به گزارش ایسنا، سیدحسن مهدویفر در دومین نشست شورای سیاستگذاری هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با هدف جهش سازمانی با مشارکت کارکنان به میزبانی سازمان اداری و امور استخدامی در سالن جلسات این سازمان با تأکید بر ضرورت فعالیت بیشتر نهاد مجری(سازمان جهاد دانشگاهی تهران)، فعالیت دیگر سازمانهای همکار را هم ضروری برشمرد و افزود: چنانچه نگاه بنیادین به مسائل وجود داشته باشد، دیگر موضوعات میتواند سازوکار برنامهای و ساختاریاش توسط سازمانهای همکار اجرا شود.
وی، با بیان اینکه میتوان برای اجرایی کردن ماده ۲۰ قانون سازمان اداری و امور استخدامی به دستگاهها نامهای زده شود و دستگاهها را در اینباره فعال کرد، خاطرنشان کرد: برای انجام اصولی کارها باید کار راهبردی برای داشتن جهشهای مختلف انجام شود؛ بنابراین طرح موضوع در معاونت راهبردی میتواند به ایجاد کارگروههای مشخص که اعضای آن همین اعضای شورای سیاستگذاری هستند، منجر شود.
مشاور رئیس سازمان اداری و امور استخدامی کشور با تأکید بر اینکه باید از فرصتها و پتانسیلهای موجود بهخوبی استفاده کرد، گفت: مجلس شورای اسلامی از دیگر فرصتهای موجود است که میتوان به کمک آنها میزان اثربخشی را ارزیابی کرد.
استفاده از ظرفیتها و پتانسیلها از طریق دو وزارتخانه فرهنگساز
مهدویفر با بیان اینکه میتوان نخستین گامها را از طریق وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری دو وزارتخانه فرهنگساز برداشت، افزود: برای پیشبرد کار شاید لازم باشد شخصاً وارد عمل شویم باید سازمان مجری و همکار بیش از اینها فعال باشند.
در ادامه نشست جمال رحیمیان، رئیس شورای سیاستگذاری هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها این همکاری، همراهی و همدلی را برای پیشبرد کار ارزشمند و ستودنی دانست و خاطرنشان کرد: هر چه بیشتر با این ادبیات آشنا میشوم، بیشتر اهمیت وجود نظام پیشنهادها برای برطرف کردن مشکلات، بهسازی، خلاقیت و ایجاد انگیزه در مواجهه با چالشها را درک میکنم.
وی، با تأکید بر اینکه باید نظام پیشنهادها در دولت بهطور جدی مطرح شود و اجازه داده نشود که این مهم در سکوت و خفا بماند، در ادامه تصریح کرد: باید با پیگیری مجدانه نظام پیشنهادها احیاء شود و من در اینباره از هیچ فعالیتی دریغ نخواهم کرد.
ناترازی انرژی، محور پیشنهادی همایش از سوی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، پیشنهاد داد که با توجه به چالش جدی ناترازی انرژی محور اصلی همایش امسال به این موضوع اختصاص داده شود.
تیمور مرجانی، عضوهیأت علمی دانشگاه علم وفرهنگ هم موضوع ناترازی را موضوعی همهگیر برشمرد و در ادامه با طرح این پرسش که چرا نظام پیشنهادها پس از برگزاری ۱۷ دوره بهطور شایسته موفق نبوده است؟ گفت: این در حالی است که ما نیازمند بهکارگیری پیشنهادهای نوآور و ایدههای نو هستیم.
وی، با انتقاد از حضور نداشتن برخی سازمانها و ارگانهای مهم نظیر آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که میتوانند فرهنگ نظام پیشنهادها را در مدارس و دانشگاهها نهادینه کنند، گفت: باید درباره راهکار همراه کردن این وزارتخانهها چارهای اندیشیده شود.
دبیر علمی همایش با تأکید مجدد بر اینکه ناترازی شامل همه موارد در زندگی میشود، افزود: سونامی سالمندی در آینده، ناترازی بیننسلی، ناترازی در حمل و نقل، ناترازی در استفاده از سواحل بوموسی بهعنوان منطقه سوقالجیشی با فاصله ۳۰ مایلی با شارجه و ... همگی شامل ناترازی میشوند. جای پرسش اینجاست که چرا دستگاههای مختلف برای برطرف کردن این ناترازیها اقدامی نمیکنند؟
انتقاد از حضور نداشتن نمایندگان دو وزارتخانه کلیدی در این همایش
مرجانی با بیان اینکه سازمانهای کلیدی که میتوانند آغازگر این حرکت باشند در این نشست حضور ندارند، ادامه داد: با آسیبشناسی میتوان بهخوبی دریافت که تاکنون چه قدمهایی باید برداشته میشده که نشده است؟ شاید یکی از علل آن تنهایی جهاد دانشگاهی تهران در برگزاری این رویداد است.
وی نظام پیشنهادها، فرصتها، چالشها و تعالی سازمانی، تأثیر جبران خدمات و توسعه نظام پیشنهادها، نظام پیشنهادها، ارتقای سرمایه انسانی و انگیزش را از محورهای تعیینشده برای این دوره از همایش برشمرد و افزود: از دیگر محورهای این همایش میتوان به رابطه سبک رهبری سازمانی و توسعه نظام پیشنهادها، فرهنگ سازمانی و نظام پیشنهادها، هوشمصنوعی در اثربخشی نظام پیشنهادها، شایستگی سرمایه انسانی و تأثیر آن در اثربخشی نظام پیشنهادها و نظام پیشنهادها و سکوت سازمانی اشاره کرد.
دبیر علمی همایش با اعتقاد به اینکه این محورهای تعیینشده انگیزهای برای ارائه پیشنهاد ایجاد نمیکند، گفت: باید آموزش و پرورش و آموزشعالی را بهعنوان دو وزارتخانه فرهنگساز مکلف کرد تا در این زمینه مطلب بیاورند.
یکی از مشکلات اصلی نظام پیشنهادها، پرداختن به مشکلات غیر واقعی سازمانهاست
در ادامه نشست، دکتر محمد ذاکری، رئیس امور برنامهریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با طرح این پرسش که چرا نظام پیشنهادها در نظام اجرایی ما جدی گرفته نمیشود؟ گفت: باید از مدیران ارشد سازمانی پرسیده شود که چه انتظاراتی از نظام پیشنهادها دارند که برآورده نشده است؟ شاید مشکل از آنجا ناشی میشود که نظام پیشنهادها به مشکلات واقعی سازمانها معطوف نمیشود.
وی با اشاره به همهگیر بودن این مشکل در سیستمهای مدیریتی که برنامهای در ستاد طراحی و ابلاغ میشود؛ اما بلافاصله در لایههای اجرایی به سمت فرمالیته شدن حرکت میکند، در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد برای آنکه پاسخی به نهادهای بالادستی و نظارتی داده شود، فعالیتهای هم اندکی انجام شود که عموماً نتیجهبخش هم نیست.
رئیس امور برنامهریزی و نوآوری اداری سازمان اداری و امور استخدامی کشور با بیان اینکه باید عوامل تسهیلگر استقرار نظام پیشنهادها بررسی و ارزیابی شود، گفت: بخشی از علل موفق نبودن این نظام را باید در آسیبشناسی گذشته آن جستوجو کرد.
ذاکری محورهای همایش را زیبا اما صرفاً مناسب برای کارهای پژوهشی دانست و خاطرنشان کرد: این موضوعات برای هیچ مدیر ارشد و میانی جذاب نیست.
وی افزود: از برنامههای آینده نزدیک ما استفاده از ظرفیت نظام پیشنهادها برای حل مسأله ناترازی انرژی دستکم در ساختمانهای همین سازمان است که راهکارهایی بیابیم تا به هر میزان از مصرف انرژی در سازمان اداری و استخدامی کاسته شود تا در صورت امکان این روشها در سطح کلان نیز تسری داده شود.
اظهار تأسف از بومی نشدن واژههای وارداتی
رضا خانی، سرپرست دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه نباید در این مسیر گرفتار واژههای وارداتی نظیر چابکسازی، چالاکسازی، کوچکسازی و یا برونسپاری شد، در ادامه تصریح کرد: این واژههای وارداتی متأسفانه در ایران بومیسازی نشده است.
خانی، اولویتدارترین موضوع دیگر را پیوند دادن فرهنگ سازمانی با نظام پیشنهادها دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که من طی ۳ دهه با آن روبهرو بودهام؛ ایمان نداشتن و عدم اعتقاد و باور مدیران به مقوله نظام بررسی و پذیرش پیشنهادها بوده است؛ از اینرو ما باید پیش از پرداختن به مسائلی چون هوش مصنوعی و نظایر آن، ابتدا باید با فرهنگسازی درباره نظام پیشنهادها مدیران را در این خصوص حساس کنیم، در این راستا سازمان امور اداری و استخدامی کشور میتواند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد تا از بسترهای فرهنگی، هنری و تبلیغی استفاده شود و با تهیه تیزرهای سینمایی، چاپ کتاب های مرتبط، مطبوعات، ساخت کلیپ، ترسیم کاریکاتور یا حتی خوشنویسی؛ گامهای نخست برای اهمیت دادن به نظام پیشنهادها را برداریم.
سرپرست دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خلأ بعدی را نبود ضمانت اجرایی برای اجرای نظام پیشنهادها برشمرد و افزود: برای عملیاتی کردن پیشنهادهای مصوب، مدیران عمدتاً کمبود منابع مالی و اعتباری، منابع انسانی و فضای اداری را از موانع جدی برای اجرا ذکر میکنند.
تأکید بر مکلف کردن دستگاهها برای اختصاص یک جلسه شورای راهبری تحول اداری به تصویب پیشنهادها
وی در ادامه از سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواست که دستکم در ویرایش جدید از بخشنامه، دستگاههای اجرایی مکلف شوند حداقل یکی از دستور جلسات شورای راهبری تحول اداری خود را در سال، به بررسی و تصویب پیشنهادها اختصاص دهند.
خانی آمادگی خود را برای اطلاعرسانی این همایش و جشنواره به سازمان های وابسته به دستگاه خود اعلام کرد و گفت: البته اطلاعرسانی صحیح، منوط به اطمینان از فعالیت کمیتهها در سازمانها و داشتن اطلاعات کافی درباره اهداف، محورها، آثار و برکات این همایش است.
در ادامه نشست دکتر مرتضی بخشایش، مدیر کل دفتر مدیریت بهرهوری و نوسازی اداری وزارت نیرو با بیان اینکه مدیران ارشد همواره به موضوعاتی میپردازند که مشکلی را حل کند، ادامه داد: این موضوع که نظام پیشنهادها میتواند مشکلی را برطرف کند در اذهان مدیران ارشد ما شکل نگرفته است؛ در حالیکه باید کوشید که طرز فکر مدیران در اینباره تغییر کند و نظام پیشنهادها هم کارآمد شود.
ناترازیها تنها محدود به انرژی نیست
وی با بیان اینکه نباید ناترازی را تنها محدود به انرژی دانست در ادامه خاطرنشان کرد که در ناترازیها تنظیمات بهدرستی انجام نمیشود برای این منظور باید به همه وجوه نگاه جامعی داشت نه آنکه با طرح ناترازی انرژی تنها به فکر افزایش تولید و کاهش مصرف بود.
مدیرکل دفتر مدیریت بهرهوری و نوسازی اداری وزارت نیرو با اعتقاد به اینکه باید به نقش نظام پیشنهادها در ارتقای فعالیتهای حکمرانی بهعنوان ابزاری برای مدیریت مشارکتی توجه کرد، در ادامه افزود: باید چگونگی مشارکت انجمنها و نهادهای غیردولتی در نظام پیشنهادها را بررسی کرد.
بخشایش با انتقاد از اینکه نظام پیشنهادها بهشدت درونسازمانی شده است، گفت: حال آنکه در سازمانهای دولتی و حتی عمومی سازمانها با مردم سروکار دارند و حتی میتوان از پیشنهادهای دیگر سازمانها در ارتقاء بهرهوری استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ناترازی برق تنها ریشه در مسأله تولید ندارد، افزود: ریشههای دیگری مثل منابع انسانی، حکمرانی، سرمایهگذاری و... هم وجود دارد. بهعنوان مثال سالهاست سازمان اداری و استخدامی به بخش برق مجوز استخدامی نداده یعنی این سازمان هم در بروز ناترازیها نقش داشته است.
دکتر سیدسبحان لواسانی، رئیس امور پژوهش منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران هم در این نشست با اشاره به دستورالعمل اصلاح نظام اداری رئیسجمهور گفت: در فصل توسعه منابع انسانی بند ۵ و ۶ بر نظام مشارکت و مدیریت دانش تأکید شده است که امید میرود از این موضوع بهدرستی استفاده شود.
تأکید بر ضرورت آسیبشناسی به محاق رفتن نظام پیشنهادها
وی، با تأکید بر ضرورت آسیبشناسی به محاق رفتن نظام پیشنهادها و نظام مشارکت دستکم در شرکت ملی گاز ایران گفت: متأسفانه رویکرد شرکت ملی گاز ایران در اینباره دوگانه است بدین معنا که مدیران ستادی و عملیاتی این شرکت رویکرد کاملاً متفاوتی دارند در شرکتهای عملیاتی پیشنهادهای کارکنان به اصول نتایج ملموس منتج میشود؛ اما در سطح ستادی نظیر وزارتخانه نتایج و برکات این نظام هنوز برای مدیران ارشد ملموس نیست پس رویکرد حمایتی هم ندارند.
رئیس امور پژوهش منابع انسانی و تحول اداری شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای چندین سال نظام انگیزشی درباره نظام پیشنهادها در شرکت ملی گاز ایران وجود نداشته است، ادامه داد: بدینترتیب مدیران عامل شرکتهای عملیاتی از اختیارات خارج شمول خود استفاده میکند؛ اما در بخش ستادی حمیتی برای احیای آن وجود ندارد.
تأثیر عوامل انگیزشی در تعالی نظام پیشنهادها و ارائه مدلهای بهبود از محورهای پیشنهادی برای همایش
لواسانی محور پیشنهادی برای این همایش را تأثیر عوامل انگیزشی در تعالی نظام پیشنهادها و ارائه مدلهای بهبود برشمرد و افزود: بدینترتیب تا حدودی بهانههای مدیران ستادی ما به نظام پیشنهادها(نظام مدیریت مشارکتی) برطرف میشود و این تفکر که این نظام محلی برای درآمد است از اذهان آنها پاک میشود.
به گفته وی، وجود یک نظام انگیزشی، ضابطهمند و ساختارمند به حل این موضوع کمک خواهد کرد.
در ادامه این نشست حمیدرضا قیصری، مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و بهرهوری توانیر با بیان اینکه در حال جمعآوری پیشنهادهای برتر و حضور فعال در همایش و جشنواره هستیم، گفت: از خواستههای دکتر قاسمی گنجاندن مدیریت مصرف در سرفصلهای این همایش است تا پیشنهادهای خوبی در اینباره دریافت کنیم.
وی با بیان اینکه مدتی است در حوزه نفت گاز و نیرو با ناترازی نیروی انسانی هم مواجه هستیم، در ادامه خاطرنشان کرد که بهعنوان کارکنان دولت با ناترازی پرداخت و تورم هم روبهرویم. هماکنون سیستم اداری ما از نیروی انسانی کارآمد تهی شده است.
قیصری، بحث نظام پیشنهادها را منوط به باور مدیریتی برشمرد و افزود: هماکنون همه توجهات معطوف به چیستی و چگونگی نظام پیشنهادها است شاید هیچ سنجهای برای صلاحیت حرفهای در سیستم مدیریتی وجود ندارد تا در اینباره مدیر پاسخگو باشد. شاید مدیران ارشد ارائه پیشنهاد از سوی کارکنان را دلیلی بر ضعف مدیریتی خود میدانند و دلیل دیگر بیتوجهی مدیران ارشد به نظام پیشنهادها گرفتاری به امور اجرایی و روزمرگی است.
به گفته وی، باید در بخش صلاحیت حرفهای و تغییر نگرش سیستم مدیریتی به نظام پیشنهادها کار کرد.
دکتر مجتبی نوری، مدیر کل دفتر تحقیق، توسعه، فنآوری اطلاعات شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، هم در این نشست با اعتقاد به اینکه برای رسیدن نظام پیشنهادها به بلوغ لازم به مشارکت بخش مدنی جامعه نیازمندیم، گفت: با انجام هر کار مدنی و مردمی میتوان انتظار داشت که به بلوغ لازم نزدیکتر شدهایم.
توجه به موضوع بهرهوری مورد تأکید در برنامه توسعه هفتم از محورهای پیشنهادی هجدهمین همایش
دکتر نوری، با تأکید بر ضرورت همراهی NGO ها و سازمانهای مردم نهاد و اتاق بازرگانی در ادامه تصریح کرد که باید دستکم ۲ انجمن علمی مرتبط با موضوع در جلسه حضور میداشت هر چه به سمت فضاهای حکمرانی مطلوب حرکت بکنیم میتوان انتظار داشت عملکرد هم بهتر شود. من معتقدم بهرهوری باید جزو راهبردهای همایش امسال باشد که مورد تأکید در برنامه توسعه هفتم نیز است.
مدیر کل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران ارتقاء بهرهوری را از راهبردهای حل مسأله ناترازی برشمرد و افزود: موضوع بهرهوری هم بهصورت عام و هم بهصورت خاص شامل همه دستگاهها و بخش خصوصی و غیر دولتی نیز میشود برای ارتقای بهرهوری در هر بخشی باید نظام مدیریت نوآوری داشته باشیم و بخش خصوصی و باید مردم را با خود همراه کنیم
نبود سازوکار و بازخورد مناسب از علل بیتوجهی به نظام پیشنهادها
در ادامه نشست حمید خواجهنژاد، مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت کشور هم در دومین نشست شورای سیاستگذاری «هجدهمین همایش ملی و دوازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با هدف جهش سازمانی با مشارکت کارکنان» با بیان اینکه در حال حاضر سکوت سازمانی و بیتفاوتی برخی کارکنان نسبت به مجموعههای کاریشان مشهود است، گفت: بهعنوان یک فرد رسانهای تصورم این است که بخشی از این اشکال به نوع نگاه مدیریت در سازمان برمیگردد. همچنان معدود مدیرانی بر این باورند که نباید به پرسنل روی خوش نشان دهند تا در قبال سازمان و نحوه مدیریت آن ابراز نظر کنند، بنابراین به نظام پیشنهادها هم اعتقادی ندارند.
وی نبود گوش شنوا یا ضعف در هنر شنیدن موثر در سازمان را علت دیگر این وضعیت برشمرد و افزود: نبود سازوکار مناسب دریافت نظرات و ندادن بازخورد به کارکنان فعال و همچنین فقدان نظام جبران متناسب با هر ایده و پیشنهاد مطلوب، موجب سکوت سازمانی شده است.
خواجهنژاد در ادامه تصریح کرد: برخی پرسنل در سازمانها هم شاید بنا بر تجربههای ناکام گذشته، دیگر تمایلی به مشارکت در تصمیمات سازمان ندارند. گاهی نیز پیشنهاد پرسنل تنها به بهبود شرایط اداری و دریافتی همکاران، محدود مانده است.
وی افزود: در گام نخست برای مشارکتطلبی نیروی انسانی و فعال کردن آنها در تصمیمسازیهای سازمانی ابتدا لازم است که همه کارکنان به چشمانداز، اهداف، اسناد بالادستی و تکالیف قانونی نظیر برنامه هفتم پیشرفت واقف باشند، این در حالی است که شاهدیم گاهی نهتنها چنین نیست بلکه کارکنان حتی از رویکرد مدیران جدید سازمان متبوع خود نیز بیاطلاع یا کماطلاع هستند.
تأکید بر ضرورت وجود نظام جبران متناسب در قبال پیشنهادها
خواجهنژاد با اشاره به ضرورت وجود نظام جبران متناسب در قبال پیشنهادها، گفت: ممکن است پیشنهاد خوبی هم از سوی همکاری ارائه شود که لازم است جبران در خور شأنی برای وی دیده شود.نظام جبران به شکل مستقیم و غیرمستقیم، باید افراد را تشویق کند و صدالبته چه بهتر که به شکل عمومی در بین تمام همکاران انجام پذیرد تا موجب تشویق دیگر همکاران نیز شود.
وی با انتقاد از اینکه چرا پیشنهادها باید ابتدا پشت درهای بسته بررسی و غربال و سپس به دیگر حوزهها ارجاع شود، گفت: کارکنان را باید به این باور برسانیم که پیشنهادهایشان در فضایی شفاف، کارشناسی و به دور از نگاه سلیقهای بررسی و نتیجه آن اعلام میشود و قرار نیست این پیشنهاد را دیگری به نام خود کند.
مشاور وزیر کشور با اشاره به موضوع ناترازی انرژی در کشور گفت: در نظام پیشنهادها میتوان به شکل از بالا به پائین، همکاران را برای دریافت ایدهها و پیشنهادها درگیر کرد و برای این مسأله روز، میتوان با در دستور کار گذاشتن آن، برای صرفهجویی و مدیریت بهینه مصرف پیشنهادهای کاربردی و اثربخش دریافت کرد.
خواجهنژاد افزود: شکلگیری نظام پیشنهادها اتفاق مبارکی است که میتواند به افزایش احساس تعلق به سازمان و اعتبار دستگاه منجر شود، بنابراین همه باید خود را ذینفع ارتقای دستگاه بدانند و همراستا با اهداف سازمان، بیتفاوتی و سکوت سازمانی را شکست.
وی خاطرنشان کرد: تغییر را باید از خودمان آغاز کنیم، پس چه خوب است که دستاندرکاران این رویداد، نحوه برگزاری همایش و جشنواره را نیز براساس پیشنهاد کارکنان خلاق و صاحب ایده دولت، برنامهریزی و مطابق خواسته اکثریت اجرا کنند.
زهره طاهرخانی، معاون پژوهش و فنآوری سازمان جهاد دانشگاهی تهران هم با تأکید بر ضرورت آسیبشناسی نظام پیشنهادها نبود تعهد، مدیریت و حمایت مدیران ارشد از این نظام را از علل اجرای ناموفق این نظام برشمرد و افزود: فعالیت نکردن در خصوص فرهنگسازی در این حوزه و ناتوانی در ایجاد انگیزه لازم در کارکنان بهعلت وجود فرآیندهای پیچیده و زمانبر نبود سیستمهای تشویقی متناسب به پیشنهاددهندگان و بحث ارزیابی و بهبود مستمر پیشنهاد از دیگر علل موفق نبودن نظام پیشنهادها بوده است.
وی با انتقاد از نبود ضمانت اجرایی مناسب و ناکافی بودن انگیزه منابع انسانی گفت: پیشنهاد مشخص من برای این همایش افزودن دو محور حول آسیبشناسی و استقرار نظام پیشنهادها در سازمانهای مختلف است.
انتهای پیام
نظرات