• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403033020293
  • خبرنگار : 71573

از رودکی تا فریدون مشیری به روایت محمدامین ریاحی

از رودکی تا فریدون مشیری به روایت محمدامین ریاحی

کتاب «پایداری حماسه؛ از رودکی تا فریدون مشیری» نوشته محمدامین ریاحی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این کتاب که منتخبی از نوشته‌ها و مقالات این پژوهشگر و استاد زبان و ادبیات فارسی است در ۴۲۶ صفحه با شمارگان ۳۳۰ نسخه و باقیمت ۳۹۰ هزار تومان در انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.

 محمدامین ریاحی در مقدمه این کتاب نوشته است: «سرزمین ما در چهارراه حوادث جای داشته و در طی هزاره‌ها با فراز و نشیب‌هایی روی در رو بوده و آنچه در آن میان موجب بقای ایران به صورت یک واحد جغرافیایی و فرهنگی قرار گرفته، فرهنگ ملی ایران است که موجب پیوند دل‌های ساکنان این سرزمین بوده است و خواهد بود.

هست ایران چون گرانسنگ و حوادث چون سیل/ بگذرد سیل گران‌سنگ و به‌جا ماند سنگ

جای امید و خوشوقتی است که در این سال‌ها مردم ایران به‌خصوص جوانان عشق و علاقه فراوانی به شناخت گذشته وطن و ملت خویش یافته‌اند و آنچه در این زمینه منتشر می‌شود از اقبال عمومی برخوردار می‌شود.»

 او در بخش دیگری از مقدمه خود با اشاره به چگونگی انتشار نوشته‌های خود در مجموعه «گردونه زبان ادب فارسی» در انتشارات مروارید، نوشته است: «در اینجا دو نکته را نباید ناگفته گذارم: یکی اینکه در تمام عمر هرگز برخلاف ایمان و عقیده خود و برای خوش‌آمد این و آن قلم روی کاغذ نرانده‌ام و آنچه دلم گفت‌ بگو گفته‌ام. دیگر اینکه تنها وقتی قلم روی کاغذ گذاشته‌ام که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته‌ام بدیهی است هر نکته تازه‌ای هم که مورد قبول خاطر اهل نظر قرار گیرد در نوشته‌های دیگران تکرار می‌شود و جزو فرهنگ عمومی در می‌آید و همین مایه لذت نویسندگان است.»

 امید است با تنوعی که مطالب این کتاب دارد هر خواننده‌ای مطلبی مورد پسند خاطر خود را در آن بیابد.»

 در نوشته پشت جلد کتاب هم می‌خوانیم: از دکتر محمدامینِ ریاحی (۱۳۸۸-۱۳۰۲) ادیب و پژوهشگر توانا، علاوه بر احراز شماری از سمت‌های فرهنگی، در حوزه ادبیات فارسی، و تاریخ ایران به صورت تصحیح و تألیف، آثار نکته‌سنجانه و ارزشمندی بر جای مانده است. کتاب حاضر منتخبی بسیار خواندنی است از مقاله‌های وی در شناخت شماری از شاعران ایران از رودکی و کسایی و فردوسی تا فریدون مشیری، و نیز از تاریخ فرهنگی ایران از روزگار کهن تا عصر تجدد. 

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha