• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1402100503096
  • خبرنگار : 90089

در نشست جایگاه زن در اندیشه امام مطرح شد

اندیشه امام دوای درد نیازهای جامعه زنان است

اندیشه امام دوای درد نیازهای جامعه زنان است

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: اعتراضات سال گذشته نشان داد مردم و جوانان دردی داشتند که پاسخ آن را در اندیشه امام(ره) می‌یافتند مشروط بر آنکه اندیشه ایشان در جامعه تبیین می‌شد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی کمساری بنانی در  نشست خبری گفت: جایگاه زن و موقعیت اجتماعی آنان اهمیت و جایگاه مهمی در اندیشه امام(ره) دارد که در جریان نهضت و انقلاب اسلامی مطرح شد اما این جایگاه در رسانه‌های معاند مورد تمسخر قرار می گیرد.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به ریشه‌های تاریخی جایگاه زن در اجتماع، گفت: زنان همواره در طول تاریخ با نگاهی متحجرانه روبرو بودند. صاحبان اسلام سلفی و نگاه متحجرانه به بهانه حفظ حجاب زنان را از انجام هر نوع فعالیت اجتماعی محروم کردند.
کمساری با اشاره به نگاه دوم به زن در دنیای مدرن گفت: در نقطه مقابل این تفکر، زن مطلوب را زن بی قید و بند از حد و حدودها و قوانین و فرو رفته در آزادی‌های منجر به بی بند و باری می داند.
وی تاکید کرد: اندیشه امام(ره) به حدی پتانسیل دارد و به حدی درونش انرژی دارد که برای به حرکت درآوردن جوامع انسانی قابلیت دارد طبعاً دنبال استفاده از انرژی آزاد شده از جریانات اجتماعی سال گذشته نیستیم.
رئیس موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (ره) اظهار کرد: بخشی از اعتراضات و مسائلی که سال گذشته اتفاق افتاد، نشان می‌دهد که مدیران ما نتوانستند جوانان را با اندیشه امام و رهبری آشنا کنند. اعتراضات سال گذشته نشان داد مردم و جوانان دردی داشتند که پاسخ آن را در اندیشه امام می‌یافتند مشروط بر آنکه اندیشه ایشان در جامعه تبیین می‌شد و ما دنبال این هستیم که روایت امام از زن را مطرح کنیم.
کمساری ادامه داد: شاید جامعه آمادگی شنیدن این مسئله را به دلیل اعتراضات سال گذشته یا مشکلات اقتصادی نداشته باشند اما ما موظف به تبیین و نشر اندیشه امام هستیم.
وی سپس به تشریح نگاه سوم به زن و جایگاه اجتماعی آنان پرداخت و گفت: خاستگاه این نگاه خاستگاه دینی است که از زبان یک کارشناس و فقیه دینی که متناسب با شرایط اجتماعی مطرح کرد. ایشان به زنان جایگاه ثابت و محکمی داد و اصلا وجه تمایز امام با سایر فقها نسبت به زن همین است.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: ایشان چنان جایگاهی برای زنان قائل بودند که بیان کردند «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» نتیجه هندسه فکری امام خمینی نسبت به بانوان تبدیل به استراتژی جمهوری اسلامی شد. امروز سهم زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اصلاً قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.
کمساری  خود را موظف به انتشار اندیشه امام در حوزه بانوان دانست و افزود: اتفاقات سال گذشته در شهریور ماه که با عنوان زن زندگی و آزادی مطرح شد و غباری که بلند شد موجب شد دست اندرکاران فرهنگی، فکری اساسی بیندیشند. موسسه نیز تصمیم گرفت با فعال کردن بخش مشاوره در حوزه بانوان برنامه‌های متنوعی را با نگاه کارشناسانه و متخصصان تدارک دید. نمونه آن نیز برگزاری یک سد نشست دانشجویی با حضور بانوان در دانشگاه‌هاست که به زودی به اجرا در می‌آید.
وی ادامه داد: ۶۰ نشست در دانشگاه‌ها، ۳۰ نشست در حوزه‌های علمیه و ۱۰ نشست نشست در مراکز علمی و پژوهشی همزمان با روز تولد امام خمینی تا ۲۱ بهمن ادامه خواهد داشت. با حضور منتخبان نیز نشستی در حسینیه جماران برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha