• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403031207635
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

/گذر از محرومیت‌ها در سرزمین ظرفیت‌ها/

انجام اتفاقات امیدوار کننده‌ توسط دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان

انجام اتفاقات امیدوار کننده‌ توسط دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع اتفاقات امیدوار کننده‌ای توسط دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان انجام شده که از رسانه‌ها درخواست داریم این موارد را نشان دهند.

داود شهرکی در گفت وگو با ایسنا، افزود: اقدامات و طرح‌های مختلف دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان سبب شده تا مردم محروم این استان کم کم رنگ توسعه و نشاط را ببینند و آن را باور کنند، طرح‌های بسیاری در این نقطه از ایران اسلامی در دست اجراست که علاوه‌ بر ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی استان سبب ایجاد رفاه و بهره‌مندی مردم می‌شود و اینک نیز که برخی از طرح‌ها به ثمر نشسته و یا نزدیک به اتمام است مردم می‌توانند از آنها استفاده کنند، این امر می‌تواند آغاز یک فصل جدید در زندگی مردم محروم سیستان و بلوچستان باشد.

وی افزود: قرار بود در سفر رئیس جمهور شهید سه پروژه بزرگ بیمارستان بخش خصوصی در زاهدان، باسرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان، معدن مس در شمال استان با سرمایه گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان و سرمایه گذاری به میزان هزار میلیار تومان در بخش طلا، به بهره برداری برسد.

احیای بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی و خدماتی در استان سیستان و بلوچستان از اقدامات شهید جمهور

شهرکی افزود: در حوزه احیای واحدهای تولیدی، مادر نیمه سال ۱۴۰۰،  ده درصد واحدهای تولیدی استان اعم از صنعتی، معدنی و کشاورزی استان، تعطیل و راکد بود اما امروز به ۵ درصد رسیده است.

وی گفت: امروز با احیای بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی و خدماتی در استان، این رقم به ۵ درصد کاهش پیدا کرده که این یک اتفاق خوب در استان است.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان طرحهای بزرگیست که در استان شروع شده و پیشرفت ۲۰ تا ۹۰ درصد دارد که این هم یک اقدام خیلی خوب در بحث توسعه استان است.

شهرکی گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، معادن و صنایع دارد که با تکیه بر آنها بویژه تشویق سرمایه‌گذاران به استفاده از این ظرفیت می‌توان نام محرومیت را از چهره این استان پاک کرد.

وی اظهار کرد: هم مرزی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان در شرق در یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته است.

توسعه مرغداری و افزایش جوجه ریزی از اقدامات دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان

وی به حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: هدفگذاری در این حوزه تامین نیاز مرغ سیستان و بلوچستان بود که بخش عظیمی از نیاز از استان‌های همجوار مانند خراسان جنوبی و یزد تامین می‌شد اما مقرر شد این نیاز در خود استان تامین شود که در این زمینه طرح های مختلف پرورش مرغ، توسعه مرغداری ها، افزایش جوجه ریزی انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح‌های معدنی نیز افزود: چندین محدوده معدنی غیرفعال و راکد در سیستان و بلوچستان از افرادی که فعالیت نداشته و یا به هر دلیلی محدوده‌ای را بلوکه کرده بودند به سرمایه گذاران واقعی که شرایط فنی و مالی مناسب داشتند واگذار شد که خوشبختانه روند خوبی را پشت سر می گذارد که در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در حوزه معدن استان رقم خواهد خورد.

وی تصریح کرد: امروز بیشتر منابع بانکی در خود سیستان و بلوچستان هزینه می‌شود و در تلاش هستیم تمام منابع مالی مردم صرف پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدمات، معدن، بازار و بحث‌های خدمات اجتماعی مانند وام ازدواج و خرید کالا شود و حتی بیشتر از آن را از کشور مطالبه کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه تجارت نیز مزیت همسایگی با ۲ کشور افغانستان و پاکستان را داریم که ظرفیت خوبی برای رونق مرز است و در ۲ مسیر حرکت کردیم که یکی از آنها تجارت کلان است و کارخانجات تولیدی کشور و سیستان و بلوچستان می‌توانند از گمرکات رسمی صادرات انجام دهند که این اتفاق در حوزه بسیاری از محصولات مانند نفت، گاز، مشتقات نفتی، قیر و سایر محصولات بر پایه نفت از طریق گمرکات در حال انجام است.

رونق صادرات غیرنفتی از طریق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان توسط دولت شهید رئیسی

شهرکی ادامه داد: بخشی از صادرات غیرنفتی نیز مانند محصولات غذایی، مواد غذایی، پلاستیک، مواد شیمیایی، پوشاک و نساجی از ایران به کشورهای دیگر از طریق بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان صادر می‌شود.

طراحی سامانه مدیریت آرد و نان در استان توسط دولت سیزدهم

وی گفت: در بحث نان و نانوایی ها نیز یکی از نگرانی‌های مردم صف‌های طولانی بود که چندین عامل از جمله سهمیه کم آرد و زمان پخت کم، خروج آرد از شبکه پخت با توجه به قیمت یارانه‌ای نسبت به بازار آزاد و ضعف در حوزه نظارت بود که دولت سامانه مدیریت آرد و نان را طراحی کرد.

شهرکی ادامه داد: در حوزه بازرسی از نانوایی‌های سیستان و بلوچستان نیز کنترل به صورت سیستمی و براساس گزارش از طریق سامانه انجام می‌شود.

وی افزود: توزیع آرد روستایی و عشایری نیز موضوع دیگری بود که خیلی قابل دسترس نبود و بر این اساس سامانه آرد روستایی و عشایری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد که در این سامانه عوامل فروش اتحادیه تعاونی روستایی، میزان سهمیه و حتی افرادی که در روستا خرید می‌کنند مشخص است.

خودکفایی از واردات موز با ایجاد اقداماتی برای افزایش کشت محصولات گرمسیری در سیستان و بلوچستان

وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزی سیستان و بلوچستان و کشت محصولات که در گذشته پر آب بر بود تغییراتی ایجاد و برای میوه‌های گرمسیری مانند مزرعه موز در باهوکلات اقداماتی آغاز شده و در حوزه زرآباد نیز افزایش ظرفیت انجام شده و در تلاشیم تمام نیاز کشور را در چند سال آینده در حوزه موز تامین کنیم.

برنامه‌ریزی برای احداث مزارع پرورش میگو در استان

شهرکی بیان کرد: در حوزه شیلات نیز برنامه‌ریزی برای پرورش میگو در دستورکار قرار دارد و مزارع در جنوب سیستان و بلوچستان فعال و در حال احداث است.

وی گفت: بدنبال احیای مزارع از دست رفته میگو در حوزه دشتیاری هستیم که سال قبل بر اثر طوفان و سیل دچار مشکل شد و درصددیم تا با پرداخت تسهیلات و آماده‌سازی زیرساختها ظرفیت صید و صیادی افزایش یابد.

وی اظهار کرد: اقدام دیگر در حوزه اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان تمرکز بر افزایش تیم‌های خلاق و نوآور در سیستان و بلوچستان بود که هدف شرکت‌های دانش بنیان رسیدن به محصول است و تاکنون تولیدات خوبی در حوزه‌های بهداشتی، دارویی، دندانپزشکی و تولید قطعات یدکی مورد نیاز خیلی از صنایع داشته در شرکت‌های دانش بنیاد سیستان و بلوچستان تولید شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه دانش بنیان توسعه نرم افزاری و کمی و کیفی صورت گرفته، افزود: بسیاری از مشاغل در سیستان و بلوچستان با کمبود مهارت مواجه هستند که با هماهنگی فنی و حرفه‌ای این مراکز در استان فعال شده و آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند زیرا هرچه مهارت نیروهای جوان و جویای کار بیشتر شود به شغل نزدیک‌تر خواهند شد و بسیاری از افراد و جوانان مدارک دانشگاهی را گرفتند اما صرف مدرک کافی نیست و باید مهارت را آموزش دهیم.

ساخت راه آهن چابهار- زاهدان زمینه ساز توسعه سیستان و بلوچستان از اقدامات شهید جمهور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین طرح‌های که در اولین اسناد توسعه‌ای این استان از جمله سند توسعه محور شرق مورد لحاظ قرار گرفته ساخت راه آهن چابهار- زاهدان و ادامه آن به میلک و سرخس است.

اجرای طرح‌های مختلف صنعتی و رشد ۲۰ درصدی در منطقه سیستان و بلوچستان از اقدامات دولت سیزدهم

وی ادامه داد : از سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم تا پایان ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی، شیلات ،صنایع تبدیلی، زراعت و گلخانه‌ها و دامداری همچنین اجرای طرح‌های مختلف صنعتی از سوی دولت سرمایه‌گذاری و اجرا شده است که نشانگر رشد ۲۰ درصدی در این منطقه است ضمن این موضوع که همزمان تعداد ۲۱ طرح دیگر از جمله طرح‌های صنعتی، توسعه نخیلات و میوه‌های گرمسیری و غیره را با رقمی بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان با پیشرفت ۲۰ تا ۹۰ درصدی در حال اجرا است.

تحقق ۸۰ درصد برنامه‌ریزی‌های بخش اشتغال در استان، تاکنون

وی تصریح کرد: سه طرح از این تعداد مربوط به سه ماهه نخست امسال می‌باشد از جمله افتتاح بیمارستان فوق تخصصی و پیشرفته پارس بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۰۰ نفر نیرو همچنین اجرای فاز دوم کارخانه مس با ۳۰۰۰ تن تولید مس و فاز دوم کارخانه طلای تفتان با تولید ۵ هزار تن تولید شمش در سال و افتتاح فاز ۱ فولاد چابهار و بخش کشاورزی در استان را می‌توان نام برد که تا پایان امسال در دست اجرا است .

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد برنامه‌ریزی‌ها در بخش اشتغال تاکنون به تحقق رسیده است .

وی بیان کرد: در بخش احیای واحدهای تولیدی نیز که هر یک به دلایل مختلف تعطیل شده بودند از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲۰۷ واحد احیا شده و تنها ۱۰ درصد از واحدهای تعطیل شده غیر فعال به دلیل بدهی‌های بالای بانکی، طی کردن فرایند بازگشایی مجدد آنها باقی مانده است.

شهرکی در خصوص میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌های استان در همه بخش‌ها هم گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۳ میلیارد و هفتصد میلیون تومان و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴ میلیارد و چهارصد میلیون تومان تاکنون پرداخت شده است که اگرچه از رشد ۴ الی ۵ درصدی برخوردار بوده است اما موجب راه‌اندازی بخش‌های مختلف در همه حوزه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: برای احیای واحدهای باقیمانده نیازمند ۷۰ میلیارد تومان هستیم معادل ۵۰ درصد آن تاکنون جذب و به میزان پیشرفت هر یک از طرح‌های ارائه شده پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: در مصوبات دوره اول ۳ هزار همت تعیین شده بود که تاکنون دو هزار و پانصد همت آن پرداخت و جذب شده است .

وی با اشاره به انجام تفاهم‌نامه‌هایی با ۵ بانک استان جهت ارائه تسهیلات ارزان قیمت به مردم گفت: با انجام تفاهم‌نامه‌هایی با ۵ بانک استان توانستیم بالغ بر ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار داده شود همچنین ۸۵۰ میلیارد دیگر نیز از سایر سیستم بانکی به عنوان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

نصب ۲۶۰ پنل خورشیدی در استان تاکنون و پیگیری برای ایجاد ۲۰ هزار پنل در حوزه روستایی

شهرکی در ادامه بیان کرد: با تصویب دولت در خصوص قرار دادن پنل‌های خورشیدی به مردم استان سیستان و بلوچستان به ویژه در بخش روستایی با وجود اشکالاتی در انجام اولیه این موضوع تاکنون ۲۶۰ پنل خورشیدی نصب و تلاش می‌شود با تامین منابع و تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار داده می‌شود هزار پنل خورشیدی دیگر نصب شود ضمن اینکه با تلاش مسئولان این رقم تا ۲۰ هزار پنل در حوزه روستایی همچنان دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد : یکی از چالش‌های ما در بخش مهارت افزایی افراد جویای کار است که با وجود فراخوان دادن افراد به دلیل به حد نصاب نرسیدن ثبت نام‌ها عملاً با مشکل روبرو شدیم اما دوره‌هایی برای افراد مهارت آموزی توسط فنی حرفه‌ای استان در ۶۰ هزار ساعت دوره با همکاری بخش خصوصی انجام و بالای ۲۶ هزار در واحدهای تولیدی و سایر بخش‌ها مشغول کار شدند که در این خصوص رتبه نخست آموزش مهارت افزایی در بین استان‌ها را به دست آوردیم.

شهرکی به بخش شرکت‌های دانش بنیان در استان و جایگاه آن نیز اشاره کرد: فضاهای متعدد در همه حوزه‌ها و بخش‌های مختلف در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفته که حاصل آن ۹۵ شرکت دانش بنیان و خلاق است که امروز به فعالیت در پارک فناوری استان مشغول هستند و از جهت رشد معادل دو و نیم برابر رشد داشته و جایگاه مطلوبی در بین سایر پارک‌های علم و فناوری در استان‌های دیگر برخوردار است.

افزایش تولید ۳۱۵ هزار قطعه مرغ در استان و ارتقاء ظرفیت آن به ۵۰ هزار تن در پایان سال ۱۴۰۲ با تلاش مسئولان دولت

وی افزود: با توجه به محدودیت‌ها در تولید مرغ تا سال ۱۴۰۲ تامین مرغ مورد نیاز استان از سایر استان‌های همجوار به ویژه خراسان رضوی انجام می‌شد،اما امروز با تلاش مسئولان و افزایش تولید ۳۱۵ هزار قطعه مرغ در استان ظرفیت از ۲۸ هزار تن به ۵۰ هزار تن در پایان سال ۱۴۰۲ رسید.

وی تصریح کرد: ۳هزارتن مرغ منجمد نیز تاکنون در استان توزیع شده که این امر سبب حل بخشی از چالش و کمبودهای این بخش در استان شده است.

شهرکی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های استان تاکنون ۱۴۰ هزار دام زنده از مرزهای همجوار با کشورهای همسایه وارد استان شده، همچنین از ظرفیت پیله وران هم استفاده و تاکنون ۳۰ هزار تن گوشت در کشور علاوه بر استان تامین و توزیع شده است.

رشد ۵۰ درصدی پرورش جلبک سبز در استان سیستان و بلوچستان

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ لنج ماهیگیری استان دارای شناسنامه و مجوز صید و صیادی شده‌اند به طوری که با رشد ۲۰ درصدی صید از ۲۸۰ هزار تن در سال به ۳۰۰ هزار تن دست یافتیم همچنین در بخش پرورش جلبک سبز که از ارزش غذایی بالایی در جهان برخوردار است با جلب سرمایه‌گذاری‌های لازم تاکنون به ۵۰ درصد رشد در این زمینه رسیدیم .

شهرکی بیان کرد: در حوزه تولید خرما بیش از ۴ هزار نخیلات بر نخیلات استان افزوده شده است و با توافق‌نامه‌هایی که با بانک کشاورزی شده در جهت افزایش تولید خرما و صنایع تبدیلی آن قدم‌های خوبی برداشته شده است.

وی اظهار کرد: در بخش گردشگری نیز تاکنون ۵۴ مجوز صادر شده است که با رشد ۲۰ درصدی نسبت به دوره‌های گذشته روبرو بودیم و تاکنون ۵ مورد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون در حوزه‌های مختلف صنایع و گردشگری سرمایه‌گذاری شده است که بخشی به مرحله اجرا و افتتاح رسیده و بخشی دیگر به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون اقتصادی استاندار بیان کرد: در حوزه تجارت با وجود مشکلات در زیرساخت‌ها اما خوشبختانه در مرز میرجاوه و ریمدان با اجرای زیرساخت‌ها اتفاقات خوبی افتاده است تنها در بخش توسعه پایانه‌های صادراتی اندکی عقب‌تر هستیم .

وی اضافه کرد: با توجه به عدم افزایش ظرفیت جایگاه‌های سوخت ظرفیت ناوگانی استان نیز توسعه نیافته است که به دنبال رفع مشکل هستیم همچنین در بخش واردات هم حدود یک و هفت دهم تن تاکنون واردات به داخل استان داشتیم که ۳۰ درصد آن سهم کشور پاکستان و بخش دیگر سهم کشورهای افغانستان و اوکراین بوده که عمده گندم از نوع ارقام خوب بوده است .

وی بیان کرد: در بخش صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی رشد خوبی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.

افزایش ۲۸ درصدی ترانزیت و صادرات از گمرکات استان سیستان و بلوچستان

شهرکی اظهار کرد: خوشبختانه با انجام یک سری کارها امروز صادرات سیمان به سایر نقاط مسیر روان تری را طی می‌کند در بخش ترانزیت و صادرات کشورهای همسایه هم با افزایش ۲۸ درصدی روبرو بودیم به طوری که ترانزیت از گمرکات استان به بالای یک میلیون تن رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: با توجه به ظرفیت بالای استان در بخش ناوگان حمل و نقل کارهای خوبی در این زمینه در بخش ناوگان زمینی دریایی و ریلی شده است همچنین در حوزه بازار اتفاقات خوبی تاکنون افتاده و به ثبات خوبی رسیده‌ایم به ویژه در بخش آرد و نان که قبلاً با مشکل روبرو بودیم .

وی با اشاره به استقبال مسئولان استانی از سرمایه‌گذاران در استان گفت : همه امکانات و ظرفیت‌های استان برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم شده و با آغوش گرم در انتظار حضور آنها در استان هستیم .

شهرکی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری و اجرای طراحی معدنی استان در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه استان در همه بخش‌ها خواهیم بود زیرا اینجا بهشت معادن کشور است و از این نعمت الهی در جهت فراهم شدن همه امکانات لازم و رفع مشکلات مردم باید استفاده شود .

وی اضافه کرد: در حوزه سیستان مجوز ورود کالاهای خاص داده شده اما به سختی انجام می‌شود و همه تلاش مسئولان تا رضایت کامل مردم در جهت رفع موانع و ورود سرمایه‌گذاران ادامه خواهد داشت.

بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار از اقدامات دولت سیزدهم

وی تاکید کرد: از مهمترین اهداف اجرای خط ریلی یاد شده می‌توان به اتصال ریلی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد جنوب، ایجاد محور ریلی ترانزیتی شرق کشور، فعالسازی کریدورهای ریلی کشور و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های بندر شهید بهشتی چابهار اشاره کرد.

وی گفت: پایش و رصد واحدهای تولیدی استان به طور ویژه در اولویت قرار گرفته به طوری که مشکلات آنها در بخش‌های مختلف از قبیل کمبود نقدینگی، تامین مواد اولیه، مشکلات حقوقی و قضایی و بازار فروش احصا و شناسایی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان وضعیت مطلوبی در بخش واحدهای راکد و غیرفعال داریم و چشم انداز ما امسال این است که تعداد واحدهای راکد و غیرفعال را به حداقل برسانیم.

شهرکی ادامه داد: وجود ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله کانسنگ‌های مس، طلا، تیتانیوم، آهن، منیزیت، فلدسپات، آنتیموان، منگنز، کرومیت، سنگ های تزئینی و سایر مواد معدنی، این استان را آماده ایجاد و توسعه بیش از پیش صنایع تبدیلی و فراوری معدنی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha