• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403032012843
  • خبرنگار : 71234

محرابیان: رفع ناترازی انرژی در دستور کار دولت است

محرابیان: رفع ناترازی انرژی در دستور کار دولت است

وزیر نیرو گفت که با توسعه و احداث نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف، ناترازی را رفع می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر محرابیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بخش دوم توضیحات خود درباره اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف انرژی اظهار کرد: رفع ناترازی امری است که در دستور کار دولت سیزدهم است این موضوع را در چارچوب برنامه هفتم توسعه و قانون مانع‌زدایی دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: رفع ناترازی با احداث نیروگاه‌ها و افزایش ظرفیت شبکه‌ها رخ می‌دهد که احتیاج به اعتبارات و سرمایه گذاری دارد البته برای ساخت نیروگاه و بهره‌برداری از آن به زمان کافی نیاز داریم.

وزیر نیرو اظهار کرد: از ابتدای دولت تاکنون بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه شده و به بیش از ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در جریان ساخت داریم با ادامه این روند با مدیریت مصرف، ناترازی را رفع می‌کنیم که نتیجه آن کمک به حل مشکلات کشور برای رشد اقتصاد و تولید کشور است.

وی با بیان اینکه برای تابستان سال جاری ۱۸۰ اقدام در دستور کار قرار دارد، گفت: ان‌شاءالله با مدیریت و بهینه‌سازی مصرف به این سمت حرکت می‌کنیم.

محرابیان با اشاره به قانون برنامه هفتم و قانون مانع‌زدایی برای افزایش ظرفیت نیروگاهی و صرفه‌جویی در مصرف و ارتقا راندمان نیروگاه‌ها گفت: ظرفیت نیروگاه‌ها باید از ۹۳ هزار مگاوات به ۱۲۳ هزار مگاوات برسد که این احتیاج به ساخت نیروگاه توسط بخش خصوصی دارد همچنین باید برای این کار از صندوق توسعه ملی برداشت شود که به حمایت مجلس نیاز داریم تا بتوانیم ناترازی را رفع کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پروانه نیروگاه‌های جدید براساس راندمان بیش از ۵۵ درصد داده می‌شود، گفت: البته نیروگاه‌هایی با سن بیشتر از ۳۰ سال داریم که راندمانشان کمتر است. پس از رفع ناترازی اقدام به بازنشستگی این نیروگاه‌ها می‌کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم تا تابستان سال آینده پیش‌بینی ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برای افزایش ظرفیت محقق شود.

وزیر نیرو درباره چاه‌های کشاورزی گفت که متناسب با شرایط دشت‌ها و آب تامین شده، رژیم آبیاری را در نظر می‌گیریم، از نظرات دوستان هم استفاده کرده و سیاست را به‌گونه‌ای مدیریت کرده که خللی در آبیاری ایجاد نشود.

محرابیان درباره برنامه‌های وزارت نیرو در حوزه آب گفت: دولت با یک برنامه جامع و مبتنی بر نقشه جامع آب حرکت می‌کند، شاید سخت‌ترین مدل تامین آب در کشور را در منطقه سیستان و بلوچستان داشتیم تا مردم دغدغه رهاسازی آب توسط کشور همجوار نداشته باشند.

محرابیان در ادامه گفت: اگر بخواهیم به طور کامل ناترازی برق را برطرف کنیم دو راه وجود دارد؛ ابتدا ظرفیت‌های موجود در قانون مانع‌زدایی از صنعت برق بوده که از سال گذشته این ظرفیت‌ها را در اختیار صنعت برق قرار داده است و موضوع دیگر اجرای برنامه هفتم توسعه با اجرای دقیق و مطابق با جداول و احکام تدوین شده است.

وی افزود: در ظرفیت‌سازی، پیش‌بینی ۱۲۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی شده که در حال حاضر ۹۳ هزار مگاوات بوده و ما باید ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های خودمان را افزایش دهیم. همچنین لازم است ۶ هزار کیلومتر خط انتقال احداث شده و ۵۰ هزار مگاوات توسعه دهیم البته سرعت فعلی ما متناسب با این ظرفیت بوده و اقداماتی که از تابستان ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ انجام دادیم تقریباً معادل یک پنجم همین عدد است اما اجرای این تکالیف تنها در اهداف و جداول نیست و نیازمند سرمایه‌گذاری دارد.

مجرابیان اضافه کرد: همان‌گونه که قبلا هم اشاره کردم این سرمایه‌گذاری‌ها بر اساس قوانین متعدد و رویه جاری توسط بخش خصوصی انجام می‌شود لذا لازم است در سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای به افزایش رغبت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشته باشیم و مهمترین عنصر این امر نیز تأمین مالی از صندوق توسعه ملی بوده که البته برآورد ما بیش از رقم اعلامی و حدود ۲۰ میلیارد دلار است تا در شرایط تراز کشور را اداره کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: در شرایط فعلی در جهان و کشور ما به ۴ دلیل باید به نیروگاه‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای صورت گیرد؛ وجود ناترازی برق، رفع ناترازی آب، رفع ناترازی سوخت، توجه به محیط زیست که باید مورد توجه قرار گیرد از این رو موضوع احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدید بسیار حیاتی و مهم بوده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که بنده کار خود را در وزارت نیرو شروع کردم میزان مطالبات نیروگاه‌های کشور ۳ تا ۵ سال مطالبه بوده است که با حمایت دولت و مجلس طی دو لایحه‌ای که به صورت فوق‌العاده به مجلس آوردیم و مبالغی که برای این امر دریافت کردیم و همچنین اصلاح قوانین و مقررات امروز شرایط نیروگاه‌های کشور به گونه‌ای بوده که برق را در بورس و به صورت نقدی از نیروگاه‌ها خریداری می‌کنیم. همچنین در برنامه هفتم حکمی را نمایندگان لحاظ کردند که تا پایان این برنامه حداقل ۶۰ درصد معاملات برق در بورس انجام شود. از این رو بنده نوید می‌دهم در خرداد ماه پیش رو بیش از ۶۰ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق بورس خریداری می‌شود و این بدان معناست که به صورت نقدی پول صاحب نیروگاه پرداخت می‌شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: اگر ناترازی در تولید و مصرف داریم به دلیل ناترازی اقتصادی و مالی است و همچنین عدم توجیه اقتصادی ساخت نیروگاه‌ها و اینکه نیروگاه‌دار هنگام تحویل برق نمی‌دانست چه زمانی وجه خود را می‌تواند دریافت کند که هم اکنون مرتفع شده است. اگر در این مسیر پایداری و پافشاری کنیم روز به روز از ناترازی‌های موجود کاسته شده و با اجرای قوانین و برنامه هفتم مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس و با تأمین مالی نیروگاه‌ها اتفاقات خوبی رقم بخورد، صندوق توسعه ملی با تدبیر مقام معظم رهبری تأسیس کردیم تا بتوانیم زیرساخت‌های کشور را توسعه دهیم و هیچ زیرساختی مهمتر از انرژی و برق نیست. اگر به دنبال توسعه صنعت و کشاورزی هستیم و می‌خواهیم کارخانه‌های فولاد، مس و پتروشیمی توسعه پیدا کند این ها بدون تأمین برق امکانپذیر نخواهد بود و حتی با توسعه آن صنایع ما به ناترازی اضافه خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha