• شنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403061709924
  • خبرنگار : 71660

دونالد ترامپ؛ کابوسی برای اروپا

دونالد ترامپ؛ کابوسی برای اروپا

رسانه آمریکایی گزارش داد، اگر «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، اروپا با «بحران امنیتی» که از زمان جنگ‌جهانی دوم بی سابقه بوده، مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ماه نوامبر ایالات متحده با یکدیگر رقابت می‌کنند و پیروزی احتمالی ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور نگرانی‌هایی را در میان مقامات اروپایی برانگیخته و هم‌چنین اوکراین را در جنگ، شاید به سرنوشتی دچار کند که برای این کشور جنگ‌زده اروپایی چندان خوشایند نباشد.

مجله «فارن افرز» در گزارشی می‌نویسد: «اروپا احتمالا به‌زودی در نقطه‌ای سخت قرار می‌گیرد. تا آخر ماه ژانویه ۲۰۲۵ ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین شریک قاره اروپا شاید توسط دونالد ترامپ رهبری شود؛ رئیس‌جمهور سابقی که وعده داده روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد با کشورهای اروپایی که از نظر او به اندازه کافی برای دفاع از خود هزینه نمی‌کنند، انجام دهد. دوره قبلی ترامپ، روابط ترانس‌آتلانتیک تیره شد و دوره بعدی شاید از آن هم بدتر شود.»

این رسانه آمریکایی در ادامه تاکید می‌کند: «نتایج انتخابات آمریکا هنوز مشخص نیست اما میزان تغییری که پیروزی احتمالی ترامپ به همراه خواهد داشت، برای اروپا بسیار مهیب و بزرگ می‌باشد. ترامپ هشدار داده که فورا با قطع کمک‌ها به کی‌یف، به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد و احتمالا این اقدام را با واگذاری بخش قابل‌توجهی از قلمرو اوکراین به روسیه انجام بدهد. و تازه این آغاز ماجرا است. هم‌چنین، ترامپ مدت‌هاست که ارزش ناتو را زیر سوال برده، بنابراین غیرقابل تصور نیست که تعهد ایالات متحده در قبال دفاع از اروپا را لغو کند.»

بحران امنیتی اروپا

«فارن افرز» با اشاره به «بحران امنیتی اروپا» در صورت پیروزی ترامپ می‌نویسد: «دلیلی وجود ندارد که ترامپ نتواند سریعا عمل کند. او به عنوان فرمانده کل می‌تواند به سربازان آمریکایی دستور دهد که هرگز برای اروپا جنگ نکنند و در عین حال اقداماتی را برای خروج ایالات متحده از فرماندهی نظامی ناتو اتخاذ کند. در نتیجه، اروپا با بحران امنیتی در مقیاسی مواجه خواهد شد که از جنگ‌جهانی دوم آن را تجربه نکرده است. بدون ایالات متحده برای ارائه رهبری نظامی، پایتخت‌های اروپایی سریعا درخصوص اوکراین علیه یکدیگر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، کشورهای اروپای مرکزی و شرقی ممکن است تعهد خود را برای بقای اوکراینی قوی مضاعف کنند زیرا می‌ترسند پیروزی روسیه به مسکو فرصتی را برای تجدید قوا با همکاری بلاروس بدهد. در همین حال، بسیاری از کشورهای اروپای غربی شاید تصمیم بگیرند که با خارج شدن ایالات متحده از صحنه، بهترین گزینه وادار ساختن اوکراین به دادن امتیازات گسترده به روسیه است؛ موقعیتی که اتحاد امنیتی اروپا را فرو خواهد پاشید.»

دونالد ترامپ؛ کابوسی برای اروپا
تایید نامزدی «دونالد ترامپ» در کنوانسیون ملی حزب جمهوری‌خواه - ژوئیه ۲۰۲۴

در ادامه این گزارش آمده است: «برای جلوگیری از بدترین سناریوها، کشورها و موسسات اروپایی باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی را آغاز کنند. آنها باید برای ریاست‌جمهوری ترامپ آماده باشند؛ وضعیتی که می‌تواند به خروج ایالات متحده از اروپا منجر شود. همزمان با اینکه رهبران قاره اروپا احتمالا با چنین سرنوشت خطرناکی مواجه هستند، باید مسائل و سوالات دشوار را مرور کرده و با آنها مقابله کنند و از جمله این موارد می‌توان به این سوالات اشاره کرد؛ چگونه امنیت اروپا را ساختاربندی کرد، چه کسی باید این تلاش‌ها را رهبری کند و اروپا چه قابلیت‌هایی را باید کسب کند؟»

«فارن افرز» با اشاره به این سوالات به‌طور جداگانه می‌نویسد: «اگر ایالات متحده از اروپا جدا شود، کشورهای اروپایی باید برای حفظ ائتلاف‌ امنیتی خود به یکی از موسسات و نهادهایی متوسل شوند که واشنگتن آنها را پشت سر می‌گذارد و رها می‌کند. راحت‌ترین و بهترین راه‌حل این است که اروپا کنترل شورای آتلانتیک شمالی را به‌دست بگیرد. این شورا به دلایل معلومی باید فورا پس از خروج آمریکا، تغییر جهت دهد. این شورا نسبت به همه کشورهای ناتو در اروپا آشنایی دارد و کشورهایی مانند نروژ و بریتانیا را که عضو اتحادیه اروپا نیستند، به‌عنوان اعضا حساب می‌کند. هم‌چنین اگر کشورهای اروپایی تصدی شورای آتلانتیک شمالی را برعهده بگیرند، می‌توانند تاسیسات ناتو از جمله "کالج دفاعی ناتو" که در سرتاسر اروپا پراکنده شده است را تغییر کاربری دهند.»

لهستان در اروپا جانشین آمریکا می‌شود؟

این مجله آمریکایی در رابطه با اینکه چه کسی سکان هدایت اروپا را به‌دست خواهد گرفت، می‌نویسد: «کشورهای اروپایی اساسا در حدود ۷۵ سال گذشته رهبری ژئوپلیتیک را به ایالات متحده واگذار کرده‌اند بنابراین تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند جای واشنگتن را در ساختار امنیتی اروپا بگیرد، یک پیشنهاد چالش‌برانگیز است.

آلمان ممکن است یک نامزد محتمل به نظر برسد زیرا این کشور بزرگترین اقتصاد و جمعیت اروپا را دارد اما برلین که با "اوضاع بلاتکلیف" خود در حوزه سیاست دست‌وپنجه نرم می‌کند، تاکنون نتوانسته رهبری خود را در جنگ اوکراین نشان دهد. آلمان که پیش از جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ به روسیه نزدیک شد و سپس در راستای محدودسازی کمک‌ها به کی‌یف، به ایالات متحده پیوست، اعتماد بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را که می‌ترسند در خط مقدم جدید قرار بگیرند، از دست داده است.

دونالد ترامپ؛ کابوسی برای اروپا
از سمت راست «امانوئل ماکرون» و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان

فرانسه احتمالا گزینه بهتری باشد. فرانسه به‌عنوان یکی از ۲ قدرت هسته‌ای اروپا، در صورت خروج ایالات متحده، لزوما نقش مهمی در امنیت اروپا ایفا می‌کند. فرانسوی‌ها ارتش شایسته‌ای دارند و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور تلاش کرده تا رهبری و جایگاه خوبی در اروپا در میانه جنگ اوکراین از خود نشان دهد. با این حال، پاریس نیز مانند برلین تعهداتی را دنبال می‌کند. همانند آلمان، مقامات فرانسه هم مدتهاست از راست تا چپ گرفته درباره قطع کمک‌های مالی به اوکراین گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند و به همین خاطر کشورهای خط مقدم ممکن است در مورد حفظ دفاع اروپا، فرانسه را "قابل اعتمادتر از آلمان در نظر نگیرند."

با توجه به ضعف‌های سیاسی کشورهای مذکور در قاره اروپا، شاید این قاره بخواهد به یک انتخاب کمتر متداول جهت رهبری امنیتی خود متوسل شود. لهستان، به عنوان یک نامزد قدرتمند ظاهر شده و این کشور بزرگ اقتصاد رو به رشدی دارد و حتی پیش از جنگ اوکراین هم مسئله دفاع را جدی گرفته است. طی چند سال گذشته، ورشو مهم‌ترین تقویت نظامی را در این قاره انجام داده و هم بخشی از تولید ناخالص داخلی خود را که برای دفاع هزینه می‌کند و هم نیروهای مستقر در مرزهایش با بلاروس و کالینینگراد را افزایش داده است. لهستان هم‌چنین بودجه دفاعی خود را ۵ درصد افزایش داده و در تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۵ از بقیه اروپا پیشی گرفته است.»

اروپا بدون بازدارندگی هسته‌ای آمریکا

«فارن افرز» در ادامه با اشاره به اینکه اروپا در غیاب آمریکا باید چه توانایی‌ها و قابلیت‌هایی را کسب کند، می‌نویسد: «اروپا علاوه بر رهبری، بسیاری از قابلیت‌های دفاعی ضروری را به ایالات متحده واگذار کرده است. دولت‌های اروپایی اغلب سرمایه‌های محدود خود را صرف ساخت تعداد کمی از تجهیزات پرزرق‌وبرق و بسیار گران‌قیمت مانند خودروی زمینی بریتانیایی آژاکس کرده‌اند و تولید تسلیحات در کشورهای اروپایی به شدت ناکارآمد است.»

دونالد ترامپ؛ کابوسی برای اروپا
تسلیحات اروپایی

این رسانه آمریکایی تاکید می‌کند: «در نهایت، کشورهای اروپایی عضو ناتو شاید مجبور شوند با زندگی بدون بازدارندگی هسته‌ای ایالات متحده مقابله کند. این مشکل می‌تواند بزرگ‌ترین مشکلی باشد که با آن مواجه خواهند شد. برخی از پیشنهادات روی میز در محافل سیاست طرفدار ترامپ حاکی از آن است که ایالات متحده حتی با عقب‌نشینی نیروهای متعارف خود، چتر هسته‌ای خود را بر سر اروپا حفظ خواهد کرد اما منطق چنین طرحی در بهترین حالت خود مشکوک است.»

مجله «فارن افرز» در پایان این گزارش می‌نویسد: «زمان یک کالای گرانبها در جنگ است و امروزه با قرارگیری در آستانه یک جنگ و هم‌چنین تهدید ایالات متحده در رابطه با خروج از اروپا، این قاره زمان را هدر می‌دهد. کشورهای اروپایی باید آماده احتمال پیروزی دونالد ترامپ شوند اما آنها از باور چنین چیزی فرار می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند. اگر ترامپ پیروز شود، این خودداری و عدم پذیرش به پایان می‌رسد؛ بنابراین کشورهای اروپایی عضو ناتو همین الان باید به فکر حفاظت از مردم‌شان باشند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha