• پنجشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403033121059
  • خبرنگار : 71443

نگرانی واشنگتن از تاثیر انتقادات نتانیاهو بر بازدارندگی اسرائیل در مرز لبنان

نگرانی واشنگتن از تاثیر انتقادات نتانیاهو بر بازدارندگی اسرائیل در مرز لبنان

مقامات آمریکایی می‌گویند خصومت جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دولت ایالات متحده تلاش‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی در مرز لبنان و اجتناب از جنگ با حزب‌الله را مختل می‌کند.

به گزارش ایسنا، سه مقام دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند نگران این هستند که اقدامات «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بین ۲ متحد شرایطی ایجاد کند که در نتیجه آن، قدرت بازدارندگی اسرائیل را در منطقه، به‌ویژه در نظر حزب‌الله و ایران از بین ببرد.

یک مقام ارشد آمریکایی به وبگاه اکسیوس گفت: درک اینکه چگونه یک ویدئو مانند ویدئویی که نتانیاهو روز سه‌شنبه منتشر کرد روی بازدارندگی تاثیر می‌گذارد، دشوار است. هیچ چیز مانند این نیست که به حزب‌الله بگوییم که ایالات متحده سلاح‌های خود را از اسرائیل دریغ می‌کند که این دروغ است و با این کار آن‌ها احساس شجاعت می‌کنند.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه گفت که اگر درگیری‌ها گسترش پیدا کند، حزب‌الله همچنان قادر است تا به شمال سرزمین‌های اشغالی حمله کند.

«هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در بازدید از مرزهای شمالی گفت ارتش اسرائیل هنوز توانایی‌هایی دارد که حزب‌الله از آن‌ها اطلاعی ندارد. او مدعی شد «دشمن در زمان مناسب با این توانایی‌ها مواجه خواهد شد».

نتانیاهو روز سه‌شنبه در ویدئویی که به زبان انگلیسی در آن صحبت می‌کرد، گفت غیرقابل تصور است که دولت بایدن در چند ماه گذشته، تسلیحات و مهمات خود را از اسرائیل دریغ کرده باشد.

به گزارش آکسیوس، کاخ سفید در محافل عمومی از این اظهارات ابراز تعجب کرده است.

«کارین ژان پیر» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید خاطرنشان کرد که از زمان آغاز جنگ تنها یک محموله تسلیحات متوقف شده است، در حالی که میلیاردها دلار سلاح بدون مانع در جریان بوده است.

او گفت: ما واقعاً نمی‌دانیم که او (بنیامین نتانیاهو) در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.

اما تیم بایدن در جلسات خصوصی از ناسپاسی نتانیاهو عصبانی و شوکه شده بود. برخی از مقامات آمریکایی که ویدئو نتانیاهو را تماشا کردند، گفتند که نخست‌وزیر «نامتعادل» به نظر می‌رسد.

دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی هنوز درباره این ویدئو اظهار نظری نکرده است.

به گفته مقامات آمریکایی، کاخ سفید در نهایت تصمیم گرفت نشست سطح بالای آمریکا و اسرائیل درباره ایران و لبنان را که قرار بود روز پنج‌شنبه (امروز) برگزار شود، لغو کند.

تمام مقامات آمریکایی که درباره این ماجرا با آن‌ها مصاحبه شده است، می‌گویند که نمی‌دانند نتانیاهو چه کاری می‌خواهد، انجام ‌دهد و به جز کسب امتیازات سیاسی در داخل، به چه چیزی امیدوار است.

برخی از مقامات آمریکایی حدس می‌زنند که اظهارات نتانیاهو ممکن است بخشی از رقابت برای کسب اعتبار عمومی با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی باشد که انتظار می‌رود هفته آینده به واشنگتن سفر کند تا درباره راه‌های آزادسازی محموله تسلیحات متوقف شده گفت‌وگو و رایزنی کند.

آکسیوس همچنین گزارش داد: اگرچه نشست راهبردی آمریکا و اسرائیل که برای این هفته برنامه‌ریزی شده بود لغو شد، «ران درمر» وزیر معتمد نتانیاهو و «تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی روز پنج‌شنبه برای دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات در کاخ سفید خواهند بود.

مقامات آمریکایی بر این باورند که این نشست‌ها تحت الشعاع بحران جدید قرار خواهد گرفت و بحث و هماهنگی عمیقی را در مورد گام‌های بعدی در رابطه با لبنان و ایران که در حال حاضر شدیداً مورد نیاز است، ایجاد نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند به شدت نگران این هستند که اسرائیل و حزب‌الله هنگام تشدید لفاظی‌ها و جنگ‌های میدانی دچار اشتباه محاسباتی ‌شوند، در حالی‌که فکر می‌کنند می‌توانند از یک جنگ تمام‌عیار اجتناب کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha