• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402090502870
  • خبرنگار : 50444

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان کشور مطرح کرد:

ضرورت شناسایی و معرفی قهرمانان ملی در تولیدهای حوزه کودک و نوجوان

ضرورت شناسایی و معرفی قهرمانان ملی در تولیدهای حوزه کودک و نوجوان

ایسنا/خراسان شمالی رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان کشور بر ضرورت شناسایی و معرفی قهرمانان ملی در تولیدهای مختلف بویژه تولیدهای حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد.

علی جانباز امروز (یکشنبه، ۵ آذر ماه) در نشست هم‌اندیشی با هدف شناخت ظرفیت‌های کودک و نوجوان در خراسان شمالی و بسترسازی برای انجام و گسترش این فعالیت‌ها که در حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد، استعدادیابی و پرورش کودک و نوجوان را از اولویت‌های مهم حوزه هنری دانست و گفت: رسالت امروز ما در حیطه کودک و نوجوان قطعا مساله قهرمان و ضد قهرمان است. امروزه در دنیا شاهدیم که ضد قهرمان از قهرمان پیشی گرفته است.

وی تاکید کرد: این روند فقط در حوزه مفهوم و معنا رخ نداده است، بلکه در حوزه تولیدات جانبی و محصولات فرهنگی نیز اتفاق افتاده است. بنابراین ایده‌ شناسایی، شرح زندگی و تفکرهای قهرمانان در سطح مناطق و کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

جانباز ادامه داد: بی‌شک حوزه هنری خراسان شمالی با برگزاری جشنواره نقالان سوره، حرکتی ارزشمند را پایه‌ریزی کرده است که این امر باید در سایر استان‌ها نیز ادامه یابد. نقالی هنری است که در فرهنگ روایی ما ریشه دارد و از لالایی‌ها و قصه‌گویی مادران با الهام و تلفیق اتفاق‌های روزمره تاثیر گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه در هنر نقالی، فرم بر محتوا اصالت دارد، بیان کرد: نقالی، هنری مانند تعزیه است که ممکن است گروه سنی کودک و نوجوان ارتباط سازنده‌ای با آن برقرار نکند. ما می‌توانیم با تلفیق این هنر با شیوه‌های نوین روایتگری، به فرم جدیدی دست یابیم که در بسط مفهومی و محتوایی مورد نیاز جامعه با دیدگاه‌های جدید، مفید و موثر باشد.

وی تصریح کرد: امروزه ما با ضعف زبان در بیان مواجهیم که نقالی با پتانسیل درونی خود می‌تواند ابزار زبانی قوی‌ای را در این بعد ایجاد کند و به انتقال هرچه بهتر معانی و مفاهیم دست یابد.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان به نکات مهم در برگزاری جشنواره نقالان در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: گسترش این رویداد در استان‌های دیگر حتی در مرحله کشوری، نخستین نکته دارای اهمیت است. دومین نکته مهم، ابداع و تدوین سبک و سیاقی نو در اجرا با تمرکز بر توصیف قهرمانان محلی و ملی همان منطقه است. در سومین و مهم‌ترین گام می‌توان با مشارکت با تیم‌هایی شامل هنرمندان تصویرساز، به به فرم ایده‌آل طراحی پرده‌های نقالی رسید.

وی طراحی سایتی برای دسترسی بهتر علاقه‌مندان را ضروری دانست و بیان کرد: سایت باید شامل نمونه‌هایی از اجرای شرکت‌کنندگان در جشنواره نقالان سوره، پرده‌های طراحی‌شده و طومار باشد تا متقاضیان بتوانند از نقالی‌های اجراشده، ایده بگیرند و نقشه راهی برای کسانی باشد که در ابتدای کارند و نخستین حضور خود را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha