• یکشنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402091913739
  • خبرنگار : 50046

تجارت صفر تعاونی‌های مرزنشین در خراسان شمالی در سال‌های اخیر

تجارت صفر تعاونی‌های مرزنشین در خراسان شمالی در سال‌های اخیر

ایسنا/خراسان شمالی معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت خراسان شمالی گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون تعاونی‌های مرزنشین استان هیچ صادرات و وارداتی نداشته‌اند.

مهرداد داودزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در این استان ۱۱ تعاونی مرزنشین وجود دارند که این تعاونی‌ها غیرفعال هستند. تعداد اعضای این تعاونی‌ها ۱۱۳ هزار نفر (۳۰ هزار خانوار) است.

وی تاکید کرد: یکی از عواملی که سبب شده این شرکت‌ها غیرفعال باشند، نبود سرمایه در گردش است. در نتیجه، آنها کارت‌های خود را به شرکت‌های صادراتی می‌دهند و آن‌ها با این کارت‌ها، صادرات می‌کنند. از سوی دیگر، اعضای تعاونی‌ها که ساکنان در مرز هستند نیز نسبت به تمدید کردن کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت خراسان شمالی با اشاره به اینکه رفع تعهدات ارزی، یکی دیگر از عواملی بوده که  سبب شد تجارت در این شرکت‌ها متوقف شود، ادامه داد: تعاونی‌های مرزنشین نسبت به رفع تعهدات ارزی خود اقدام نکرده و در نتیجه نتوانسته‌اند کار تجارت را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه قرار این است که کارگروهی برای فعال شدن این تعاونی‌ها در استان ایجاد شود، بیان کرد: در ابتدا، این کارگروه مشکلات موجود در تعاونی‌ها و علت به وجود آمدن آن‌ها را بررسی می‌کند.

داودزاده گفت: در وهله اول، برای فعال شدن این تعاونی‌ها، مرزنشین‌ها باید نسبت به تمدید کارت‌های خود اقدام کنند. از سوی دیگر، رفع تعهدات ارزی نیز در این شرکت‌ها باید انجام شود.

وی به موضوع نقدینگی اشاره و اظهار کرد: دولت حمایت‌های لازم را برای تامین نقدینگی‌های این تعاونی‌ها انجام می‌دهد.

معاون اداره کل صمت خراسان شمالی افزود: تعاونی‌های مرزنشین در ۶۸ قلم کالا می‌توانند واردات انجام دهند، اما فقط در دو قلم موز و برنج واردات می‌شود و عموما سهمیه خود را واگذار می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha