• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403032012803
  • خبرنگار : 71381

خلاصه اخبار مجلس، ۲۰ خرداد؛ بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور

خلاصه اخبار مجلس، ۲۰ خرداد؛ بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (یک شنبه) ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌صبح امروز و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان برای بحث و بررسی پیرامون تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و نحوه عضویت دراین کمیسیون ها جلسه غیر علنی تشکیل دادند.

روز گذشته نیز پروسه ثبت فرم های امتیازبندی و خوداظهاری و ارائه مدارک نمایندگان برای ثبت در سامانه معاونت قوانین به اتمام رسید تا نمایندگان بر اساس امتیازات کسب شده عضو کمیسیون های تخصصی مجلس شوند.

با آغاز جلسه علنی به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در ماه‌های گرم سال با حضور وزیر نیرو در دستورکار قرار گرفت.

خلاصه اخبار مجلس، ۲۰ خرداد؛ بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو که برای ارایه گزارشی از مدیریت مصرف انرژی در ماه های گرم سال در صحن مجلس حاضر شده بود، در بخشی از اظهاراتش گفت:  گزارش وضعیت برق کشور در ابتدای شروع دولت سیزدهم به خوبی نشان دهنده عملکرد خوب و پرتلاش وزارت نیرو خواهد بود. در موضوع برق در ابتدای دولت سیزدهم با سه ناتزاری بزرگ مواجه بودیم. چرا که در دولت یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت نیروگاه‌ها افزوده شد که مقدار کمی بود و منجر به ناترازی در صنعت برق کشور شد. این ناترازی از سال ۹۶ شروع و در ۱۴۰۰ به اوج خود رسید به طوری که از اردیبهشت تا شهریورماه تا سه نوبت قطعی برق بوجود آمد. بنابراین مهم ترین معضل کشور خاموشی های خارج از جدول و  نارسایی‌هایی که در  این زمینه وجود داشت، بود.

درادامه همین جلسه حبیب‌الله ظفریان  مدیرکل دفتر مطالعات، انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که علی‌رغم اقدامات صورت گرفته توسط دولت برای کاهش مصرف انرژی همچنان کشور با ناترازی مواجه بوده و باید اقدامات جدی برای سال‌های آتی در دستور کار قرار گیرد.

در جریان بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در کشور،‌ صدیف بدری با تاکید بر این‌که نباید برق چاه‌های کشاورزی قطع شود، گفت که کشاورزان در تمام حوزه‌ها تحت فشار هستند دیگر نباید متحمل هزینه قطع برق چاه‌های کشاورزی شود.

همچنین فریدون همتی با بیان این‌که نحوه تخصیص برق به بخش کشاورزی به درستی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: موضوع مهم در حوزه مصرف بهینه برق و انرژی است باید رسانه ملی پای کار آید وزارت نیرو هم به این موضوع توجه کند تا شاهد فرهنگ‌سازی در مصرف درست انرژی باشیم.

مصطفی طاهری هم با اشاره به اینکه مدیریت کمبود برق نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده است، ادامه داد که  اما به هرحال ناترازی برق داریم که بیشتر آن مربوط به بخش صنعت و کشاورزی است.

حسین حق‌وردی هم با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو تاکید کرد که وزارت نیرو نسبت به کمبود آب شرب و آب کشاورزی در غرب استان تهران آنطور که باید جدی عمل نمی‌کند. اکنون تنها منبع تامین آب در غرب استان تهران سفره‌های آب زیرزمینی هستند که به علت رهاسازی آب از سد امیرکبیر یعنی سد کرج اکنون دبی چاه‌های آب شرب و آب کشاورزی در این منطقه به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی خشک شده است.

در ادامه بررسی نحوه مدیریت مصرف انرژی در فصل تابستان،  عباس بیگدلی با تاکید بر اینکه توزیع انرژی در سطح ملی به صورت عادلانه نیست، افزود: ما چاه‌هایی داریم که صرفا یک نفر از آن استفاده می‌کند و چاه‌هایی داریم که باید نفرات متعددی از آن برداشت داشته باشد. در گذشته زیرساخت‌های لازم برای توسعه نیروگاه‌ها فراهم نشده است که امروز با مشکلات آن مواجه هستیم.

مالک شریعتی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم تلاش کرد تا قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را به تصویب برساند تا صنعت برق را غنی سازد. براساس این قانون صنایع انگیزه پیدا کردند که به سمت خودتامینی در حوزه برق بروند و اکنون خیلی از صنایع بزرگ به این سمت رفته‌اند.

۳ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکرات جداگانه‌ای از قطع برق چاه‌های کشاورزی انتقاد کرده و خواستار اصلاح این روند شدند.

فتح‌الله حسینی  هم ضمن تاکید بر اینکه قطع روزانه پنج ساعت برق چاه‌های کشاورزی سبب شده تا خسارت زیادی به کشاورزان وارد شود،‌ به مشکلات سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این پروژه عظیم یکی از برکات نظام اسلامی بود که موجب رضایتمندی مردم شده است اما اکنون گله‌مندی زیادی از سوی مردم در این حوزه وجود دارد.

درادامه علیرضا سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در تذکری خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه کشور اروپایی تاکید کرد: بدانید که این مجلس هم انقلابی است و تصور نکنید که با این فشارها می‌توانید بر روحیه مردم ایران تاثیر بگذارید اگر این روند ادامه پیدا کند مجلس دوازدهم به اقدام جدی‌تری از مجلس یازدهم که قانون اقدام راهبردی را تصویب کرد دست خواهد زد و سیلی محکم‌تری را به کشورهای اروپایی و آژانس حکام خواهد کوبید.

همچنین رحمت‌الله نوروزی تاکید کرد که دولت باید یک گام اساسی برای کاهش قطعی برق بردارد چراکه خسارت به کشاورز یعنی ضربه به امنیت غذایی کشور.

علیرضا نثاری، توسعه عادلانه زیرساخت‌های برق امری ضروری دانست و افزود: عدم توجه به این موضوع باعث دلسردی مردم شده است و عدم تخصیص به موقع اعتبارات جهت حفر چاه‌های کشاورزی قابل قبول نیست.

مهرداد لاهوتی نیز با اشاره به تکالیف قانون برنامه برای افزایش تولید برق گفت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها ۲۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری برق احتیاج داریم لذا باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وزیر نیرو در بخش دوم توضیحات خود درباره اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: رفع ناترازی امری است که در دستور کار دولت سیزدهم است این موضوع را در چارچوب برنامه هفتم توسعه و قانون مانع‌زدایی دنبال می‌کنیم.

محرابیان ادامه داد: رفع ناترازی با احداث نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت شبکه‌ها رخ می‌دهد که احتیاج به اعتبارات و سرمایه گذاری دارد البته برای ساخت نیروگاه و بهره‌برداری از آن به زمان کافی نیاز داریم.

بعد از استماع توضیحات وزیر نیرو در خصوص نحوه مدیریت انرژی در فصل تابستان، حمیدرضا حاجی بابایی که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت، بیان کرد: مجلس در بودجه ۱۴۰۳  بالغ بر ۴۴ همت درآمد در اختیار وزارت نیرو قرار داده است. همچنین ۳۰ همت اوراق نیز در اختیار وزارت نیرو قرار داده است.

وی افزود: باتوجه به وضعیت موجود در کشور که تراز برق در کشور منفی است انتظار می رود تا وزارت نیرو در طول برنامه هفتم اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که به کاهش ناترازی و رفع مشکل موجود بینجامد.

درابتدای جلسه علنی امروز هم، حاجی بابایی در نطق پیش از دستور خود با بیان این‌که نکته مهم امروز غزه است، تاکید کرد که  ملت بزرگ ایران این ددمنشی‌ها را فراموش نمی‌کند،  امروز مردم غزه کربلایی شدند و کربلایی فکر می‌کنند به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکا محکوم به شکست خواهند شد و پیروزی از آن مردم غزه است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

شریعتی: کمیته‌ای برای بررسی نحوه رسیدگی به اعتبارنامه‌های مورد اعتراض تشکیل شود

حسین‌پور: نامزدهای انتخاباتی اخلاق را رعایت کنند

معتمدی‌زاده: حوزه تامین آب شرب و کشاورزی برنامه‌ریزی دقیق لازم دارد

جوکار: ملت ایران بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای پافشاری می‌کند

مقتدایی: باید تربیت سیاسی جوانان و نوجوانان از رهگذر انتخابات دیده شود

***

درابتدای جلسه علنی امروز هم، حاجی بابایی در نطق پیش از دستور خود با بیان این‌که نکته مهم امروز غزه است، تاکید کرد که  ملت بزرگ ایران این ددمنشی‌ها را فراموش نمی‌کند،  امروز مردم غزه کربلایی شدند و کربلایی فکر می‌کنند به همین دلیل رژیم صهیونیستی و آمریکا محکوم به شکست خواهند شد و پیروزی از آن مردم غزه است.

ناطقین مجلس

حاجی دلیگانی: کاندیداهای ریاست جمهوری چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی دارند؟

گودرزوند چگینی: حضور مردم در انتخابات نقش تعیین کننده ای دارد

بیاتی: کاندیداهای انتخابات از تخریب رقبا پرهیز کنند

راستینه: شهید جمهور اهمیت جمهور را با اخلاق و صداقت به نمایش گذاشت

***

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha