• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403030805412
  • منبع : نمایندگی سمنان

با مدیریت توأمان منابع آبی و برق مصرفی چاه‌های کشاورزی انجام شد

حفاظت از منابع آبی زیرزمینی در استان سمنان

حفاظت از منابع آبی زیرزمینی در استان سمنان

ایسنا/سمنان سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان از اجرای شیوه‌نامه مدیریت توأمان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی در سمنان با هدف حفاظت از منابع آب زیرزمینی خبر داد.

حمید احسانی امروز (هشتم خرداد ماه) با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی یکی از اولویت‌های اساسی کشور در بخش آب است، اظهار کرد: حفاظت از منابع آبی زیرزمینی در استان کویری و کم‌آب سمنان به جد در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه شیوه‌نامه مدیریت توأمان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی با اهداف متعددی در حال اجراست، گفت: پایش و مدیریت هوشمند منابع آب چاه‌های کشاورزی، حفاظت از منابع آب زیرزمینی با پایش انرژی مصرفی چاه‌های آب کشاورزی، اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعات مشترکان چاه‌های کشاورزی، بسترسازی برای اجرای تحویل حجمی آب در چاه‌های کشاورزی مطابق با پروانه‌های معتبر، زمینه‌سازی برای اجرای الگوی کشت از مهم‌ترین اهداف این شیوه‌نامه است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان بیان کرد: در پروژه مدیریت توأمان چاه‌های کشاورزی، مصرف منابع آب، مدیریت می‌شود.

احسانی افزود: تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند مهم‌ترین ابزار در راه دستیابی به اهداف مدیریت توأمان است و با تدبیر جدید وزارت نیرو مصرف برق همزمان با مصرف آب کنترل می‌شود و پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای چاه‌های کشاورزی، ملاک تحویل انرژی است.

تجهیز ۷۶ درصد چاه‌های آب در استان سمنان به کنتور هوشمند

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه ۲۲۵۰ کنتور هوشمند آب بر روی چاه‌های آب در سراسر استان سمنان نصب شده است، گفت: ۷۶ درصد چاه‌های آب در استان سمنان به کنتور هوشمند تجهیز شده است.

احسانی با اشاره به اجرای طرح‌ احیا و تعادل‌بخشی در استان سمنان، اظهار کرد: با اجرای این طرح‌ اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی کنترل می‌شود.

وی بیان کرد: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی در مدیریت مصرف آب و کاهش افت آب سفره‌های زیرزمینی نقش مهمی داشته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به شناسایی و کشف چاه‌های غیرمجاز، گفت: ۳۵۷ حلقه چاه غیرمجاز از آغاز طرح احیا تا کنون شناسایی، پر و مسلوب‌المنفعه شده است.

عضو کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان تاکید کرد: شناسایی این چاه‌ها صرفه‌جویی ۲.۹ میلیون مترمکعب آب برای استان را درپی داشته است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای سمنان به میزان جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌ها از ابتدای اجرای طرح تا کنون اشاره کرد و گفت: به میزان ۲۳ هزار و ۳۵۸ میلیون مترمکعب از اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز کشاورزی جلوگیری شده است.

احسانی هدف از اجرای طرح مدیریت توأمان منابع آب و مصارف برق چاه‌های کشاورزی را رصد و مدیریت هوشمند مصارف آب کشاورزی بیان کرد و افزود: با اجرای این طرح، حفاظت از منابع آب زیرزمینی با پایش انرژی مصرفی چاه‌های آب کشاورزی امکان‌پذیر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha