• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403030905988
  • خبرنگار : 71588

رایزنی تلفنی بلینکن با البرهان با محوریت پایان فوری جنگ سودان

رایزنی تلفنی بلینکن با البرهان با محوریت پایان فوری جنگ سودان

وزیر خارجه آمریکا و رئیس شورای حاکمیتی سودان در جریان گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر بر لزوم پایان دادن به جنگ سودان در اسرع وقت تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف طی این تماس تلفنی به بررسی راه‌های ورود کمک‌های بشردوستانه بدون موانع از طریق مرزها و خطوط تماس برای کاهش درد و رنج ملت سودان پرداختند.

براساس گزارش العربی الجدید، وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد بلینکن و البرهان طی این گفت‌وگوی تلفنی درخصوص ازسرگیری روند مذاکرات صلح و لزوم حفاظت از غیرنظامیان و ممانعت از اقدامات خصمانه در الفاشر واقع در دارفور شمالی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

الفاشر تازه‌ترین نقطه بحرانی جنگ داخلی یک ساله میان ارتش سودان و «نیروهای واکنش سریع» یک گروه شبه‌نظامی قوی است که زمانی زیر مجموعه ارتش بود و حالا، رقیب سرسخت آن است. این درگیری یکی از بزرگترین کشورهای آفریقا را به ویرانی کشانده و بحران انسانی عظیمی را به بار آورده است که مقامات سازمان ملل می‌گویند، یکی از گسترده‌ترین بحران‌های یک دهه اخیر است.

این بحران همچنین توجه‌ها را به نقش قدرت‌های خارجی، به ویژه امارات متحده عربی معطوف می‌کند که به دامن زدن به این درگیری، متهم شده‌اند.

وزارت خارجه مصر روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور ماه آتی میلادی میزبان کنفرانس گروه‌های سیاسی سودان با سایر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود و هدف از برگزاری این کنفرانس دستیابی به توافق میان گروه‌های سیاسی مختلف سودان بر سر راه‌های برقراری صلح فراگیر و دائمی در سودان است.‌

در همین رابطه، وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان دیدار با حسین عوض علی محمد، همتای سودانی خود در پکن روابط دوجانبه و همکاری چندجانبه با کشورهای عربی و آفریقایی را مورد بررسی قرار داد.

وزیر خارجه چین تاکید کرد که موضع کشورش در قبال توسعه روابط دوستانه با سودان حتی درصورت تغییر شرایط بین‌المللی تغییر نخواهد کرد و چین از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و صلح و ثبات داخلی سودان حمایت می‌کند.

وانگ یی بر تداوم ترغیب جامعه جهانی برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت پایان دادن به اختلافات در سودان تاکید کرد.

وزیر سودانی ضمن تشکر و قدردانی از چین به دلیل حمایتش در رشد و توسعه سودان بر آمادگی کشورش جهت همکاری با پکن برای تحکیم همکاری عملی درچارچوب همایش‌های همکاری چینی-عربی و چینی-آفریقایی تاکید کرد.  

جنگ سودان با سرعت بهت‌آوری رو به گسترش و بدتر شدن است؛ جنگی که در ابتدا، جنگ قدرت میان ژنرال‌های رقیب ارتش یعنی ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و ژنرال «محمد حمدان» رهبر نیروهای واکنش سریع بود، تبدیل به درگیری بی‌حساب‌وکتابی میان گروه‌های قومیتی، مذهبی و شورشی هر دو طرف شده است که طیفی از حامیان خارجی نیز در آن مداخله می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha