• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403042315299
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

چالش‌های کلان پیش روی دولت جدید در حوزه اقتصاد روستایی

چالش‌های کلان پیش روی دولت جدید در حوزه اقتصاد روستایی

ایسنا/سیستان و بلوچستان عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان و متخصص اقتصاد روستایی در خصوص چالش‌های کلان پیش روی دولت جدید در حوزه اقتصاد روستایی راهکارهایی را عنوان کرد.

دکتر ابوذر پایدار در گفت وگو با ایسنا، افزود: اقتصاد مولد در روستاهای ایران با چالشهای متعددی از سطح جهانی تا سطح محلی مواجه است که در نتیجه آن تولیدکننده و کارآفرین در رقابت با تاجران سوخت، دلالان زمین، مسکن و خودرو، دلالان ارز و وام و سایر گروه‌های مشغول در اقتصاد غیرتولیدی بازنده می باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: تا زمانی که سود و امنیت اقتصادی فعالان حوزه سوخت، ارز، زمین، خودرو و ... بیش از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار قانونی و مولد باشد شاهد کاهش و تعطیلی فعالیتهای مولد و موثر روستایی و حرکت روستائیان به سمت فعالیتهای غیرسازنده و مخرب اقتصادی هستیم.

پایدار بیان کرد: متاسفانه در فرآیندی تاریخی طی چند دهه اخیر شاهد حرکت تولیدکنندگان روستایی از اقتصاد رسمی و سازنده به سمت فعالیت های غیرموثر، غیررسمی، دلالی و یا اقتصاد ناسالم هستیم.

این متخصص اقتصاد روستایی در ادامه اظهار کرد: تغییر چنین عاداتی تنها با مشارکت مردم و صاحبنظران محلی ممکن است تا دولت بتواند سرمایه انسانی را نجات داده و در مسیر اقتصاد سالم و سازنده قرار دهد. در صورت ادامه روندهای فعلی چشم انداز روشنی برای آینده اقتصاد روستایی و بالتبع اقتصاد کشور تصور نمی شود.

وی مقابله با افراد، نهادها و گروه های ضد توسعه شامل فرصت طلبان، ذینفعان خارجی و داخلی تحریم و ... بزرگترین مانع پیش روی دولت عنوان کرد و افزود: راهکار این چالش اولویت دهی به منافع ملی و تکیه بر قانون است که هماهنگی و همکاری همه عناصر نظام، نهادهای مردمی، مجلس و قوه قضائیه با دولت را می طلبد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه مدیریت تحریم و مهار تورم را نیز از موارد مورد توجه دولت جدید ذکر کرد و افزود: همگرایی و بسیج کشورهای اسلامی و رسیدن به راهکار اجماعی برای گرفتن حقوق فلسطینیان؛ در واقع ریشه اصلی تحریم کشور ایران به مسئله اسرائیل و اعراب بر میگردد. تعامل با جهان و اقدام عملی برای برداشتن تحریم ها.  اصلاح ساختار و سیاست های پولی بانک مرکزی، نظام خلق پول و اصلاح مراودات مالی نامناسب دولت و بانک مرکزی. گشودن مرزها، توسعه تجارت و صادرات خصوصا صادرات محصولات کشاورزی و معدنی به کشورهای منطقه و جهان، حمایت از کارآفرینی اقتصادی و کارآفرینی اجتماعی در قالب طرح های تسهیلات کالایی و حذف تمامی تسهیلات بانکی نقدی در حوزه اقتصاد از مواردی است که دولت در خصوص مدیریت تحریم باید به آن توجه کند.

پایدار در خصوص هدفمندی یارانه ها و اولویت دولت در این خصوص گفت: حذف وام های کم بهره و با نرخ ترجیحی، جایگرینی وام نقدی با تسهیلات کالایی برای صاحبان کسب و کار و کارآفرینان، هدفمندی یارانه انواع حامل های انرژی با هدف مبارزه بدون هزینه با قاچاق سوخت به خارج و اتلاف انرژی در داخل، حذف یارانه ها و تسهیلات تکراری و جایگزینی آن با طرحهای کارآفرینی اجتماعی و کسب و کارهای بنگاه محور و هویت دار با مجوز قانونی از موارد مهم در توسعه اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای راهکارهای فوق نیاز به بسیج، هماهنگی و حمایت قوای سه گانه و نهادها و گروههای مردمی دارد؛ هر چند رئیس جمهور جدید در فرآیند انتخابات توانست موفقیت خود را در سایه یکپارچگی اقوام، مذاهب، جریان های سیاسی و بسیج مردم از مناطق مختلف کشور بدست آورد دستاوردی که به عنوان پشتوانه مردمی قوی برای دولت در اجرای برنامه های تحولی محسوب می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha