• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 1403041711905
  • خبرنگار : 71979

نورشرق: به تازگی پرونده بیرانوند به دستمان رسیده است/ با اعمال نفوذ آرای کمیته وضعیت تغییر نمی‌کند

نورشرق: به تازگی پرونده بیرانوند به دستمان رسیده است/ با اعمال نفوذ آرای کمیته وضعیت تغییر نمی‌کند

رئیس کمیته وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال درباره مقررات جدید کارگزاران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، جمشید نورشرق، رییس کمیته وضعیت بازیکنان در نشست خبری مقررات ملی کارگزاران فوتبال اظهار کرد: در مقدمه لازم می‌دانم که چند نکته را به عرض شما برسانم و سپس به سوالات پاسخ بدهم. موضوع کارگزاران فوتبال که در سال‌های گذشته بر حسب تصمیماتی که فیفا گرفته، دستخوش تغییراتی شده و بنابر آخرین تغییرات در مصوبات هیات رئیسه نام آن کارگزاران فوتبال است. این موضوعی است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست و بخش مهمی از صنعت فوتبال در اختیار شاغلان به این حوزه است. حتما انتظار از فدراسیون فوتبال این است که با نظارت و کنترل کافی امکان فعالیت شفاف، صحیح و منطبق با مقررات را فراهم کند. قبلاً در سال ۹۷ مقرراتی را در زمینه فعالیت واسطه‌های نقل و انتقالات داشتیم که گذشت این چند سال اقتضا می‌کرد تغییراتی را که در فیفا انجام شده بود به روز شود و مقررات جدید را داشته باشیم که نهایتا اواخر سال گذشته متن جدید مقررات به تصویب هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال رسید.

او ادامه داد: در دستورالعمل ناظر بر قراردادها هم حسب مورد و به لحاظ ارتباط به موضوع کارگزاران فوتبال پرداخته شده که برای مثال یکی از این مقررات این است که اشخاصی اجازه اشتغال در این حوزه را دارند که دارای پروانه فعالیت معتبر باشند. چه بر اساس آیین‌نامه داخلی و چه مجوز فیفا. کسانی می‌توانند فعالیت کنند که دارای مجوز فعالیت معتبر باشند. همه می‌دانید که اشخاصی در این حوزه مشغول فعالیت هستند که پروانه فعالیت ندارند و طبیعتا وقتی دارای مجوز نیستند آن نظارت لازم هم نمی‌تواند اعمال شود. به همین دلیل تمایل ما بر این است که این موضوع را تقویت کنیم و موضوعات دیگری هم ذکر شده چون مقررات در سایت فدراسیون بارگزاری شده ممکن است متن آن را ملاحظه کرده باشید. از لحاظ قرارداد مالی و روابط قراردادی و حقوق و تعهدات طرفین در قبال هم در این مقررات به نظرم نکات خوبی درج شده است. برای اشتغال به کارگزاری فوتبال ساماندهی بیشتری نسبت به قبل انجام شده است. هیچ مقرراتی نمی‌تواند خالی از اشکال باشد و وقتی با نقدهایی مواجه شویم می‌تواند مانند سایر مقررات باعث اصلاح این دستورالعمل هم شود.

نورشرق درباره نظارت روی فعالیت کارگزاران و برخورد با متخلفان گفت: در مقررات پیش بینی شده که حسب مورد و حسب نوع تخلفی که ممکن است رخ بدهد، ارکان قضایی فدراسیون وارد رسیدگی می‌شوند. ما موارد متعددی داشتیم که کمیته اخلاق بررسی کرده و رسیدگی کرده است. اگر موضوعی به حیطه کمیته تعیین وضعیت بازیکنان ارتباط داشته باشد که امکان دارد تخلفی صورت بگیرد، حتما بررسی می‌شود. همت ما این است که تخلفات را به حداقل برسانیم. نکته‌ای که خیلی مهم بوده این است که امکان دارد اتفاقاتی رخ بدهد که مستند نیست و یا قابل اثبات نیست. به هر جهت مرجع رسیدگی کننده، بر اساس عدله و مدارک و مستندات می‌توانند بررسی کنند. طبیعتاً ممکن است مواردی دهان به دهان بچرخد و مستندی برای اثبات آن وجود نداشته باشد. چند روز پیش بود که به من گفته شد در یک باشگاهی با شخصی که مجوز ندارد همکاری می‌شود و او بازیکن معرفی می‌کند. توصیه کردم که مقررات را ببینید چون این موضوع منع شده است. عرض کردم موارد متعددی به دست ما رسیده که کمیته اخلاق آن را بررسی کرده است و منجر به تصمیم هم شده است. چون تصمیمات محرمانه است هیچ استثنایی وجود ندارد اما ساز و کار انتشار احکام در کمیته اخلاق مطابق قوانین آن‌هاست. هیچ استثنایی وجود ندارد و هم به شکل تصمیمات قطعی و هم دستورهای مقطعی که منع فعالیت کردند، وجود داشته است.

نورشرق در ادامه درباره پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند اظهار کرد: این پرونده به تازگی به کمیته وضعیت بازیکنان ارجاع شده است و مثل سایر پرونده‌ها بررسی می‌شود. آن چه که از سوی باشگاه پرسپولیس به عنوان طرح دعوا مطرح شده را به طرف مقابل ارائه کردیم و منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. جلسه رسیدیگی برگزار خواهد شد و اگر پرونده نیاز به تصمیم‌گیری باشد کمتیه وضعیت اعلام نظر خواهد کرد.

او درباره کارگزارانی که از سوی فدراسیون فوتبال مجوز دارند هم گفت: اسامی آن‌ها اعلام شده است و در مقررات آمده باشگاه‌ها با اشخاص دارای مجوز کار کنند. اسامی آن‌ها بارگزار شده است. مجوز آن‌ها به صورت سالانه تمدید می‌شود و اسامی این کارگزاران اعلام می‌شود. اسامی این افراد بارگزاری شده است. کسانی که دارای مجوز معتبر هستند در سامانه بارگزاری شده است و ما وظیفه انتشار این اسامی را داریم. چند ماهی است که اسامی بارگزاری شده است.

او درباره محرومیت سه کارگزار که با باشگاه استقلال فعالیت داشتند و اینکه آیا فدراسیون فوتبال به همکاری چنین افرادی با باشگاه‌ها ورود خواهد کرد یا خیر، گفت: حتما اینطور است. فدراسیون در گذشته نشان داده ورود جدی می‌کند. همانطور که اشخاصی در چارچوب درست با مجوز فعالیت می‌کنند، متقابلاً افرادی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، محروم می‌شوند. هر چه ابزارهای سخت‌گیرانه‌تری را برای کنترل وضع می‌کنیم، شاغلین به این حرفه هم انتظار دارند که از فعالیت کسانی که دارای مجوز نیستند جلوگیری کنیم. در حوزه مالیاتی تمام افرادی که با مجوز فعالیت می‌کنند مکلف هستند تمام قراردادها را در کمیته تعیین وضعیت ثبت کنند و به اطلاع سازمان لیگ برسانند. طبیعتاً مراجع مالیاتی از گردش مالی آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنند و مالیات را پرداخت می‌کنند. ولی اشخاصی که ممکن است فاقد مجوز باشند و نقل و انتقالات سنگینی داشته باشند، این مالیات موجب می‌شود که تبعیض ناروا رخ ندهد.

چند پرونده در کمیته تعیین وضعیت برای رسیدگی باز شده است؟ نورشرق در این خصوص گفت: این صلاحیت‌ها فرق می‌کند. ما نوع رسیدگی‌هایمان در بخش کارگزاران مالی است که مطالباتی دارند یا بازیکنی که با یک کارگزار قرارداد دارد، درگیر فسخ قراردادش است و برای رسیدگی به ما مراجعه می‌کنند. ما متعدد از این پرونده‌ها داریم که از کارگزاران اسمی و مطرح و چه غیر مطرح در کمیته وضعیت پرونده دارند.

وی در ادامه گفت: اصولا در جامعه به کارگزاران فوتبال دلال می‌گویند. این به دلیل است که در قانون تجارت شغل دلالی تعریف شده است. در مقررات قانون تجارت به عنوان قانون مادر گفته شده این شغل قائم به شخص است و خودش باید فعالیت کند و نباید نماینده معرفی کند. اگر کسی مجوز دارد نمی‌تواند نماینده معرفی کند.

رئیس کمیته وضعیت درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال برای کارگزاران محدودیتی در نظر گرفته که در یک تیم با چند بازیکن همکاری کنند هم توضیح داد: این موضوع انحصار ایجاد می‌کند و پیامدهایی دارد و فدراسیون فوتبال باید به سمتی برود که این باگ وجود نداشته باشد. بخش مهمی از فعالیت مربوط به سمت دیگر قضیه است. مدیران محروم باشگاه‌ها باید کنترل بیشتری داشته باشند که با ایجنتی کار کنند که داری مجوز است.

نورشرق در ادامه درباره حق ۵ درصدی ایجنت‌ها از قراردادها هم گفت: هر وقت موضوعی شکل می‌گیرد برخی به این قوانین معترض هستند. تعیین سقف درصد بر اساس بررسی‌ها انجام شده است. این قانون است  و باید اجرا شود و در این زمینه نظارت خواهیم کرد.

او درباره اینکه اگر باشگاهی با ایجنت‌هایی که مجوز ندارند، کار کند چه مجازاتی در انتظار آن‌هاست بیان کرد: فرد فاقد مجوز با حکم کمیته اخلاق محروم می‌شود. اما سمت بازدارندگی باشگاه‌هایی است که با این اشخاص همکاری می‌کنند. در آینده تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

رئیس کمیته وضعیت درباره اینکه آیا مقرراتی وجود دارد که هر ایجنت با چه تعدادی بازیکن بتواند همکاری کند تصریح کرد: در مقررات برای این موضوع محدودیتی نداریم. این موضوع باید از سوی باشگاه‌ها کنترل شود تا سبد بازیکنانشان را با یک کارگزار نبندند.

نورشرق درباره توصیه به باشگاه‌ها در مورد دستور فدراسیون به باشگاه‌ها به الزام همکاری با یک کارگزار گفت: بله قبلا هم این در مقررات به عنوان نفوذ اشخاص ثالث بود. یک اتفاقی افتاد که در کمیته تعیین وضعیت یک موردی داشتیم و پرونده‌ای بود که بازیکنی شرطی در قراردادش بود که تا وقتی آقای فلانی مربی است من هستم و اگر ایشان رفت، من امکان فسخ داشته باشم. این شرط قراردادی بود و به این پرونده رسیدگی کردیم که طبق مقررات خودمان و فیفا، فسخ او غیرموجه بود.

او درباره شایعاتی مبنی بر اینکه گفته می‌شود در برخی پرونده‌ها با اعمال نفوذ رای‌ها تغییر می‌کنند، گفت: کاملا شایعه است. حتما بی اساس است. برخی تخریب‌ها به شایعات دامن می‌زند، واقعا اینطور نیست. شما می‌توانید ما را تست کنید، به غیر از کمیته وضعیت سایر ارکان قضایی فدراسیون هم اینطور هستند و واقعا هیچ سمت و سویی در فدراسیون وجود ندارد و ارکان فدراسیون کاملا مستقل هستند.

او در پایان درمورد تخلف برخی باشگاه‌ها گفت: چیزی که می‌توانم بگویم این است که براساس مقررات فیفا و مقررات داخلی، مسائلی مانند فسخ قرارداد تا میزان غرامت از فسخ بایستی به تعادل و نوعی از برابری برای طرفین قرارداد در آن پیش بینی شود. اینطور نیست که یک باشگاه بگوید هر وقت که دلم خواست قراردادم را فسخ می‌کنم ولی این امکان در شرایط نزدیک به بازیکن یا مربی پیش بینی نشود یا برعکس. در مقررات پیش بینی شده این شروط وقتی مورد قبول هستند که توازن در آن رعایت شود. این موضوع به قدری مهم است که در دستورالعمل ناظر بر قراردادها هم آمده است و عیناً تکرار شده است که باشگاه نمی‌تواند شرطی بگذارد که اگر قراردادم فسخ شد به من فرمت گزاف بپردازید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha