• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403033020276
  • منبع : بنیاد شهید

رشد ۳۰۰ درصدی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایثارگران در دولت سیزدهم

رشد ۳۰۰ درصدی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایثارگران در دولت سیزدهم

ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایثارگران در دولت سیزدهم رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فعالیت‌های شاخص بنیاد شهید در حوزه فرهنگی گفت: در دو سال ابتدایی دولت مردمی شهید آیت‌الله رئیسی، ثبت و ضبط خاطرات و تاریخ شفاهی ۷۰ هزار و ۴۵۰ نفر از ایثارگران انجام شد که این فعالیت، بیانگر رشد ۳۰۹ درصدی طی دو سال است.

 معاون رئیس جمهور بیان کرد: در دولت مردمی آیت‌الله شهید رئیسی اقدامات و دستاوردهای مهمی در حوزه فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام شد که این فعالیت‌ها نسبت به سال‌های گذشته شاخص‌تر بود و رشد چشمگیری در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی داشته‌ایم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: بنیاد شهید طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ در تولید و پخش ۹ فیلم سینمایی ملی و ۶ سریال مشارکت داشته و موفق به اخذ ۵ سیمرغ بلورین و ۲ جایزه ویژه جشنواره فیلم فجر شده است.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی افزود: تولید ۱۰۲ عنوان مستند در دو سال ابتدایی دولت مردمی سیزدهم، رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به دو سال پایانی دولت گذشته را نشان می‌دهد. تألیف، تدوین و چاپ ۱۵۳ عنوان کتاب در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم نیز نشانگر رشد ۲۲۰ درصدی نسبت به دو سال پایانی دولت دوازدهم است. همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران در تولید ۱۲۱ اثر موسیقیایی و سرود طی دو سال ابتدایی دولت سیزدهم نقش موثری داشته و در این زمینه ۲۰۰ درصد رشد، نسبت به دو سال پایانی دولت گذشته را شاهد بوده‌ایم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ثبت و ضبط خاطرات خانواده شهدا و ایثارگران با اولویت والدین شهدا و جانبازان از دیگر فعالیت‌های شاخص بنیاد شهید در حوزه فرهنگی بوده است، عنوان کرد: از ابتدای این طرح طی حدود ۸ سال تا زمان استقرار دولت سیزدهم، صرفاً ۴۰ هزار مورد ثبت و ضبط خاطرات انجام شده بود. در دو سال ابتدایی دولت مردمی شهید آیت‌الله رئیسی، ثبت و ضبط خاطرات و تاریخ شفاهی ۷۰ هزار و ۴۵۰ نفر از ایثارگران انجام شد که این فعالیت، بیانگر رشد ۳۰۰ درصدی طی دو سال است.

 دکتر قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: برای نخستین بار در سامانه «اسناد افتخار» ۹ میلیون سند از شهدا شامل وصایا، خاطرات، دلنوشته‌ها و دیگر موارد به صورت الکترونیکی جمع آوری و منتشر شد تا مورد استفاده پژوهشگران، هنرمندان و عموم مردم قرار گیرد. همچنین افزایش ۵۰۰ درصدی برگزاری کنگره‌ها، یادواره‌ها و مراسم‌های مختلف از دیگر اقدامات بنیاد در این مدت بوده است.

وی افزود: احیا و بازتعریف نقش و اثر شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، راه اندازی شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان‌ها به ریاست استانداران و همچنین تشکیل ۲۴۱ جلسه طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ از دیگر فعالیت‌های شاخص این دوره در حوزه فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که طی این مدت جهت اجرای آن برنامه‌ریزی و اقدام جدی صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha