• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۴۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403041006894
  • خبرنگار : 50622

مدیرعامل آبفای البرز مطرح کرد

برنامه‌ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت شبکه آب شرب کرج

برنامه‌ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت شبکه  آب شرب کرج

ایسنا/البرز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز گفت: فرهنگ‌سازی و هدایت فرهنگی در خصوص مدیریت و جلوگیری از هدر رفت آب در بین افکار عمومی و مردمی بسیار اهمیت دارد به خصوص اینکه مردم بدانند که آب طلاست و به مقوله آب به عنوان یک کالای مهم و ارزشمند نگاه کنند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا نامداری روز یکشنبه، ۱۰ تیرماه در همایش مدیریت مصرف آب که با رویکرد کاهش هدر رفت آب در مرکز همایش‌های دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته شاهد اتفاقاتی بودیم که به دلیل عدم وجود زیرساخت درست و مطمئن در استان بود. یکی از این پارامترها عدم رشد منطقی و درست زیر ساخت‌های استان به دلیل رشد جمعیت و مهاجرت پذیری استان است، به طوری که تاثیر این موضوع را در بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند درمان، آموزش، صنعت و آب شاهد هستیم.

وی افزود: در سه سال گذشته اقدامات بزرگی در استان شکل گرفته در تمام حوزه‌های اجتماعی، آموزشی و بهداشتی و یک بخش از توجه هم مربوط به حوزه آب و فاضلاب استان بوده است. اقداماتی که باید برای تامین آب سالم و بهداشتی انجام می‌شد، شامل چند حوزه بوده تا بتوان از تنش آبی عبور کنیم.

نامداری در ادامه گفت: از جمله این اقدامات تامین آب بود که در چند حوزه اقدام شده و در این زمینه افزایش ظرفیت تصفیه خانه‌های استان از دو سد طالقان و امیر کبیر بوده است. همچنین تصفیه خانه شماره دو که در سه مدل ۵۰۰ لیتری طراحی و اجرا شده بود، در حال حاضر از این طریق و با تغییراتی که در حوزه بهره برداری ایجاد شده، ۲۷۰۰ لیتر بر ثانیه آب از سد طالقان گرفته و برای مردم توزیع می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب بیان کرد: در حوزه کرج تصفیه خانه شماره یک که قدمتی ۵۰ ساله دارد، با افزایش ظرفیتی طی ۲۰ سال ۱۶۵ لیتر بر ثانیه اجرا شده بود، اما در حال حاضر۴۳۰ لیتر بر ثانیه می‌توانیم از آن آب بگیریم. این اقدام منجر شده که بتوانیم آب با کیفیت و پایدارتری را در سطح استان داشته باشیم.

وی افزود: احداث و بهره برداری از تصفیه خانه شهر مهستان اقدام دیگری است که با توجه به نیاز آبی، حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه امکان تصفیه آب را فراهم کرده است. همچنین در این راستا با اجرای خط دوم طالقان این امکان در غرب استان تا یک متر مکعب بر ثانیه امکان آبیاری وجود دارد.

نامداری در ادامه این همایش که با هدف ارائه راهکارها برای جلوگیری از هدررفت آب برگزار شد گفت: اقدام دیگر در ساخت مخازن برای افزایش تاب آوری شبکه توزیع است و اصلی‌ترین نکته مرتبط با موضوع این همایش موضوع مصرف و کاهش هدر رفت آب است که قابل تفکیک از یکدیگر هستند. هدر رفت آب قطعا موضوعات خاص خود را دارد که در شبکه توزیع، در شبکه آب و فاضلاب، در حوزه کشاورزی و آبخیزداری و هم موضوعات دیگری را شامل می‌شود. اما در حوزه توزیع آب و آب شرب با هدر رفت ظاهری و یک هدر رفت واقعی مواجه هستیم.

نامداری خاطرنشان کرد: هدر رفت واقعی منبعث از حوادث شبکه و نشت‌های زمینی شبکه توزیع است و حوزه هدر رفت ظاهری منبعث از سیستم‌های اندازه گیری و روش‌های مصرف و سایر حوزه‌هاست. اقداماتی که در این زمینه انجام داده‌ایم، به مباحث فنی و کارهایی که در بخش روابط عمومی انجام شده است، برمی‌گردد. استفاده از ظرفیت جمعیت مردم نهاد و ارگان‌های مردم نهاد بخش فرهنگی را شامل می‌شود و موضوع قانونی مدیریت مصرف هم مطرح است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب البرز بیان کرد: در حوزه فنی کاری که انجام شده است، تعادل بخشی شبکه توزیع است. مشکلاتی که در استان و در شهر کرج، محمدشهر، مهر شهر و فردیس شاهد بودیم، شکایت از تفاوت فشار آب و یا قطعی آب در مناطق مختلف بود. لذا مطالعه هیدرولیکی در شبکه توزیع صورت گرفت که طی آن قرار شد در شهر کرج بزرگ و شرق استان ۸۶ فشار شکن در شبکه توزیع نصب و راه اندازی شود. با این اقدام توانستیم، شبکه توزیع را به یک تعادل نسبی برسانیم.

وی گفت: اقدام دیگر کنترل و پایش وضعیت این تأسیسات به صورت آنلاین بود که در این راستا مرکز اسکادا ایجاد و استقرار یافته است. متاسفانه استان از این امکان محروم بود، اما ظرف یکسال گذشته توانستیم در مجموعه این مرکز را راه اندازی کرده به طوری که طی ماه‌های آینده به وسیله این مرکز می‌توان به صورت یک مجموعه اثر گذار در تامین و توزیع آب اقدام کرده و به صورت آنلاین سیستم را کنترل کند. درصدد هستیم در جهت کاهش خطای انسانی این مرکز با برنامه ریزی تا سه سال آینده با هوش مصنوعی فعالیت کند.

وی تاکید کرد: این موضوع باعث شده که تلفات آب ناشی از حوادث کاهش پیدا کند. اگر دوره یک‌ساله گذشته در نظر بگیریم تلفات آب حدود ۴۲ درصد در حوزه حوادث در شبکه توزیع و خطوط انتقال و هم در انشعابات کاهش پیدا کرده است. همچنین در مهستان حدود ۵۰ درصد تلفات آب داشتیم که با اقدامات که انجام شده و کارهای تکمیلی بعدی، تلفات کم شده و در حال حاضر به ۳۰ درصد کاهش یافته است. امیدواریم با اقدامات آتی این عدد به زیر ۲۹ درصد برسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha