• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403041208086
  • خبرنگار : 50037

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبرداد

اجرای کشت الگویی یکپارچه ۳۰ هکتار زعفران در فامنین

اجرای کشت الگویی یکپارچه ۳۰ هکتار زعفران در فامنین

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از اجرای برنامه کشت الگویی یکپارچه ۳۰ هکتار زعفران در این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به منظور اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت های کم آب بر و گیاهان دارویی، کشت زعفران در اراضی روستای سراوک به مساحت ۳۰ هکتار و در دو فاز ۱۵ هکتاری به صورت یکپارچه آغاز شد.

وی گفت: جایگزین کردن کشت‌های کم آب‌بر که می‌تواند با ایجاد اشتغال و درآمدزایی مناسب جایگزین کشت‌های پرآب‌بر مرسوم شود از مهمترین برنامه‌های اصلاح الگوی کشت در شهرستان بوده که کشت زعفران در این برنامه از جایگاه مهمی برخوردار است.

خزایی ادامه داد: طی سال‌های گذشته در حدود ۱۵.۵ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زعفران بوده که از این میزان سطح زیر کشت حدود ۶۰ کیلو گرم زعفران تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده کشت زعفران این شهرستان در سطوح اندک و بصورت فعالیت جانبی صورت گرفته و بخشی از کشت زعفران شهرستان نیز متعلق به زنان روستایی است، افزود: در سال‌جاری برنامه کشت زعفران بصورت یکپارچه و بصورت تک محصولی در سطح ۳۰ هکتار از اراضی روستای سراوک و در دو فاز آغاز شده که فاز اول در سطح ۱۵ هکتار در حال اجراست و در فاز دوم طرح نیز در مساحت ۱۵ هکتار در گام بعدی در دست اقدام قرار خواهد گرفت .

خزایی بیان کرد: زعفران گیاهی با نیاز آبی اندک در حدود ۳۰۰۰ متر مکعب در هکتار است که در طول فصل زمستان بخش اعظم رطوبت مورد نیاز خود را در این فصل از بارش‌های سالانه تأمین می‌کند و در زمان گرم سال و توقف بارش‌ها در خواب به‌سر می‌برد بنابراین با توجه به مناسب بودن آب و هوای شهرستان و نیز محدودیت منابع آب شهرستان، این محصول جایگزین مناسب برای کشت به نسبت سایر محصولات است.

وی با بیان اینکه استفاده از پیاز مرغوب زعفران، عمق کاشت مناسب، کود دهی به موقع و مبارزه با علف‌های هرز و رعایت سایر مسائل فنی در عملکرد مطلوب و افزایش در آمد بسیار موثر است، اضافه کرد: خوشبختانه کشاورز خبره زعفران کار فامنینی برای کشت یکپارچه ۳۰ هکتاری زعفران از اطلاعات کافی در این رابطه برخوردار بوده که این امر از نقش موثری در تولید این محصول خواهد داشت.

وی ابراز  امیدواری کرد که با احداث این مزرعه الگویی کشاورزان به کشت این محصول در سطح گسترده و به عنوان یکی از کشت‌های اصلی در اراضی خود اقدام کنند و این امر موجب شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشاورزی شهرستان شود.

خزایی افزود: با توجه به اینکه برداشت گل زعفران و جدا کردن کلاله گل توسط دست انجام می‌گیرد این امر می‌تواند در اشتغالزایی شهرستان بویژه برای زنان روستایی نقش بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha