• پنجشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403033121038
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

تقویت نظام مراقبت انسانی برای مقابله با پشه آئدس در مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان

تقویت نظام مراقبت انسانی برای مقابله با پشه آئدس در مرزهای شرقی سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در راستای مراقبت انسانی از بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس (اییدس اجیپتی)، اقدامات کنترلی با جدیت در مرزهای شرقی استان سیستان بلوچستان در حال انجام است.

دکتر مهدی زنگنه در گفت وگو با ایسنا، افزود: با توجه به شناسایی مواردی از پشه آئدس در برخی از شهر های کشور و هم چنین در شهر های جنوبی استان، اقدامات کنترلی با جدیت در مرزهای شرقی استان توسط مرزبانان سلامت در حال انجام است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با توجه به همجواری استان با کشور پاکستان و انجام تبادلات مرزی اقدامات پیشگیرانه شامل افزایش سایت های دیده وری انسانی (نمونه برداری)، افزایش سایتهای حشره شناسی آئدس( بررسی زیستگاههای لاروی، اویتراپ گذاری ) در دستور کار تیم های سلامت  و تیم های حشره شناسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر نظام مراقبت بهداشتی مرزی گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان علاوه بر ۲ پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی رسمی ،۲ پایگاه بهداشتی مرزی غیررسمی، فعال شده است و تمامی افراد  از نظر ابتلاء به تب دانگ مورد مراقبت و غربالگری  قرار می گیرند.

 وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی درمان بیماری های منتقله از پشه آئدس (تب دانگ ، چکین گونیا ، زیکا ) برای تیم های سلامت انجام شده است و چک حشره شناسی از سایت‌های شاهد حشره شناسی آئدس نیز انجام می‌شود.

دکتر زنگنه مهترین راه پیشگیری از انتشار پشه آئدس را بهسازی محیط عنوان کرد و افزود: محل زیست و تکثیر پشه آئدس آب‌های راکد همچون ظروف آب زیر کولر، ظرف زیر گلدان، ظروف نگهداری آب بدون درب، حوض‌ها و آب انبارها، چاله‌های آسانسور و وجود لاستیک های مستعمل رها شده در سطح شهر که آب ناشی از بارندگی در آنها وجود دارد، است و بهسازی این آب‌ها بهترین روش به جهت جلوگیری از رشد و تکثیر آنها به شمار می‌رود.

وی در پایان افزود: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که توسط پشه هایی به نام آئدس منتقل می‌شود، انسان ممکن است از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس دنگی به این بیماری مبتلا شود. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی انسانی را نیش میزند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha