• سه‌شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403041913233
  • خبرنگار : 71062

با ستارگان قضا

شهید اصغر رئیس اسماعیلی را بیشتر بشناسیم

شهید اصغر رئیس اسماعیلی را بیشتر بشناسیم

اصغر رئیس اسماعیلی پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل دادستانی انقلاب اسلامی به یاری همرزمان خود در این نهاد انقلابی پیوست و در نبردی بی‌امان علیه منافقین طاغوتیان، جریان‌های مشکوک و حرکت‌های ضدانقلابی، به همراه جمعی از دوستان در سال ۱۳۵۹ از طرف بنی‌صدر رئیس جمهور وقت مورد توبیخ قرار گرفت.

به گزارش ایسنا،اصغر رئیس اسماعیلی  در سال ۱۳۲۲ در تهران  ودر خانواده مذهبی به دنیا آمد. تحصیلات خود را در زادگاهش پی گرفت و در جریان انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلابی مبارز، تلاش گسترده‌ای را برای افشاگری علیه رژیم پهلوی و روشنگری جوانان از خود نشان داد.
وی پس از پیروزی انقلاب و با تشکیل دادستانی انقلاب اسلامی، به یاری هم‌رزمان خود در این نهاد انقلابی پیوست و در نبردی بی‌امان علیه منافقین، طاغوتیان، جریان‌های مشکوک و حرکت‌های ضدانقلابی، به همراه جمعی از دوستانش در سال ۱۳۵۹ از طرف بنی‌صدر رئیس جمهور وقت مورد توبیخ قرار گرفت و به دستور وی به زندان افتاد؛ اما با دستور حضرت امام راحل به همراه دوستانش بلافاصله آزاد و مسیر انقلابی خود را تداوم بخشید.

احساس ظلم‌ستیزی، تعهد و مسئولیت‌پذیری‌اش باعث شد که مورد عنایت خاص مسئولان قضایی وقت از جمله آیت‌الله بهشتی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله ربانی املشی، آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله ری شهری قرار گیرد و به عنوان امین آنها، امور را پیگیری کند.
این ستاره قضا،در شناسایی و رسیدگی به پروندۀ عاملین ۸ شهریور که منجر به شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر- شهیدان رجایی و باهنر- شد،نقشی کلیدی و محوری داشت و در این راستا مورد تکریم مسئولان وقت قوه قضاییه به ویژه شهید
ربانی املشی قرار گرفت.
وی در طول خدمت خطیرخود، مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده گرفت و صادقانه و خستگی ناپذیر در این مسیر گام نهاد که برخی از مسؤولیت‌های او عبارتند از:
ریاست دفتر دادستان کل کشور معاون کمیته اجرایی مرحله دوم قانون استخدام کشوری، دبیر شورای عالی بررسی صلاحیت قضاوت و عضو هیأت بازرسی و بررسی صلاحیت،قضات معاون اداری و مالی سازمان زندانهای کشور، معاون اداره کل تشکیلات و بودجه و ... .

او همچنین در روند فعالیت‌های مؤثر خود برای تقویت نیروهای وفادار و مذهبی در انجمن اسلامی دادگستری حضوری فعال داشت.
سرانجام این مرد خستگی ناپذیر در سن ۵۵ سالگی و  در تاریخ ۱۳۷۷/۶/۱ در کنار شهید حاج اسدالله لاجوردی در بازار تهران به دست منافقین ترور شد و پیکر پاکش در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

 وصیتنامه شهید اصغر رئیس اسماعیلی:
با سپاس و ستایش خداوند تبارک و تعالی و درود فراوان بر پیامبر گرامی اسلام و خاتم نبوت(ص) و بر حضرت علی‌بن‌ابی طالب(ع) و یازده فرزند آن بزرگوار و با طلب بخشش و حلالیت از فامیل، دوستان، همسایگان و دیگران که خواسته یا ناخواسته احتمالا در مورد ایشان اشتباهی را مرتکب شده باشم و طلب حلالیت از همسر و فرزندانم که در تمام مراحل زندگی، غم‌ها و شادی‌ها و گرفتاری‌ها را تحمل کردند به ویژه همسرم که در طول انقلاب مقدس اسلامی هم‌فکر و هم‌گام در کنار بنده بودند و
تمام سختی‌ها را با رغبت پذیرفتند، و بالاخره درخواست از خداوند تبارک و تعالی که فرزندان مرا در تقویت ایمان و تداوم راه درست یاری فرماید؛ ان شاء الله با دعا خیر همگی بتوانیم مسیر سخت بریدن از عزیزان و دلبستگی‌های این دنیا و پیوستن به محبوب را با کرامت خداوند متعال طی نماییم.
ملتمس دعا از همگی
اصغر رئیس اسماعیلی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha