• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403040603354
  • خبرنگار : 50622

افزایش استقبال دانش‌آموزان از رشته کار و دانش

افزایش استقبال دانش‌آموزان از رشته کار و دانش

ایسنا/البرز معاون آموزش متوسطه استان البرزگفت: در دو سال گذشته استقبال از هنرستان‌ها زیاد بوده است به نحوی که به دلیل پر شدن ظرفیت، مجبور شدیم محدودیت ثبت نام داشته باشیم. این استقبال خوب یعنی نگاه جامعه به مهارت تغییر کرده است.

لیلا الماسی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امروزه جامعه به سمت مهارت محوری در حال حرکت بوده و صرفا بر اساس حفظیات و دانش تئوری فعالیتی نمی‌کنیم، چون برخی از علوم برپای مهارت هستند و جامعه هم نیاز به افراد ماهر و فنی در زمینه‌های مختلف صنعت، خدمات، هنر و... دارد. بنابراین فراهم کردن بستر مناسب این مهم، کار آموزش و پرورش است و اگر بتوانیم در آموزش و پرورش مهارت آموزی را جا بیاندازیم و درست آموزش دهیم؛ مهارت‌ها در ذهن و شاکله دانش‌آموزان نهادینه می‌شود.

وی افزود: چنانچه دانش آموزان مهارت‌های مورد نظر و دست ورزی‌ را از سنین پایین‌تر به دست بیاورند، راحت‌تر می‌توانند به آن تسلط پیدا کنند، لذا آموزش مهارت‌ها از پایه‌های پایین‌تر شروع و به صورت جامع و کامل از پایه دهم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه اینکه هنرستان‌ها با هدف ارتقاء توان مهارتی و فنی ایجاد شد و در برنامه توسعه هفتم هم قرار شد که ۵۰ درصد دانش آموزان جذب این مدارس شوند، در استان البرز هم سال قبل ۴۳ درصد و امسال هم قصد داریم این میزان جذب را به ۴۵ درصد برسانیم و تا پایان توسعه هفتم احتمالا مرز ۵۰ درصد را رد می‌کنیم.

 الماسی بیان کرد: در دبیرستان‌های نظری هم طرحی با عنوان هر دانش آموز یک مهارت را داریم، چون این دانش‌آموزان قرار است وارد جامعه شوند و به مهارت‌هایی برای زندگی بهتر نیاز دارند، برای همین متناسب با بافت آن مدرسه و جامعه‌ای که دانش‌آموز در آن زیست می‌کند، مهارت‌هایی که بیشتر مورد نیازشان است را با استفاده از نظر خودشان سعی می‌کنیم به آنها آموزش دهیم.

معاون آموزش متوسطه در ادامه با اشاره به طرح‌های مهارت پروری عنوان کرد: بوم طرحی دیگری است که از ابتدایی آغاز شده و حتی تا دیپلم هم ادامه دارد. بوم سر واژه برنامه ویژه مدرسه است که بر مبنای آن در هر پایه می‌توانیم ۵۰ ساعت از دروس مصوب آموزش و پرورش را به صورت تدریس معکوس داشته باشیم و ۱۰ ساعت هم فوق برنامه به آن اضافه کنیم که مجموعا ۶۰ ساعت شود.

وی ادامه داد: در این ۶۰ ساعت مهارتی را که مورد نیاز مدرسه بوده و با بوم آن مدرسه سازگاری دارد، می‌توانیم آموزش دهیم مثلا به دانش آموز سوم ابتدایی طرز تهیه دسر را آموزش دهیم. الزاما هم نباید مدرس داشته باشیم بلکه می‌توانیم از خانواده‌ها استفاده کنیم. یا اینکه به دانش‌آموزان پسر پنچرگیری دوچرخه را آموزش دهیم. از این مهارت‌های کوچک که برای زندگیشان لازم است شروع می‌کنیم تا بعد کم کم علایق و سلایق مشخص شود و در شاخه‌های بالاتر بتوانند استعداد خود را پیگیری کنند.

الماسی گفت: در متوسطه اول علاوه بر بوم درس کار و فناوری را داریم که کار با چوب، مس و حتی فعالیت‌های رایانه‌ای و فناوری روز مثل هوش مصنوعی، کد نویسی و... را آموزش می‌دهیم. همچنین در سه سال اخیر توانستیم با استفاده از بودجه‌ای که آموزش و پرورش در اختیار نوسازی قرار داده، تقریبا هنرستان‌ها و کارگاه‌ها را به خوبی تجهیز کنیم و اخیرا هم کیت‌های علوم و ریاضی را برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های متوسطه اول ارسال کردیم و طی هفته‌های آینده هم تجهیزات سرمایه‌ای هنرستان‌ها را ارسال خواهیم کرد.

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: اما این تجهیزات به عنوان ابزار کمک آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد و اگر مستهلک و از رده خارج شود به ابزار جدید نیاز داریم.

الماسی در خصوص کافی بودن فضای کارگاهی مدارس استان خاطر نشان کرد:‌ با توجه به اینکه در سرانه فیزیکی در آخرین رده هستیم، با تعداد ۴۰ تا ۵۰ نفر دانش‌آموز در کلاس در برخی از مدارس مواجه هستیم. در صورتی که استاندارد کلاس‌های کارگاهی ۱۸ تا ۲۳ نفر است. بنابراین مطمئنا در بسیاری از مدارس به جای اینکه یک سیستم رایانه در اختیار یک دانش‌ آموز قرار دهیم، باید در اختیار دو یا سه دانش آموز قرار گیرد، چون نه فضای کافی را در اختیار داریم و نه امکان اینکه این فضا را گسترده دهیم، وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آیین نامه‌ای که در مجلس مصوب شده، سایر نهادها را پای کار آورده و به کمک به توسعه هنرستان‌ها ملزم کرده‌اند. لذا هم به توسعه هنرستان‌ها در جوار کارخانه‌ها و صنعت و هم‌ به کمک صاحبان صنایع به لحاظ تجهیز و اختصاص فضاها و کارگاه‌ها نیاز داریم. چون در این بستر نیروی کار مورد نیاز آنها را تربیت می‌کنیم و این یک تعامل دوسویه است.

وی در خصوص ضرورت به روز بودن آموزش مهارت‌های فنی بیان کرد: حتما باید این اتفاق بیفتد وگرنه هر روز که بگذرد، آموزشمان از دنیا عقب می‌ماند و به واسطه پیشرفت فضای مجازی فرزندان ما به این فناوری‌ها تسلط پیدا می‌کنند، از جمله در زمینه هوش مصنوعی و کد نویسی در پژوهش سراها و کانون‌های آموزش و پرورش دوره‌هایی را از پیش دبستانی شروع و  با آموزش برنامه‌های مثل اسکچور و در پایه‌های بالاتر اسکرچ، پایتون و کد نویسی‌ها برنامه ریزی و فعالیت‌هایی را داریم که البته باید غنی‌تر باشد و سایر نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی در خصوص تشویق دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌ای فنی و مهارتی گفت: برای خانواده‌های پایه نهم جلسات متعددی از طریق گروه‌های آموزشی استان و مشاورین حوزه پرورشی برگزار می‌کنیم تا مسیر زندگی و آینده دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف روشن کنیم. اتفاقا در دو سال گذشته استقبال از هنرستان‌ها زیاد بوده است به نحوی که به دلیل پر شدن ظرفیت، مجبور شدیم محدودیت ثبت نام داشته باشیم. این استقبال خوب یعنی نگاه جامعه به مهارت تغییر کرده است.

الماسی افزود: حتی امسال پیشنهاد شد که از در سطح شهر از بیلبوردها و تلویزیون‌های سطح شهر برای تبلیغات هنرستان‌ها استفاده کنیم اما نپذیرفتیم، چون ظرفیت هنرستان‌ها به قدری پر شده که اگر تبلیغات بیشتری داشته باشیم شاید نتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.

این مسئول در اداره آموزش پرورش بیان کرد: با توجه به اینکه ما کشوری در حال توسعه بوده و به توسعه بیشتر نیاز داریم، این توسعه میسر نخواهد شد مگر اینکه نیروی کار ماهر در اختیار داشته باشیم. لذا به جدیت در این زمینه در حال فعالیت هستیم و متناظر ما در شورای عالی، دانشگاه علمی و کاربردی این کار را ادامه می‌دهد. لذا برای رشد و توسعه کشوری که می‌خواهد یک قدم به جلو بردارد احتیاج داریم که مهارت‌های نسل آینده را افزایش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha