• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032315526
  • خبرنگار : 71415

فایننشال‌تایمز: کابینه نتانیاهو در فکر مجازات نهادهای سازمان ملل است

فایننشال‌تایمز: کابینه نتانیاهو در فکر مجازات نهادهای سازمان ملل است

روزنامه انگلیسی به نقل از منابع مطلع نوشت، کابینه رژیم صهیونیستی قصد مجازات آژانس‌های سازمان ملل را دارد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس گزارش داد، پنج منبع مطلع گفتند کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی وضع مجازات‌های فراگیر علیه آژانس‌های سازمان ملل که در اراضی اشغالی فلسطین‌ فعال هستند، از جمله اخراج احتمالی کارمندان آنها را مورد بحث قرار داده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت، تنش بین رژیم صهیونیستی و سازمان ملل بعد از گذشت هشت ماه از جنگ این رژیم علیه غزه، جایی که نهادهایی همچون دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نقش زیادی در عملیات‌های امدادرسانی دارند، به نقطه بحران رسیده‌ است.

به نوشته فایننشال تایمز، سرسخت شدن موضع رژیم صهیونیستی علیه سازمان ملل بعد از اقدام چند روز قبل «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل در اضافه کردن نام ارتش این رژیم به فهرست سیاه قاتلان کودکان در جنگ و قرار گرفتن نام این رژیم در کنار گروه‌های تروریستی نظیر بوکوحرام و داعش رخ می‌دهد.

«گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اقدام این سازمان را «شرم‌آور» دانست و مقام‌های دیگر این رژیم به انتقام‌جویی علیه نهادهای سازمان ملل که در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی فعالیت داشته‌اند، تهدید کردند.

دو فرد مطلع گفتند، کابینه تل‌آویو در نشستی در یکشنبه شب به بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها برای وضع این مجازات‌ها پرداخته و شورای امنیت رژیم صهیونیستی بحث‌ها در این زمینه را در روز دوشنبه ادامه داده است.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، یک مقام اسرائیلی درباره آژانس‌های سازمان ملل گفت: «آنها باید نگران باشند.»

در این گزارش عنوان شد رژیم صهیونیستی هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده و گزینه‌هایی که برای مجازات مورد بحث قرار داده شامل عدم تمدید روادید کارکنان خارجی سازمان ملل، بایکوت مقام‌های مهم سازمان ملل توسط کابینه رژیم و همچنین پایان دادن و اخراج یک‌جانبه تمامی هیات‌های سازمان ملل از جمله نیروهای صلحبان موسوم به «یوان‌تی‌اس‌او» (UNTSO) که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شدند.

در محافل دیپلماتیک غربی، زنگ خطر پیرامون سرنوشت آژانس‌های سازمان ملل که نقش مهمی در عملیات‌های امدادرسانی در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی دارند، نظیر آژانس حمایت از کودکان یونیسف و دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل به صدا درآمده است.

به گفته چند منبع مطلع، صهیونیست‌ها احتمالا هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای فرآیند صلح «خاورمیانه»، بازوی سیاسی اصلی عملیات‌های این سازمان در فلسطین اشغالی را هم هدف مجازات قرار خواهند داد. این نهاد نقش زیادی در فروکاستن از تنش‌ها و پیشبرد روند برقراری آتش‌بس از طریق دیپلماسی‌ از مجاری پشت صحنه در دورهای متعدد جنگ اسرائیل-فلسطین داشته است.

روابط میان رژیم صهیونیستی و سازمان ملل قبل از تصمیم چند روز پیش گوترش درباره ارتش این رژیم نیز در آستانه بحران بوده است. مقام‌های اسرائیلی و سازمان ملل تقریبا هر روز بر سر کمبود عرضه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه دچار تنش بوده‌اند.

رژیم صهیونیستی پیشتر در ادعاهایی بی‌اساس، آنروا را به همدستی در عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر متهم کرد. همچنین سفیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته میلادی سازمان ملل را یک «سازمان تروریستی» خطاب کرد که «با حماس همکاری دارد و برای آن پوشش فراهم می‌کند.»

سازمان ملل حملات رژیم صهیونیستی به پرسنل امدادرسان این سازمان یا غیرنظامیان فلسطینی در غزه را محکوم کرده و گوترش  از این باریکه تحت عنوان «گورستان کودکان» یاد کرده است.

دبیر کل سازمان ملل همچنین شهادت صدها فلسطینی در جریان حمله نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی به اردوگاه فلسطینی النصیرات در مرکز غزه را محکوم کرد. یک منبع آگاه گفت صرف‌نظر از هر مجازاتی که کابینه رژیم صهیونیستی تصویب کند، نقش و کارکردهایی که آژانس‌های سازمان ملل در عرصه میدانی ایفا کردند، ناپدید نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha