• جمعه / ۲۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402082618964
  • خبرنگار : 50239

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:

گفتمان خواندن را باید در خانواده و اجتماعات محلی و بازاری نهادینه کنیم

گفتمان خواندن را باید در خانواده و اجتماعات محلی و بازاری نهادینه کنیم

ایسنا/همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: گفتمان خواندن را باید در خانواده، محفل‌ها و اجتماعات محلی و بازاری نهادینه کنیم البته باید بتوان با اهمیت دادن به کتاب، تجربه انگاری، اشتراک دانش و اطلاعات مبتنی بر کتاب، رجوع به کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها برای دریافت کتاب و گنجاندن آن در سبد فرهنگی و اقتصادی خانواده، جایی را برای کتاب باز کنیم.

عاطفه زارعی جمعه ۲۶ آبان در سخنان پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهر همدان به مناسبت سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان همدان از ۹ باب در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه بدون تردید اگر امروز در آسایش و امنیت به سر می‌بریم و با آرامش خاطر زندگی می‌کنیم، مدیون شهدایی هستیم که جان دادند تا ناموس آنها امروز در امنیت کامل باشند، مطرح کرد: کمترین کاری که می‌توان در راستای صیانت از خون این ابر مردان و زنان انجام داد،  خدمت به مردم و حرکت در مسیر شهدا و آرمان‌های انقلاب است. 

وی با بیان اینکه وقتی به زندگینامه شهدا می‌نگریم مأنوس بودن آنها با کتاب خدا، قرآن را می‌بینیم، افزود: قرآن کریم به عنوان بزرگترین کتاب بشریت تنها دریچه سخن گفتن خداوند با آدمی است و همین مسأله تبیین‌کننده اهمیت کتاب و فرهنگ مطالعه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی از ۲۳ آبان ماه آغاز شده و تا ۳۰‌ام ادامه دارد، تصریح کرد: شعار امسال هفته کتاب، عنوان "آینده خواندنی است" در نظر گرفته شده که بیانگر میراث فرهنگی به یادگار مانده از گذشتگان و سرمایه‌ای برای آیندگان است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های ارزیابی هر کشوری، توسعه و پیشرفت فرهنگی آن در میزان مطالعه و کتابخوانی است که البته از یک مکان مورد اطمینان و موثق چون کتابخانه‌ها نشأت بگیرد که مراکز اجتماع محور در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: تمدن فرهنگی ایران به ویژه همدان، یک تمدن چند هزار ساله است که به خاطر شخصیت‌ها و آثار به جا مانده از آنها در قالب کتاب، شهرت بین المللی دارد، بزرگانی که چون ستاره در آسمان جهان و بر بام الوند می‌درخشند.

وی با بیان اینکه از قرن‌ها پیش کتابخانه‌های غنی در همدان وجود داشته که بزرگان را به سمت و سوی خود جذب می‌کرده است، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است به گونه‌ای که تعداد کتابخانه‌های عمومی استان همدان از ۹ باب در سال ۱۳۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال‌جاری رسیده و در واقع نظام مقدس جمهوری اسلامی با توسعه کتابخانه‌های عمومی، بستری را فراهم کرده که همه مردم بتوانند به کتاب دسترسی در همه سطوح شهر، روستا و حتی عشایر داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: ۷۰ کتابخانه عمومی شهری، ۴۶ باب کتابخانه عمومی روستایی و یک باب سیار شهری در حال خدمات رسانی به مردم هستند و بیش از ۸۰ هزار نفر در گروه‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان همدان عضو هستند و بیش از ۵۰ هزار کتاب نیز از ابتدای سال تا پایان مهر ماه به امانت رفته است.

وی تأکید کرد: ما شاهد این هستیم که مردم خواستار کتاب‌های جدید و به روز هستند که اتفاقی امیدآفرین است و ایمان داریم که با اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر کتاب و ترویج آن، آینده کتابخوان و اندیشمند خواهیم داشت.

زارعی با اشاره به اینکه در هفته کتاب بیش از ۱۳۰۰ برنامه فرهنگی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد رفتار صحیح و تغییر عادت‌های اشتباه و تبدیل آن به رفتار فرهنگی به ویژه رفتار کتابخوانی که به آرامش روحی و روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر خواهد شد، نیازمند یاری مردم و شهروندان هستیم تا خواندن را اجتماعی کنیم. 

وی با بیان اینکه خواندن اجتماعی یعنی همه با هم بخوانیم و بدانیم که خواندن به گروه و طبقه خاص جامعه تعلق ندارد، گفت: گفتمان خواندن در خانواده، محفل‌ها و اجتماعات محلی و بازاری را باید نهادینه کنیم البته باید بتوان با اهمیت دادن به کتاب، تجربه انگاری، اشتراک دانش و اطلاعات مبتنی بر کتاب، رجوع به کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌ها برای دریافت کتاب و گنجاندن آن در سبد فرهنگی و اقتصادی خانواده، جایی را برای کتاب باز کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی متعلق به همه افراد جامعه با هر سطحی از سواد و فرهنگ است، اظهار کرد: پس از مدارس کتابخانه‌های عمومی بزرگترین شبکه فرهنگی کتاب و کتابخوانی است که به یادگیری مادام العمر کمک می‌کنند.

وی از همه مردم خواست تا با وقف‌های فرهنگی یاریگر توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه باشند، یادآور شد: در این هفته در منزل برخی از نویسندگان بومی استان همدان حاضر شده و به سهم خود از خدمات فرهنگی آنها قدردانی کردیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha