• یکشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040301592
  • خبرنگار : 30147

آبگیرهای مه‌ولات مکان امنی برای انواع پرندگان مهاجر

آبگیرهای مه‌ولات مکان امنی برای انواع پرندگان مهاجر

ایسنا/خراسان رضوی وجود چند آبگیر در شهرستان مه‌ولات موجب شده تا در فصول مختلف سال برخی پرندگان مهاجر برای استراحت چند روزی را در این مکان‌ها سپری کنند.

اباذر حسین‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به تناسب بارندگی‌ها و آب داشتن آبگیرهای شهرستان شاهد حضور پرندگان مهاجر در منطقه هستیم، اظهار کرد: هم‌اکنون پرندگان مهاجری مانند باقرقره در آبگیرهای شهرستان حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه به تناسب فصل و میزان بارندگی نوع پرندگان مهاجری که به شهرستان می‌آیند متفاوت است، بیان کرد: حتی زمستان فلامینگو و درنا در آبگیرهای شهرستان مشاهده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات با اعلام اینکه سال گذشته پرندگانی مانند حواصیل زرد و درنای خاکستری برای اولین بار در شهرستان مشاهده شد، اظهار کرد: گرچه مه‌ولات در منطقه کویری قرار دارد اما برخی گونه‌هایی که در آبگیرهای شهرستان فرود می‌آیند مربوط به دریاها هستند.

وی ادامه داد: با توجه به آبی که در آبگیرهای شهرستان جمع می‌شود پرندگان مهاجر برای استراحت چند روزی در شهرستان می‌مانند. از سویی نیروهای محیط‌بان نیز برای حفاظت گشت زنی‌هایی را دارند.

حسین‌نژاد از وجود یک آبگیر طبیعی و دو آبگیر مصنوعی در شهرستان خبر داد و افزود: آبگیرهای مصنوعی برای آب مورد نیاز حیات‌وحش تقویت شده‌اند.

وی با اعلام اینکه مه‌ولات در مسیر مهاجرت پرندگان آبزی و خشک زی و کنار آبزی قرار دارد و تاکنون پرندگان مختلفی در شهرستان مشاهده شده است، گفت: تاکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ گونه پرنده مختلف در شهرستان ثبت شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست مه‌ولات با بیان اینکه انواع پرندگان خشک زی و کنار آبزی و شکاری و انواع جغدها را در شهرستان داریم، افزود: هوبره از گونه‌های در معرض خطر انقراض است که در شهرستان زیست می‌کند.

وی به تأثیر خشکسالی بر حیات‌وحش شهرستان اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل آسیب‌پذیری حیات‌وحش خشکسالی است که موجب تخریب زیستگاه‌های حیات‌وحش، مهاجرت و از بین رفتن حیات‌وحش می‌شود.

حسین‌نژاد تأمین آب حیات‌وحش را از مهم‌ترین مشکلات گونه‌های جانوری دانست و افزود: برای حفاظت بهتر منطقه نیاز داریم نیروی بیشتری به شهرستان اختصاص یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha