• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403030704498
  • منبع : خبرگزاری‌ها

راز محبوبیت سیدالشهدای خدمت؛ طلبهِ خدمتگزار بود و خستگی نمی‌شناخت

راز محبوبیت سیدالشهدای خدمت؛ طلبهِ خدمتگزار بود و خستگی نمی‌شناخت

رهبر معظم انقلاب در پیامی به ویژگی‌های شخصیتی «آیت‌الله رئیسی» از جمله «خدمتگزار صمیمی و مخلص» اشاره کردند، واژگانی که سیدِ محرومان نیز بارها و بارها در میان مردم بی‌پروا به آن اذعان داشت و سرانجام آخرین برگ کتابِ خدمت صادقانه سیدمحرومان در راه خدمتگذاری و اعتلای وطن ورق خورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایرنا، «من طلبه‌ای هستم که شأنم خدمتگزاری و نوکری برای شما مردم عزیز است»؛ جمله‌ای که آیت‌الله رئیسی در آخرین سفر خود به دیار علویان و البته بارها و بارها پیش از آن بیان کرده بود، همان واژگانی که «سید» هرگاه در میان «محرومان» بود بی‌پروا آنرا ابراز می‌کرد. دغدغه مردم داشت و خود را طلبه و خدمتگزار مردم می‌دانست و سرانجام اسطوره‌ای شد که نقشش بر جان‌ها حک شد.خدمتگزاری مردم؛ همان ویژگی بارزی که رهبر انقلاب نیز در آخرین پیامِ خود به «شهیدِ جمهور» به آن اشاره کردند: «رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت.» و «در این حادثه‌ تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی، مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت.» خصوصیتی که باعث محبوبیت طلاب و روحانیت در طول تاریخ تشیع شده ‌است. بی راه نیست که پس از شهادتش، لقب «سیدالشهدای خدمت» را برای او برگزیدند.

از «بی‌بی‌گل» در استان چهارمحال و بختیاری که با دستور و پیگیری شهیدِ جمهور صاحب خانه شد تا فرزندان شهدا، از پیر و جوان گرفته تا زن و کودک، در هر کوی و برزنی، همه عزادار رئیس‌جمهور شهید خود شدند.

«خدمت»، «مردم» و «میهن» سه کلید واژه شخصیت‌های جهان در توصیف «سیدالشهدای خدمت»

«خدمت به مردم» تنها ویژگی‌ای نبود که محرومان، سیدِ خود را به آن بشناسند، بلکه سران کشورها و مقامات سیاسی کشورهای جهان نیز آیت‌الله رئیسی را خدمتگزار مردم و وطن می‌دانستند. شاهد آن نیز پیام تسلیت شخصیت‌های سیاسی دنیا به ایران است که در قریب به اتفاق آنها کلید واژه «خدمت»، «مردم» و «میهن» به چشم می‌خورد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، آیت‌الله رئیسی را سیاستمداری برجسته خواند که تمام عمر خود را وقف خدمتِ به میهن کرد. همچنین انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با انتشار تصویری از خود و آیت‌الله رئیسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، نوشت: آیت‌الله رئیسی الگوی تعهد عمیق به عزت و رفاه مردمِ خود بود.

قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهوری قزاقستان نیز ضمن تسلیت به ملت و رهبر انقلاب ایران، آیت‌الله رئیسی را دولتمردی برجسته خواند که تمام عمر خود را صرف «خدمت به منافع ایران» و بهبود رفاه مردم کرد. الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز «امیدِ مستضعفان جهان» را دولتمردی برجسته توصیف کرد که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش «خدمت» کرد.

میهن‌پرستی و روحیه خدمتگزاری خادم‌الرضا، شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی موجب شد که بیش از ۱۱۵ نفر از سران و شخصیت‌های سیاسی جهان با ارسال پیام، ضمن تسلیت شهادت ایشان به رهبر انقلاب و مردم ایران، از صفات برجسته شخصیتی و ویژگی‌ مردمی بودن ایشان یاد کنند.

همچنین بیش از ۶۸ تن از مقامات و سران کشورهای مختلف با حضور در مراسم بزرگداشت وی، با مقام شامخ سیدالشهدای خدمت و یاران شهیدش، ادای احترام کردند. از این میان برخی از سران کشورها همچون «تمیم بن حَمَد آل ثانی» امیر قطر، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، «قیس سعید» رئیس جمهور تونس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و ... با حضور در محضر رهبر معظم انقلاب، ضمن عرض تسلیت به رهبر انقلاب، مراتب تسلیت و همدردی ملت و کشور خود را به ایشان اعلام کردند.

«سرباز خامنه‌ای»؛ توصیفِ سیدِ محرومان از خود

اما «سیدِ محرومان» خود را به سه ویژگی می‌شناخت؛ نخست، «خادمِ مردم» که آنرا بی‌پروا و در میان مردم بیان می‌کرد. دوم، «سرباز نظام و رهبر» که در حضور خارجی‌ها می‌گفت و سوم، که رازی بود میان او و خالقش.

به گفته یاران و همراهان وی، هرگاه در ملاقات‌های خارجی مقام همتا به هر دلیلی از آیت‌الله رئیسی تعریف می‌کرد همیشه پاسخ می‌داد که «من سرباز امام خامنه‌ای هستم. عزت و پیشرفت کشور مرهون هدایت‌های ایشان است». همان ویژگی که باعث محبوبیت مدیران نظام در قلوب ملت و باعث جدایی مدیر انقلابی از غیرانقلابی است؛ همچون شهیدان بهشتی و رجائی و حاج ‌قاسم.

و اخلاص؛ خاصیت اخلاص آن است که انسان را بزرگ می‌کند و محبوب؛ «سید ابراهیم» هر کجا بود برای خدا کار کرد؛ نه از ناسپاسی‌ها و طعن‌ها سست شد و نه تمجیدها و تکریم‌ها متکبرش کرد.

آخرین برگ کتابِ نوکری مردم برای «شهیدِ خدمت» در آخرین سفر استانی و در ارتفاعات شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی و در عصر بارانی سی‌ام اردیبهشت ماه ورق خورد، سیدِ صادق‌الوعد در راه رساندن ایران عزیز به قله‌های رفیع پیشرفت و عدالت و تحقق وعده ایران قوی، تا آخرین نفس از پای نایستاد و سرانجام در این راه جان خود را تقدیم میهن کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha