• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403033020225
  • خبرنگار : 50560

/گزارش/

مطالبات زنان از دولت جدید چیست؟

مطالبات زنان از دولت جدید چیست؟

ایسنا/قزوین نقش زنان در جامعه امروزی بر هیچکس پوشیده نیست و طی چند سال گذشته با مطالبه‌گری زنان در سهیم شدن پست‌های مدیریتی، مشارکت‌جویی هدفمند آنان در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نقش خود را در شتاب‌بخشی به آهنگ توسعه کشور نشان داد و به جرأت می‌توان گفت زنان در جامعه با یک انقلاب بزرگ روبه‌رو شدند. در این گزارش به مطالبات جامعه زنان از زبان بانوان قزوینی پرداختیم.

به گزارش ایسنا، زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در طول تاریخ انقلاب در تمام صحنه‌ها همراه مردان و در کنار مردان حضور داشتند و از شرکت‌کنندگان فعال در جریان انقلاب اسلامی بودند. جامعه زنان طی ادوار مختلف با تلاش و مطالبه‌گری سعی کردند  تعبیر جدیدی از استقلال و خواستن را در جامعه نهادینه کنند.

طی چند سال گذشته با مطالبه‌گری فعال زنان در سهیم شدن پست‌های مدیریتی، مشارکت‌جویی هدفمند آنان در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نقش خود را در شتاب‌بخشی به آهنگ توسعه کشور نشان داد و به جرأت می‌توان گفت زنان در جامعه با یک انقلاب بزرگ روبه‌رو شدند که اعتماد به زنان بزرگترین دستاورد این انقلاب محسوب می‌شود.

هرچند که بسیاری از فعالان حوزه زنان بر این باورند که جامعه زنان به آنچه حق خود بوده نرسیده و تا رسیدن به استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد، اما در تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه، فصلی به نام «زن، خانواده و جمعیت» وجود دارد که می‌تواند در صورت دروازه‌بانی صحیح روزنه‌ای برای تحقق مطالبات جدی بانوان باشد این موضوع که از زبان مسئولان دولت سیزدهم به عنوان یکی از اولویت‌های مأموریتی و ویژه به شمار می‌رفت؛ نیازمند تداوم و پیگیری معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور جدید است.

بحث توان‌افزایی زنان، دختران و خانواده‌ها، دستیابی به عدالت جنسیتی در همه ابعاد زندگی زنان، تعادل نقش سیاسی و اجتماعی زنان در برابر مردان و توازن در بازار کار از جمله مطالباتی است که جامعه بانوان از دولت بعدی خواستار هستند.

تدوین لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت

محدثه کشاورز محمدی، یک روانشناس قزوینی است که در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: یکی از موضوعاتی که جامعه بانوان به آن نیاز دارد، تصویب و تدوین قانون حمایتی برای زنان است. قوانینی که ضمانت اجرایی داشته باشد. به عنوان مثال سال‌ها خواستار تدوین لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت بوده‌ایم و نیاز است که رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای به مسائل زنان داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات اجتماعی که در حوزه زنان وجود دارد، بحث اشتغال است، در یک زمان کل دنیا تأکید و اعتقاد به استقلال زن داشتند هرچند که امروزه رویکردها تغییر پیدا کرده است و حتماً زنی که بیرون از منزل کار می‌کند، مستقل نیست اما آنچه در وضعیت اقتصاد کنونی واضح و روشن به نظر می‌رسد این است که بیشترین اختلافات خانوادگی این روزها مربوط به اقتصاد است و شاید اگر شرایط اشتغال برای بانوان بیشتر مهیا شود، جلوی بسیاری از طلاق‌ها گرفته شود.

این کارشناس روانشناسی خاطرنشان می‌کند: توانمندسازی زنان باید یکی از اولویت‌های جدی دولت چهاردهم باشد چراکه به عنوان یک روانشناس معتقدم، اگر می‌خواهیم برای جامعه زنان قدمی برداریم، باید در درجه اول رفع وابستگی زنان را در دستور کار قرار دهیم و بعد به موضوع فرهنگ‌سازی در خصوص مسائل مربوط به زنان بپردازیم.

وی تصریح کرد: امنیت اجتماعی زنان از دیگر مسائلی است که دولت باید برای آن طرح برنامه کند و من به عنوان یک بانو در این روزها منتظر شنیدن برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی در حوزه زنان هستم. از دولت جدید می‌خواهیم، فضایی را به واسطه قانون‌گذاری به وجود آورد که نگاه جنسیتی به زنان کمتر شود.

توجه به سلامت زنان، یکی از مطالبات از دولت جدید

سمیه گودرزی از بانوان هنرمند استان قزوین در حوزه طراحی و نقاشی است که پیش از آنکه به مطالبات صنفی خود بپردازد در خصوص سلامت زنان می‌گوید: یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید دولت جدید به آن بپردازد،  بحث سلامت زنان است. بخش بزرگی از جامعه بانوان از بیمه تکمیلی برخوردار نیستند و به دلیل گران بودن فرآیند درمانی زنانی که باید سالانه آزمایش‌های سلامت را انجام دهند، از این موضوع مهم شانه خالی می‌کنند. از طرفی بیش از ۱۵ سال است که قانون بیمه زنان خانه‌دار به درستی اجرا نمی‌شود. در حال حاضر یک زن خانه‌دار برای بیمه باید ماهانه دست کم ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت، تصریح کرد: اعتقاد راسخ به قانون جوانی جمعیت دارم اما به شرط آنکه درست اجرا شود. زیرساخت‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مادران و فرزندان تأمین شود. به عنوان مثال دولت می‌تواند یک یارانه برای کودکان زیر ۷ سال در نظر بگیرد و زمانی که کودک به سن  قانونی رسید این یارانه را برداشت کرده و سرمایه‌ای برای آینده خود داشته باشد وگرنه با اهدای وام و تسهیلات و یا زمین نمی‌توان مدعی حمایت از قانون جوانی جمعیت شد.

این بانوی هنرمند ادامه می‌دهد: یکی از دغدغه‌هایی که در خصوص هنر و فرهنگ وجود دارد، توجه دولت به مسائل فرهنگی و هنری است اما امروز هنرمند بودن یک بانو اصلاً جزو دغدغه‌های خانواده‌ها نیست. هنرمند و هنر از جامعه فاصله گرفته است. از دولت جدید می‌خواهیم نقش هنر و هنرمند را یک نقش راهبردی و اساسی بداند و در این زمینه برنامه‌های خود را ارائه دهد.

توانمندی زنان در ابعاد مختلف اثبات شده است

به گزارش ایسنا، رکسانا رضایی، مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار قزوینی است که در خصوص مطالبات جامعه بانوان به ایسنا می‌گوید: حضور زنان در تمام طول تاریخ به ویژه در قرن حاضر به گواه مستندات و بررسی‌های آماری دقیق حکایت از رشد و اعتلای ظهور و بروز پتانسیل نیمی از بدنه جامعه دارد.

وی ادامه می‌دهد: حضور زنان در ساختار کنونی کشور اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله دارد اما اگر فعالیت زنان را به قبل و بعد از انقلاب تقسیم کنیم  شرایط کنونی مبین آن است که کالبد سیاسی و اجتماعی کشور سال‌هاست دچار پوست اندازی و رنسانس اندیشه‌ای شده و مدت‌هاست سعی می‌شود در ادبیات سیاسی حاکم اصل شایسته سالاری و کارآمدی در نظر گرفته شود حتی در حد حرف که خود مقدمه شروعی بزرگ است.

 این استاد دانشگاه بیان می‌کند: علی‌رغم تبلیغات متعدد در خصوص فعالیت بیشتر زنان ایران در پیش از انقلاب اسلامی، باید یادآور شد، بسیاری از دختران پیش از انقلاب اسلامی از سوی خانواده‌های خود جهت ادامه تحصیل در دانشگاه و اشتغال تشویق نمی‌شدند و دلیل آن به تحمل شرایط محیطی و ضدیت با حجاب برمی‌گشت.

وی می‌گوید: بررسی درصد حضور دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها و میزان اشتغال آن‌ها و حضور اجتماعی آن‌ها در صدر امور به طور کامل روشنگر ادعای فوق مبنی بر تحول در جایگاه زنان است‌؛ دوباره تکرار می‌کنم تا رسیدن به مفهوم کامل عدالت جنسیتی فاصله داریم، اما مبرهن است که امروز توانمندی زنان ایرانی در ابعاد مختلف اثبات شده است.

این بانوی قزوینی تأکید می‌کند: انتظار می‌رود به جای آنکه نظام مدیریتی کشور با اتکا به سرمایه فکری و دانشی مردان، مسئولیت کامل اداره جامعه را در تمام سطوح آن بر عهده گیرند با پیاده‌سازی کامل نظام شایسته‌سالاری و فراهم‌آوری زمینه­ تصاحب پست‌های مدیریتی در سطوح میانی و عالی گامی بلند در راستای تحقق جامعه­ مدنی و برقراری عدالت اجتماعی برداشته تا در عرصه حکمرانی و سیاستگذاری، اداره کشور با مشارکت زنان توانمند از یک نظام اقتدارگرای مردانه به نظامی مردم‌سالارانه و عاری از نگاه‌های جنسیتی تبدیل شود.

وی تصریح می‌کند: نکته حائز اهمیت آنکه توسعه میسر نخواهد شد مگر از گذر فرهنگ. امروز به واسطه ورود فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی بشر تعاریف فرهنگی رنگ و روی متفاوت پیدا کرده و این بدان معناست که در گذر زمان مفاهیمی همچون عدالت اجتماعی که دغدغه‌ای به طول تاریخ بشر دارد به خواستی مشترک در توده مردم بدل شده و نیل به آن هرچند ذره ذره و غیرمحسوس اما میسر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، استیفای هر چه بیشتر حقوق زنان مبتنی بر زیست‌بوم ایرانی ـ اسلامی نماد قدرت فرهنگی کشور است و انتظار می‌رود که دولت جدید موضوع «زن و خانواده» را یک فرصت بداند و در سامان دادن به بسیاری از مسائل و مشکلات این قشر از جامعه مؤثر باشد. استفاده از زنان در مناصب مدیریتی و سیاسی و همچنین توانمندسازی زنان و توسعه مشارکت اجتماعی آن‌ها در سطوح مدیریتی می‌تواند نقش مهمی در راستای حمایت از زنان و تحقق مطالبات آنان داشته باشد. گسترش عدالت و جلوگیری از ۲ آسیب «سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به بانوان» از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود رئیس جمهور آینده برای آن برنامه داشته باشد و معاونت زنان و امور خانواده از روزمرگی به‌دور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha