• یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403042416162
  • منبع : نمایندگی مازندران

اخبار کشاورزی استان،

از برداشت برنج در شالیزارها تا توزیع سوخت کشاورزی در مازندران

از برداشت برنج در شالیزارها تا توزیع سوخت کشاورزی در مازندران

ایسنا/مازندران مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از اولین برداشت برنج در شالیزارهای این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد.

سید اسماعیل علوی با اشاره به برداشت سنتی برنج با حضور فرماندار مرکز استان و بخشدار مرکزی ساری، اظهار کرد: برداشت دستی محصول برنج در شالیزارهای روستای زرویجان بخش مرکزی این شهرستان آغاز شد.

این مسوول با بیان اینکه پس از گذشت سه ماه تلاش و همت کشاورزان از فروردین امسال شاهد برداشت محصول برنج در این اراضی شالیزاری این شهرستان هستیم، تصریح کرد: رقم بینام در دو هزار متر مربع از اراضی شالیزاری این روستا برداشت شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران،وی گفت: شهرستان ساری بیش از ۲۵ هزار هکتار شالیزار دارد که ۶ هزار هکتار آن در منطقه جهاد کشاورزی اسفیورد شوراب این شهرستان است.

نخستین برداشت برنج در شالیزارهای بابلسر

نصراله پورحسین باقری نیز گفت: با توجه به شروع فصل برداشت محصول برنج، نخستین برداشت این محصول در شالیزار های شهرستان بابلسر آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر با بیان اینکه این شهرستان دارای بیش از ۱۶ هزار هکتار اراضی شالیزاری است، افزود: ۱۲ هزار هکتار از این اراضی به کشت ارقام محلی از جمله طارم محلی، طارم و بینام اختصاص یافت.

پورحسین اضافه کرد: برداشت از مزرعه رقم بینام با الگوی کشت نشاء سنتی در یک هکتار توسط کمباین مخصوص برداشت برنج انجام شد.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به بهبود شرایط مکانیزاسیون و افزایش تعداد ماشین آلات برداشت در منطقه از جمله کمباین مخصوص برداشت برنج عمده مزارع شالیزاری این شهرستان توسط کمباین مخصوص انجام می گیرد که علاوه بر تسهیل امر برداشت، کاهش هزینه کاشت منجر به کاهش افت محصول نیز می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط منطقه پیش بینی می شود امسال بیش از ۶۰ هزار تن شلتوک از مزارع ارقام محلی برداشت شود.

آغاز برداشت برنج در شالیزارهای نور

عزیزاله هوشمند با اشاره به آغاز برداشت برنج در شالیزارهای شهرستان نور از اولین برداشت برنج از نوع رقم هاشمی در دو هکتار اراضی شالیزاری روستای باغبانکلای بخش چمستان این شهرستان خبر داد.

وی با بیان اینکه شهرستان نور دارای ۸ هزار و ۹۳۳ هکتار اراضی شالیزاری است، افزود: ۹ هزار بهره بردار در اراضی شالیزاری این شهرستان فعالیت دارند و پیش بینی می شود ۳۷ هزار تن برنج سفید در مزارع شالیزاری تولید شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی نور در خاتمه یادآور شد: در بیش از دو هزار هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان برداشت برنج به صورت مکانیزه انجام می شود.

توزیع ۲۷ میلیون لیتر سوخت کشاورزی در مازندران

حسین نگهدار از توزیع بیش از ۲۷ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۷۷ لیتر سوخت در بخش کشاورزی استان مازندران در سه ماهه اول امسال خبر داد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: مصرف سوخت ماشینهای کشاورزی تابع عوامل و متغیرهای متعددی نظیـر مشخصـات فنـی ماشـین، عمر ماشین، ساعت کارکرد، نوع عملیات، نوع محصول، عملکرد محصول، نـوع خـاک، انـدازه قطعـات، پراکنـدگی قطعـات، شرایط آب و هوایی، شرایط توپوگرافی، کیفیت و نگهداری و چگونگی بهره برداری از ماشین و ... است که عموما در حال حاضر توسط سیستم های نظارتی و توزیع کننده سوخت قابل کنترل نمی باشند، لذا ضرورت دارد سـاز و کارهـای مناسـبی در تـامین سوخت و یا پرداخت یارانه مربوطه اعمال شود که از امکان اعمال نظارت و کنترل های معمول برخوردار باشند.

نگهدار تصریح کرد: از طرفی تمامی نهـاده ها(ماشین کشاورزی نیز بعنوان یک نهاده در کنار کود و سم و.....) بایستی بطور موثر و بهره ور در خدمت هدف اصلی یعنـی تولیـد پایدار محصولات کشاورزی قرار گیرند، بنابراین اهمیت دارد که در چگونگی تامین و پرداخت یارانه ها، میزان تـاثیر سـوخت در تولیـد محصولات اساسی کشاورزی مد نظر قرار گیرد تا بتوان به اهداف برنامه هدفمند کردن یارانه ها رسید.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص مقدار سوخت توزیع شده در بخش کشاورزی در ۳ ماهه نخست سالجاری، گفت: سه ماهه اول امسال بیش از ۲۷ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۷۷ لیتر سوخت در بخش کشاورزی استان توزیع شد که ۲۳ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۲۸۶ لیتر آن در بخش ماشین آلات کشاورزی و مابقی در بخشهای گلخانه، مرغداری و صنایع کشاورزی توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان مازندرانی تا پایان سال زراعی جاری مشکل تامین سوخت نخواهند داشت.

خرید ۵۰۰۰ تن گندم از کشاورزان بهشهری

غلامرضا قنبری با اشاره به فعال بودن سه مرکز در مناطق کوهستانی و بالادست شهرستان بهشهر، گفت: امسال تاکنون بیش از پنج هزار تن گندم مازاد از کشاورزان مناطق کوهستانی این شهرستان خریداری شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر افزود: میزان استقبال کشاورزان از عرضه محصول گندم خود به مراکز خرید تضمینی گندم خوب بوده و امید است این روند تا پایان فصل برداشت ادامه داشته باشد.

قنبری تصریح کرد: امسال نیز بانک کشاورزی بعنوان بانک عامل برای پرداخت مطالبات کشاورزان است که در این رابطه گندمکاران قبل از تحویل محصول به مراکز خرید باید در این بانک افتتاح حساب داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha