• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403032215016
  • خبرنگار : 50225

معاون اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد

آغاز تدوین ‌برنامه‌ جامع کاهش آلودگی‌های منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر

آغاز تدوین ‌برنامه‌ جامع کاهش آلودگی‌های منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر

ایسنا/خوزستان معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز تدوین برنامه جامع پیشگیری و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر خبر داد.

فرهاد قلی‌نژاد در نشست تخصصی روسای محیط زیست گروه صنایع خلیج فارس که امروز (۲۲ خردادماه) در ماهشهر برگزار شد، با تبریک هفته محیط زیست اظهار کرد: در این هفته ۱۷ پروژه محیط زیستی در سراسر خوزستان افتتاح شد که عمده این پروژه‌ها تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و سیستم‌های پایش آنلاین در صنایع استان بوده‌اند. همچنین فضاهای سبز و پارک‌هایی از محل عوارض آلایندگی ساخته شده‌اند که در هفته‌های آینده افتتاح خواهند شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اتفاق مهمی در خوزستان در حوزه عوارض آلایندگی رخ داده است به گونه‌ای که ۵۰ درصد از این عوارض باید در حوزه پروژه‌های زیست محیطی هزینه شوند.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سال‌ها این عوارض به صورت کامل به سمت پروژه‌هایی که ارتباطی به محیط زیست نداشتند می‌رفت اما با پیگیری‌های انجام‌شده، در هیات وزیران مصوب شد تا ۵۰ درصد اعتبارات به سمت پروژه‌های زیست محیطی هدایت شوند.

قلی‌نژاد با بیان اینکه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان به صورت جدی در خصوص هزینه‌کرد این عوارض آلایندگی ورود کرده است، گفت: در حال رصد هستیم تا ببینیم واقعاً ۵۰ درصد عوارض آلایندگی در حوزه پروژه‌های محیط زیستی هزینه می‌شود یا نه. در حال حاضر پروژه‌های زیادی در این حوزه در حال اجرا هستند اما عمده تمرکز در حوزه پروژه‌های حوزه پسماند گذاشته شده است.

وی با اشاره به تعامل با شرکت‌های پتروشیمی در حوزه محیط زیست بیان کرد: تعدادی از این شرکت‌ها جزو صنایع همیشه سبز کشور بوده‌اند و در حوزه آموزش نیز جزو صنایع پیشرو هستند. امیدواریم دو سه شرکتی که هنوز پساب آن‌ها به عنوان منابع آلاینده محسوب می‌شود با احداث چند تصفیه‌خانه در ماهشهر از فهرست آلایندگی خارج شوند که عملیات آن نیز شروع شده است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده، تخلیه پساب‌ها و فاضلاب آلاینده به خورهای ماهشهر را قطع کنیم، نیاز به همکاری سایر هلدینگ‌ها و شرکت صنایع پتروشیمی ماهشهر داریم.

قلی‌نژاد افزود: در راستای تعامل با شرکت‌های پتروشیمی، اقدامات خوبی در اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان آغاز شده که یکی از آن‌ها برگزاری نشست‌ها با واحدهای HSE است و هدف این است که آخرین قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها رعایت و موانع و مشکلات سر راه صنایع نیز رفع شوند تا به شاخص‌های استانداردها نزدیک‌تر شویم.

وی بیان کرد: باید کارهای مشترک انجام شود و در این زمینه، تدوین برنامه جامع پیشگیری و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر آغاز شده است. امیدواریم با تدوین این برنامه، اعتبار لازم تأمین و این سند حداقل در شورای برنامه‌ریزی خوزستان تصویب شود.

قلی‌نژاد با تاکید بر لزوم ایجاد مرکز پایش زیست محیطی در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر گفت: نیازمند پایش‌های بیشتر در منطقه هستیم تا هم داده‌های کنونی افزایش یابد و هم داده‌ها واقعی‌تر شوند و در مدیریت زیست محیطی منطقه، کارهای اصولی‌تری انجام شود. 

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: فضا برای یک مرکز پایش در ماهشهر آماده شده است و در بخش سخت‌افزاری باید دستگاه‌های پایش و در بخش نرم‌افزاری باید زمینه برای توسعه سیستم‌های پایش آنلاین به منظور پایش فراگیر فراهم شود.

وی افزود: اگر نتوانیم منشأ آلودگی‌ها را شناسایی کنیم یا صنعتی که کار خوب انجام می‌دهد را شناسایی نکنیم یا در شناسایی منابع آلاینده دچار اشتباه شویم، نمی‌توانیم از عملکردها دفاع کنیم بنابراین قطعا پایش، یکی از نیازهای اساسی منطقه است و باید اجرایی شود.

قلی‌نژاد بیان کرد: در حوزه فضای سبز در خوزستان حرکت جدی آغاز و کارگروه توسعه فضای سبز در استانداری ذیل کارگروه هوای پاک تشکیل شده است. در حال شناسایی کسری‌های فضای سبز صنایع خوزستان هستیم و بخش زیادی از آن شناسایی شده است‌. با توجه به وجود میدان‌های نفتی متعدد در خوزستان، وزارت نفت باید در این زمینه بیشتر فعالیت کند.

وی افزود: در حال تلاش هستیم با برنامه جامع و با همکاری صنایع، به سمت ایجاد کمربندهای سبز شهرهای خوزستان برویم و امیدواریم صنایع در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در این زمینه مشارکت خوبی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha