ما در شتابدهنده به صورت مرحله‌ای است و در مرحله پیش شتابدهی ۱۶۰ تیم خدمات مورد نیاز را از ما دریافت کردند و با ۶۳ قرار داد شتابدهی منعقد کردیم. علاوه بر اینها به ۱۱ تیم در مرحله پساشتابدهی خدماتی ارائه دادیم.

مدیرعامل این شتابدهنده یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد شتابدهنده‌ها را میزان موفقیت تیم‌های ورودی در جذب سرمایه در مرحله بذری دانست و یادآور شد: در این زمینه ۲۷ تیم در این مرحله موفق به جذب سرمایه شدند که ما از ۱۷ تیم‌ حمایت کردیم. برآورد ما این است که در طول یک دهه، بیش از ۹ هزار نفر از افراد علاقه‌مند به حوزه کارآفرینی در ۱۰۰ رویداد ما که تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار شد، با ما در تعامل بودند.

سبحانی تاکید کرد: اگر همه اجزای زیست بوم استارتاپی شامل همه نهادها و دانشگاه‌ها و دولت و حاکمیت، خوب عمل کنند، در این صورت دو جریان بقای آن اکوسیستم را تضمین می‌کند که یکی استعداد و افراد با انگیزه برای کارآفرینی است که در این سال‌ها بنا به دلایل وجود چالش‌های سیاسی، اجتماعی جریان افراد مستعد در زیست بوم کشور تضعیف شده است.

وی جریان دوم را جریان پول و سرمایه دانست و گفت: افراد برای اینکه ایده‌های خود را توسعه دهند، به پول و سرمایه نیاز دارند که این جریان نیز در کشور تضعیف شده است. ما به عنوان یکی از شتابدهنده‌های قدیمی این اکوسیستم این نقش را برای خودمان قائل شدیم که بتوانیم به رفع این چالش کمک کنیم.

مدیر عامل این شتابدهنده با اشاره به کمبود سرمایه ابراز امیدواری کرد که با اقداماتی چون «میکرو VC» و شکل‌دهی و زایش ایده‌ها، جریان سرمایه‌گذاری تقویت شود و گفت: ما امیدواریم در سال جاری بتوانیم نقش خود را به خوبی در این حوزه ایفا کنیم.

سبحانی میزان سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ در این شتابدهنده را حدود ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد که بر روی توسعه کسب و کارهای نوپا در مراحل پیش شتابدهی، شتابدهی و میکرو VC صورت گرفته است و یادآور شد: ۶۰ درصد از این میزان سرمایه‌گذاری مربوط به «میکرو وی سی» است.

وی با اشاره به موضوع ترویجی، گفت: در اوایل دهه ۹۰ برای ترویج فرهنگ کارآفرینی اقدام به برگزاری رویدادهای اکوسیستم می‌شد و اینها تضعیف شد و لازم است در فضای ترویجی اقدامی انجام دهیم و برنامه ما این است که با همکاری مراکز نوآوری دانشگاهی و دانشگاه‌های برتر و توانمند در کشور بیش از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم، چرا که دو شعبه در اصفهان و مشهد داریم. در این برنامه ترویجی تلاش می‌کنیم تا دانشجویان با مفاهیم کارآفرینی آشنا شوند.

سرمایه‌گذاری میکرو وی سی

اسکویی، مدیر سرمایه‌گذاری این شتابدهنده نیز در این نشست با اشاره به مفهوم میکرو وی سی، گفت: اتفاقی که در اکوسیستم نوآوری رخ داده، این است که سرمایه‌گذاران خطرپذیر و VCها به موجب مدیریت ریسک آنها، روی کسب و کارهای بالغ‌تر سرمایه‌گذاری می‌کنند، در نتیجه فاصله‌ای میان کسب‌وکارها و VCها ایجاد شده است.

وی افزود: تیم‌هایی که وارد شتابدهنده‌ها می‌شوند، تیم‌هایی هستند که مدل کسب و کار خود را اعتبارسنجی کرده، مشتریان خود را پیدا کرده و می‌توانند به وی‌سی‌ها برای توسعه بازار خود مراجعه کنند، ولی توجه و تمرکز وی‌سی‌ها بر روی کسب و کارهای بالغ‌تر است تا ریسک سرمایه‌گذاری آنها کاهش یابد.

اسکویی با بیان اینکه بر اساس این رویکرد، فاصله‌ای میان وی سی‌ها و خروجی‌های شتابدهنده ها ایجاد شده است، گفت: این فاصله، محلی است که ما بر روی آن هدف‌گذاری کردیم. این امر چیز جدیدی نیست، بلکه در دنیا نیز رخ داده و در یکسری از نهادها میان شتابدهنده‌ها و وی‌سی‌ها، میکرو وی‌سی‌ها شکل‌ گرفته‌اند.

مدیر سرمایه‌گذاری این شتابدهنده ژن و هویت میکرو وی‌سی‌ها را مشترک میان وی‌سی‌ها و شتابدهنده‌ها توصیف کرد و افزود: این میکرو وی‌سی‌ها بر روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری کمتری دارند، ولی حمایت آنها از استارتاپ‌ها بیشتر است. این میکرو وی‌سی‌ها، نحوه سرمایه‌گذاری خود را به سمت سرمایه‌گذاری‌های وی‌سی سوق داده‌اند.

اسکویی با بیان اینکه میکرو وی‌سی‌ها همواره کنار استارتاپ‌ها حضور دارند، یادآور شد: در این شتابدهنده نیز تلاش داریم تا بر اساس تجربه ۱۰ ساله خود در کنار استارتاپ‌ها باشیم و به تولد کسب و کارها کمک کنیم.

وی با اشاره به آمارهای جهانی در این زمینه، گفت: در ۱۰ سال اخیر در حوزه میکرو وی‌سی‌ها اتفاقات خوبی رخ داده، به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۹ حدود ۵۰ میکرو وی‌سی در جهان شکل گرفت و این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۹۰۰ میکرو وی‌سی رسید و در حال حاضر حدود ۱۴۰۰ میکرو وی‌سی در دنیا وجود دارند.

اسکویی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های لایه سرمایه‌گذاری بذری در جهان در سال ۲۰۲۱ توسط میکرو وی‌سی‌ها انجام شده است. همچنین سه کسب و کار مشهور جهانی در طول عمر خود از میکرو وی‌سی‌ها نیز جذب سرمایه داشتند.

مدیر سرمایه‌گذاری این شتابدهنده اضافه کرد: ما در این شتابدهنده‌ها پذیرای همه تیم‌ها هستیم، ولی پیام ما به تیم‌هایی که از شتابدهنده‌ها خارج شدند و محصول آنها وارد بازار شده، این است که برای توسعه بازارشان نیاز به جذب سرمایه دارند و ما از آنها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha