• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040200602
  • خبرنگار : 71489

قالیباف: دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه می‌کنم/تحریم کاغذپاره نیست

قالیباف: دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه می‌کنم/تحریم کاغذپاره نیست

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هیچ مسیری دقیق‌تر، علمی‌تر و بی حاشیه‌تر از انتخابات برای بهبود وضع کشور نیست.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری صبح شنبه - ۲ تیر ۱۴۰۳ - در آئین گرامیداشت روز ملی اصناف که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با گرامیداشت روز ملی انصاف اظهار کرد: پایان هفته روز انتخابات است و انتخابات یعنی روز تصمیم و تغییر و روزی که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا و امام شهدا مردم بر سرنوشت خود حاکم هستد و برای آینده خود تصمیی می‌گیرند.

وی تاکید کرد: هیچ مسیری دقیق‌تر، علمی‌تر و بی حاشیه‌تر از انتخابات برای بهبود وضع کشور نیست و این فرصت امروز پیش روی ملت عزیز ایران است که آینده کشور و فرزندان‌مان و همچنین امنیت و اقتصاد کشورمان را سیاست‌گذاری کنیم و تصمیم بگیریم سکان قوه مجریه به عنوان جایی که باید همه هماهنگی‌ها را انجام دهد و به قوانین عینیت ببخشد و اجرایی کند، در دست چه کسی بسپاریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مشارکت در انتخابات اصل کار است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم، گفت: امروز ارزش مشارکت در انتخابات برابر امنیت، قدرت و منافع ملی ما و مانند اقدامات مجاهدانی است که در دوران دفاع مقدس در خط مقدم ایستاده بودند. بعد از مشارکت، انتخاب درست است به نابسامانی‌ها سامان می‌دهد و نقاط قوت را حفظ و توسعه می‌دهد.

قالیباف با تاکید بر اینکه اهمیت اقتصاد بر کسی پوشیده نیست، گفت: در عملیات «وعده صادق» قدرتی را به دنیا و ظالمان نشان دادیم که همه حتی کسانی که در کشورهای اسلامی بودند و کسانی که دغدغه امنیت داشتند وقتی به این قدرت نگاه کردند، حسرت خوردند؛ همه ایرانی ها در اقصی نقاط دنیا حتی اگر دل خوشی هم از ما نداشتند، وقتی این قدرت نمایی را دیدند به ایرانی بودن خودشان افتخار کرده و آن را ابراز کردند. به هر حال آنها نیز فرزند همین خاک هستند و اینجا که می‌رسد نشان می دهند پای کار کشور هستند.

وی با بیان اینکه «به عنوان یک بچه رزمنده می‌گویم باید بدانیم اگر تا جایی که در حوزه نظامی دستمان می‌رسد، با رویکرد بازدارندگی فعال دفاع می‌کنیم، هرگز قصد تجاوز به هیچ کشوری را نداشته و دنبال حفظ صلح و امنیت هستیم»، عنوان کرد: قدرت ما برای مبارزه با ظلم است اما جایی که به ما تجاوز شود این پاسخ ما خواهد بود؛ این برد توان امنیتی و دفاعی اگر پشتوانه اقتصادی نداشته باشد، دیر یا زود باز می گردد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: موضوع اقتصادی مهم ترین ابزار و وسیله برای حفظ استقلال یک کشور است؛ چراکه نمی شود قدرت داشته باشیم اما دست به سمت دیگری دراز کنیم و قوت لایموت را از دیگری بخواهیم؛ نمی شود قدرت داشته باشیم اما سفره های مردم روز به روز کوچک تر شود؛ نمی شود قدرت داشته باشیم اما در بانک مرکزی تصمیم گرفته شود که ۳۹ درصد سود به برخی پروژه ها بدهند که مطمئنم هزینه تمام شده آن ۳۶ درصد است بعد به بخش تولید بگوییم باید تولید کنید و بعد شاهد چنین اتفاقی در بورس باشیم.

قالیباف با بیان اینکه مردم اعتماد کردند و از ۵ میلیون نفر امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس سهامدار هستند، ادامه‌ داد: اگر خواست مردم و اراده الهی بر این باشد که من خدمتگزار شما شوم، حق ندارم چون در این جایگاه نشسته‌ام، درباره چگونگی رفع ناهماهنگی و رویکرد اقتصادی به تنهایی تصمیم بگیرم چراکه اعتقاد و باور دارم که تصمیم سازی یک بحث است و تصمیم گیری یک بحث دیگر است. زمانی که در نیروی انتظامی و هوافضای سپاه هم حضور داشتم، گرچه سیستم فرماندهی بود اما هیچگاه بدون خرد جمعی تصمیم نگرفتم اما وقتی تصمیم گرفته شد، اجازه ندادم کسی مانعی سر راه این تصمیم ایجاد کند. امروز یکی از مشکلات ما در کشور این است که صاحبان تجربه و علم و ذینفعان عرصه های مختلف را از تصمیمات کلان دور نگاه داشته‌ایم و مشکل دیگر نیز این است که وقتی متوجه اشتباه می‌شویم، آن را اصلاح نمی‌کنیم این در حالیست که ما همیشه از امام (ره) یاد گرفتیم که حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دو تا است و هرگاه فهمید اشتباه کرده، اگر مرد است شجاعانه بپذیرد و خسارت خود را جبران کند.

 وی گفت: زمانی که حرف از حکم می زنیم، حکم از دو عنصر تشخیص علمی و تصمیم سیاسی تشکیل شده است که تشخیص علمی برخاسته از علم و تجربه است که در حوزه اقتصاد اصناف مسئول آن هستند و تصمیم سیاسی برای ما است. بدون تردید اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون جاهایی هستند که درباره اینکه امروز به اقتصاد چه کنیم، صاحبان تشخیص هستند و من این حرف را از سر تعارف نمی زنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه همه می دانیم ارز نباید چند نرخی باشد، گفت: قطعیت نرخ ارز یک بحث است و اینکه ما ۴ یا ۵ نرخ را به رسمیت بشناسیم یک بحث دیگر است و کمتر کسی به دومی اعتقاد دارد. امروز یا از انفالی که داریم و مال مردم است استفاده می کنیم که اموال عمومی است و یا از درآمدهایی که داریم و ثروتی که تولید می شود بین مردم بازتوزیع می کنیم و کار دیگری نمی کنیم که هر دو نیز به بدترین شکل ممکن انجام می شود. ما این فهم را داریم که وقتی مالیات را از تورم می گیریم، اساساً باعث می شود کیک اقتصادی و به دنبال آن سفره مردم کوچک شود این درحالیست که وقتی از رشد اقتصادی می‌گوییم یعنی باید کیک اقتصادی را بزرگ کنیم که اگر بزرگ شد، تولید اتفاق افتاد، درآمدزایی شده و مالیات آن را دریافت کردیم، دست در جیب مردم نکرده و سفره مردم را کوچک نکرده‌ایم.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز نخبگان اقتصادی باید بر صدر بنشینید و بگویند ما چه کنیم، اظهار کرد: من می توانم تا جایی که در توانم هست، دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کنم؛ این را فهمیده ام و چنانچه در اصل ۴۴ آمده است، مسئولیتش با من خواهد بود اما چگونگی اجرای این کار اشکالات زیادی پیدا کرده است؛ کارشناسان اقتصادی و اعضای اتاق‌های اصناف به من بگویند باید چه کنم تا با قدرت به آنها بگویم چگونه آن را دنبال می‌کنم؛ البته بعد از آن هم من و هم این افراد باید به ذینفعان که مردم هستند پاسخگو باشیم. چراکه ما رقیب هم نیستیم بلکه مکمل و لازم و ملزوم یکدیگر هستیم.

وی با بیان اینکه غصه می خورم که همه سرمایه ها را داریم اما از بیرون از کشور و گاهی متأسفانه از دشمنان خود تمنا می کنیم، اظهار کرد: من در حوزه تحریم همان موقع که افرادی گفتند تحریم کاغذپاره است، گفتم که کاغذپاره نیست و حتما اثرگذار است و دشمن این راه را برای مبارزه با ما انتخاب کرده که ما را از پا دربیاورد و دشمن ناوارد نیست و بلد است چه کار کند. زمانی که بحث مذاکره پیش آمد در جلسه مفصلی در سالن سران گفتم من با مذاکره در رابطه با تحریم مخالف نیستم اما دوستانی که مذاکره می‌کنید بدانید و باورتان باشد که مذاکره یک روش مبارزه است؛ به این معنا که شما جایی حضور پیدا می کنید و مذاکره دارید که طرف مقابل فردی نیست که صادقانه با شما صحبت می‌کند بلکه او دشمن شما است و هر لحظه به دنبال از پا درآوردن شما است اما روش مبارزه شما این است که حتما می خواهید مذاکره کنید؛ حرف من نقد شد چرا می گویید با مذاکره موافق هستید، من گفتم موافقم اما باید یک روش مبارزه دانسته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: روزی که آمریکا احساس کرد به هر دلیلی منافعی ندارد برجام را پاره کرد و رفت و این منطق آمریکایی‌ها در مذاکره بود؛ در ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آمده است که دولت به شرط انتفاع اقتصادی که همان اقدام در برابر اقدام است، می تواند مذاکره کند. اگر توفیق خدمت پیدا کردم همه دستگاه های کشور یک طرف و دستگاه دیپلماسی برای حل این موضوع یک طرف خواهد بود که هر کجا لازم شود، موضوع را دنبال می کنیم تا تحریم برداشته شود و تردیدی در آن وجود ندارد. تحریم کاغذپاره نیست و یک معضل است که باید حل شود.

قالیباف ادامه داد: غصه اصلی اینجا است که در داخل چه کار می‌کنیم؟ امروز ما ۱۷.۵ درصد از انرژی که استحصال می‌کنیم را هدر می‌دهیم و تلف می‌کنیم؛ یعنی ما به صورت سالیانه ۱۰۴ میلیارد دلار از اموال و انفال کشور را تلف می کنیم. ما اشکالاتی در داخل داریم که باید برطرف کنیم؛ یکی از مشکلات ما این است که آگاهی لازم نسبت به موضوع در مدیران وجود ندارد یا قدرت مدیریت و اداره ندارند. برای گشایش ال سی از چین در ابتدا باید ۱۵ درصد اعتبار بصورت پیش پرداخت انجام شود اما خدا به ما توفیق داد که ما در شهرداری تهران بدون پیش پرداخت ۱۵ درصد ال سی باز کردیم. ما رزمندگان آموخته‌ایم که کار نشد ندارد؛ می‌شود و می‌توانیم.

وی همچنین به دوران حضور خود در شهرداری تهران اشاره و عنوان کرد: ما شهر تهران را با ظرفیت های خود شهر اداره کردیم و هیچ وقت اجازه ندادم که در بودجه سهم ۷۰ درصد زیرساخت و ۳۰ درصد جاری را تغییر دهیم؛ امروز در کشور ۸۵ درصد بودجه برای هزینه‌های جاری است و اگر فرصت شد ۱۵ درصد برای زیرساخت ها تخصیص می‌یابد که اینگونه کار پیش نمی رود و سرمایه‌ها از دست می رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به عملکرد خود در دوران فرماندهی نیروی انتظامی هوشمندسازی صدور گذرنامه را از دستاوردهای خود عنوان و اظهار کرد: با هوشمندسازی و برون سپاری صدور گذرنامه، دیگر مردم در صف نایستادند و وقت پلیس آزاد شد و جعل شدن‌ها به صفر رسید؛ آیا با همین شیوه نمی توانیم اقتصاد را به مردم بدهیم؟ همه ما می دانیم که بدون شک اقتصاد را باید پیش بینی پذیر کنیم. اگر اقتصاد قابل پیش بینی شود، قیمت ها نیز قابل پیش بینی می‌شود؛ اگر شما به تولید توجه کردید و به آن فرصت دادید قطعاً ثبات در قیمت ها پیدا می شود. شما نمی‌توانید این را رها کنید و بعد قیمت‌های دستوری را در بنگاه های بورس و خوراک نیروگاه ها اجرا کنید چراکه این شوک‌ها بلافاصله در اقتصاد عکس العمل نشان می دهد. نباید انگشت در چشم اقتصاد کرد اما می توان این چشم را جراحی کرد که مکانیزم آن مشخص است.

قالیباف با بیان اینکه جراحی اقتصادی منطق خودش را دارد، افزود: تردید نکنید اگر عرضه نداشته باشیم و مردم که ارز و طلاهای‌شان در صندوق امانات بانک ها است به این اعتماد نرسند که سرمایه گذاری ارزی و ریالی کنند، نمی توانیم یک میلیون دلار هم از خارج بیاوریم. امروز گاز را تبدیل به اوره و متانول می کنیم که اگر گاز خام را بدهیم و فراوری هم نکنیم گران تر به فروش می رسانیم؛ اینگونه اقتصاد درست نمی شود. امروز در حوزه پتروشیمی زنجیره ارزش افزوده چند کشور دیگر را تأمین می کنیم و محصولات خود را برای آنها خام نمی فرستیم بلکه نیمه خام و با کمترین هزینه می فرستیم و آنها سود آن را می برند. ما یا نمی فهمیم که جای‌مان اینجا نیست یا می فهمیم اما قدرت پیاده کردن نداریم؛ اگر این کار را انجام دادیم می‌توانیم بگوییم ایرانی عزیزی که دلت برای وطنت می سوزد برگرد.

وی با اشاره به اولویت‌های ۵ گانه خود برای مدیریت کشور، گفت: ما سواحل اقیانوس هند را داریم؛ آیا قادر نیستیم آنجا را به مهمترین پایگاه اقتصادی تبدیل کنیم؟ این فرصتی است که ادم دلش برای آن می سوزد ما قادریم این خطه را تبدیل به پایتخت اقتصادی کشور کنیم. من در گذشته هم نشان داده ام و حرف هایی که می زنم را در گذشته انجام داده ام. در حوزه ساخت پل صدر خیلی به من تذکر دادند و درباره تونل توحید می گفتند هر لحظه می ریزد و باید آن را پر کرد. ما به پیمانکاران و مهندسان ایمان داریم. ترکیبی از جوانان خلاق و افراد خبره و با تجربه می تواند کارهای بزرگی کند. من در دو دولت احمدی نژاد و در دولت روحانی به هر دلیلی تحریم بودم و در یک جلسه دولت هم دعوت نشدم و یک بار نگفتند مشکل شهرداری چیست و حل کنیم. بودجه مصوب مجلس را نیز بخشی را می دادند و بخشی را نمی دادند اما هیچ پروژه‌ای به خاطر پول روی زمین نماند. با افتخار زمان سنج گذاشتیم و کار را جمع کردیم. اگر امروز می‌گویم در سال ۱۴۱۴ پایتخت اقتصادی را در سواحل اقیانوس هند می‌گذاریم، شاید صد در صد تکمیل نشود اما با اراده جوانان و ملت کاری می‌کنم که ببینند این کار از زمین سر بر کشیده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من نوکری اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، فعالان اقتصادی و نخبگان را می‌کنم، خطاب به فعالان اصناف اظهار کرد: با افتخار کارگری شما را می‌کنم، تسهیل گری می‌کنم و موانع کارتان را بر می‌دارم. با همکاری و همیاری شما و اینکه شما تصمیم سازی می کنید و اگر توفیق داشتم من تصمیم گیری برای اجرا می‌کنم و ضمانت کار در عرصه اقتصادی نیز در کارنامه گذشته من وجود دارد. من هیچگاه نقش اصناف را در جنگ فراموش نمی کنم و خدا را شاهد می گیرم در دوران دفاع مقدس در یک گردان که ۲۰۰ رزمنده بودیم اما برای ما تنها یک ماشین تویوتا لندکروز مهم تر از خود گردان بود. هر گردان دو ماشین داشت. صنف صافکار و مکانیک از پشت خاکریز ماشین هایی که منهدم می شدند را تعمیر می کردند؛ بین هر عملیاتی که چند ماه فرصت بود و رزمندگان استراحت می رفتند اما اصناف در گرمای خوزستان همه خودروها را آماده می کردند. من به عنوان فرمانده می گفتم آتش توپخانه نمی خواهم ولی ماشین برای بردن مجروحان به عقب نیاز دارم.

قالیباف در پایان تاکید کرد: اصناف امروز از نسل همان اصناف دوران دفاع مقدس هستند به همین دلیل باید با افتخار بایستند و همانگونه که حسرت را در حوزه دفاعی به دل همه گذاشتیم کاری کنیم که در حوزه اقتصاد نیز چنین شود و همسایگان حسرت اقتصاد ما را بخورند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نمایندگانی از بخش‌های اصناف، تعاون به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند؛ رفع مشکلات اقتصادی، سیاست زدایی از اقتصاد، اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، چاره‌اندیشی جدی در زمینه تثبیت نرخ ارز و اجرای مفاد سند توسعه بخش تعاون از جمله این مطالبات بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha