• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403041107551
  • خبرنگار : 71661

متحدان آمریکا خود را برای ترامپ آماده می‌کنند

متحدان آمریکا خود را برای ترامپ آماده می‌کنند

متحدان آمریکا در سراسر جهان بیم آن را دارند که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در انتخابات امسال، واشنگتن تعاملات خود را با آنها کاهش دهد؛ امری که موجب تقلای آنها برای احیا و تعمیق روابط خود با ترامپ شده است.

به گزارش ایسنا، ترامپ مناظره اخیر با «جو بایدن» مدعی شد که کشورهای خارجی، ایالات متحده و رهبری بایدن را قبول ندارند. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات «پیو» شرکت‌کنندگان در بیش از ۳۰ کشور جهان اعلام کردند در حوزه تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجه آمریکا، به بایدن اعتماد بیشتری دارند تا ترامپ.

در این گزارش آمده است: «بی‌اعتمادی جهانی به ترامپ باعث شده متحدان آمریکا خود را برای کناره‌گیری ایالات متحده از رویدادهای بین‌المللی آماده کنند، امری که یا به دلیل تصمیمات سیاسی ترامپ اتفاق می‌افتاد و یا در نتیجه هرج‌ومرج داخلی آمریکا (در دولت ترامپ) به وقوع خواهد پیوست.»

با این وجود، گرچه بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی، سیاستمداران نباید در انتخابات کشورهای خارجی دخالت کنند، اما مقامات ارشد دولت‌های خارجی مخصوصاً در یک سال گذشته سعی کرده‌اند ارتباط خود را با ترامپ و مشاوران او در حوزه امنیت ملی تقویت کنند تا برای ریاست‌جمهوری او هم آماده باشند.

«دیوید کامرون» وزیر خارجه انگلیس در ماه آوریل در عمارت شخصی ترامپ با او دیدار کرد تا این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به تداوم حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه راضی کند. «آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان نیز در همان ماه در نیویورک دیداری با ترامپ داشت که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، دیداری که به گفته این مقام لهستانی «در فضایی دوستانه و دلپذیر» برگزار شد.

متحدان آمریکا، ترامپ را گزینه محتمل می‌بینند
مناظره اخیر بایدن و ترامپ

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو که به‌زودی دوره خدمتش در این ائتلاف نظامی به پایان می‌رسد نیز اخیراً خواستار افزایش مشارکت متحدان اروپایی ناتو در تأمین بودجه نظامی این ائتلاف نظامی شد؛ اظهاراتی که نشان از تلاش برای جلب رضایت ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ دارد.

از سوی دیگر، متحدان آمریکا در آسیا نیز که وابستگی نظامی و سیاسی زیادی به حمایت‌های ایالات متحده دارند، این روزها روابط خود را با یکدیگر و با کشورهای اروپایی افزایش داده‌اند تا در صورت روی کار آمدن ترامپ و کاهش نفوذ آمریکا در جهان، این کشورها آسیب نبینند. ترامپ تهدید کرده است که اگر حامیان آمریکا از جمله در ناتو در آسیا سهم بیشتری از مبالغ لازم برای تأمین امنیت نظامی ناتو را برعهده نگیرند، او نیز در دولت خود حمایت‌های آمریکا از این حامیان آمریکا را کاهش خواهد داد.

بااین‌حال، به گزارش روزنامه هیل، دیپلمات‌های غربی حتی در مکالمات خصوصی خود نیز از ابراز نگرانی نسبت به روی کار آمدن دوباره ترامپ در آمریکا خودداری می‌کنند و در عوض بر نقاط مثبت همکاری‌های موفق خود با او تمرکز می‌کنند.

به گزارش این روزنامه، گرچه متحدان اروپایی ناتو به مخالفت احتمالی کنگره ایالات متحده با تلاش‌های آتی ترامپ برای کاهش حمایت از ناتو دل بسته‌اند، اما آن‌ها می‌دانند که به مشارکت فعالانه و دوجانبه دولت آمریکا نیاز دارند.

متحدان آمریکا، ترامپ را گزینه محتمل می‌بینند
دیدار آندژی دودا و دونالد ترامپ در نیویورک

در این گزارش آمده است: «برخی از کشورها نمایندگانی را به آمریکا فرستاده‌اند تا در سطح ایالتی با سیاستمداران جمهوری‌خواه لابی کنند و برخی از جدی‌ترین تهدیدات ترامپ را خنثی کنند.» این کارزار تا حدی گسترده است که به گزارش رویترز، هماهنگ‌کننده همکاری‌های دو سوی آتلانتیک در آلمان به آمریکا سفر کرده و با فرمانداران سراسر ایالات متحده دیدار کرده است.

«جرالد فایرشتاین» مدیر امور عربستان در اندیشکده «موسسه خاورمیانه» و سفیر سابق آمریکا در قطر با اشاره به رابطه گرم ترامپ و ولیعهد سعودی و همچنین حمایت‌های تمام‌عیار او از رژیم صهیونیستی، می‌گوید ترامپ ممکن است با کشورهای عربی رابطه خوبی نداشته باشد.

او می‌گوید اگر ترامپ می‌خواهد توافق عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی را اجرا کند و اگر عربستان هم همچنان احقاق حقوق فلسطینیان را به‌عنوان شرط عادی‌سازی مطرح کند، احتمالاً این طرح آمریکایی شکست خواهد خورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha