• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402092718651
  • خبرنگار : 50046

«فندق وی وی» مهمترین ذخیرگاه شمال شرق درخراسان شمالی/ عدم زادآوری از مشکلات ذخیره گاه‌های جنگلی

«فندق وی وی» مهمترین ذخیرگاه شمال شرق درخراسان شمالی/
عدم زادآوری از مشکلات ذخیره گاه‌های جنگلی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ذخیره گاه فندق وی وی در این استان یکی از مهمترین ذخیرگاه‌های شمال شرق کشور محسوب می شود.

شهرام عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حدود هشت هزار هکتار ذخیره گاه جنگلی در این استان وجود دارد که طبق قانون چرای دام در این مناطق ممنوع مطلق است.

وی افزود: در این استان ذخیره گاه‌های بلوط و چنار در جنگل های هیرکانی درکش، فندق در منطقه بزداغی، گردو در شهرستان مانه و سملقان و ارس در منطقه بزداغی واقع شده است.

عسگری با اشاره به اینکه ذخیره گاه اُرس در منطقه بزداغی بزرگترین ذخیره گاه اُرس در استان است، ادامه داد: در واقع مهمترین پوشش جنگلی ذخیره گاه‌های استان ارس است که گونه‌های همراه در این ذخیره گاه ها شامل افرا، کرکو سیاه تلو، زرشک است.

وی تصریح کرد: همچنین گونه های همراه در ذخیره گاه بلوط استان نیز شامل ون، بارانک، گیلاس وحشی، سیاه تلو، گلابی، ازگیل و ... می باشد.

این مقام مسئول در ارتباط با مخاطراتی که ذخیره گاه های جنگلی استان را تهدید می کند، بیان کرد: خشکسالی پدیده اقلیمی است که تاثیرات محیطی، اجتماعی، و اقتصادی چشمگیری دارد، گسترش خشکسالی به آرامی صورت می گیرد و اثرات آن ممکن است سال ها پس از پایان آن باقی بماند.

وی تصریح کرد: ایران به علت قرار گرفتن در کمربند خشک آب و هوایی جهان به طور متناوب با خشکسالی هایی با شدت و ضعف های مختلف رو به رو است که یکی از اثرات این خشکسالی تقلیل پوشش گیاهی و فرسایش خاک در حوضه آبخیز است که ذخیره گاه‌های جنگلی نیز از این تهدیدها مستثنی نیستند.

به گفته مدیر جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، عدم زادآوری درخت های جنگلی و از سوی دیگر کمبود بارش ها موجب خشک شدن درخت های جنگلی در این مناطق شده و به تقلیل پوشش گیاهی و فرسایش خاک سرعت بخشیده است.

وی گفت: کمبود نیرو یکی دیگر از مشکلاتی است که در این مناطق به آن مواجه هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha