• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403033020422
  • خبرنگار : 71589

چین اولین فرمانده نظامی هوش مصنوعی را ساخت

چین اولین فرمانده نظامی هوش مصنوعی را ساخت

چین در حال توسعه نخستین فرمانده هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی جنگ است که بر اساس تصمیمات برخی از مشهورترین فرماندهان ارتش چین آموزش دیده است.

به گزارش ایسنا، محققان چینی یک فرمانده نظامی هوش مصنوعی ساخته‌اند.

به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست(SCMP)، این فرمانده هوش مصنوعی بر اساس نبوغ برنامه‌ریزان استراتژیک آن به گونه‌ای طراحی شده است که نقاط قوت و ضعف انسان را منعکس کند.

این فرمانده هوش مصنوعی در آزمایشگاهی در کالج عملیات مشترک دانشگاه دفاع ملی در شیجیاژوانگ استان هبی چین ساخته شده است.

به گفته سازندگان آن، این هوش مصنوعی قبلاً در بازی‌های رایانه‌ای جنگی در مقیاس بزرگ شرکت داشته است. این کار به آن دسترسی بی‌سابقه‌ای به استراتژی‌های جنگی در حد بالاترین مقام‌های فرماندهی ارتش خلق چین داده است که به آن اجازه می‌دهد در مسائل نبرد که همواره در حال تغییر است، بیاموزد و رشد کند.

اکنون این پروژه در یک مقاله بررسی شده و به طور عمومی منتشر شده است.

این تیم به رهبری مهندس ارشد جیا چنکسینگ اظهار داشت که این هوش مصنوعی هم پتانسیل پیشبرد کاربردهای نظامی را دارد و هم خطر دارد. با این حال، آنها بر این باورند که این پروژه یک راه حل قابل اجرا برای این حوزه رو به رشد ارائه می‌دهد.

با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، به واحدهای مستقر در خط مقدم جبهه‌ها مانند پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین و سگ‌های رباتیک استقلال عمل بیشتری داده می‌شود. با این حال، قدرت فرماندهی نهایی با انسان‌ها در مقر باقی می‌ماند.

محققان خاطرنشان کردند که ارتش چین طرح‌های عملیاتی متعددی برای درگیری‌های نظامی احتمالی در مناطقی مانند تایوان و دریای چین جنوبی ایجاد کرده است. برای این منظور، دانشمندان باید این طرح‌ها را در شبیه‌سازی‌ها آزمایش کنند تا سناریوهای مختلف را بسنجند و بینشی در مورد این جنگ‌های احتمالی به دست آورند.

یک فرمانده هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین فرماندهان انسانی در نبردها یا تمرینات مجازی شود، به‌ویژه در زمانی که آنها نمی‌توانند مشارکت داشته باشند یا فرماندهی کنند.

پژوهشگران توضیح دادند که تنظیمات اولیه این فرمانده هوش مصنوعی شبیه به یک استراتژیست کارکشته و باهوش است. طبق گفته آنها این هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های ذهنی سالم، شخصیتی متین و استوار و توانایی تجزیه و تحلیل و قضاوت در موقعیت‌های مختلف با آرامش است.

آنها همچنین اشاره کردند که این هوش مصنوعی عاری از تصمیمات احساسی یا تکانشی است و با یادآوری سناریوهای تصمیم‌گیری مشابه با کمک از حافظه خود در طراحی برنامه‌های عملی بسیار سریع عمل می‌کند.

پژوهشگران می‌گویند: شخصیت این فرمانده مجازی را می‌توان در صورت لزوم تنظیم کرد.

نیاز به بهبود

به گفته این تیم، فرمانده هوش مصنوعی اکنون به جای تکیه بر تجزیه و تحلیل خالص، دانش تجربی را برای تصمیم‌گیری‌های رزمی یکپارچه می‌کند، به دنبال راه‌حل‌های رضایت‌بخش است، سناریوهای مشابه را بازیابی می‌کند و به سرعت یک برنامه قابل اجرا را تدوین می‌کند.

با این حال، همانطور که همه می‌دانیم، انسان‌ها فراموشکار هستند و دانشمندان برای پوشش این ضعف به هوش مصنوعی روی آورده‌اند.

برای این منظور، فرمانده هوش مصنوعی به ارتش چین اجازه می‌دهد تا تهدیدات جدید را شناسایی کنند، برای آنها برنامه‌ریزی کند و بر اساس وضعیت کلی، زمانی که نبردها با چالش‌هایی مواجه می‌شوند یا نتایجی کمتر از حد انتظار به دست می‌آیند، تصمیم‌های بهینه بگیرد. علاوه بر این، هم از پیروزی و هم از شکست یاد می‌گیرد و خود را بهینه می‌کند.

به گفته محققان، همه این فرآیندها بدون دخالت انسان اتفاق می‌افتند و مزایایی مانند اجرای آسان، کارایی بالا و پشتیبانی از آزمایش‌های مکرر را ارائه می‌دهند.

این پژوهش در مجله چینی زبان Common Control & Simulation منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha