به گزارش ایسنا، دکتر زهرا سلیمانی، دبیر علمی اولین همایش اختلال خواندن و نوشتن در دوران رشد با بیان اینکه این همایش طی امروز و فردا در سالن آمفی تئاتر دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار میشود، گفت: گروهی از کودکان در هنگام یادگیری خواندن، مشکلاتی در شناسایی کلمات نوشته شده و خواندن روان دارند. یکی از علل اصلی این مشکلات، وجود اشکال در شناسایی صداها و بخشهای مختلف کلمه و تطبیق صداها با حروف متناظر آنها است. این کودکان دچار اختلال خواندن یا نارساخوانی هستند، اختلال در خواندن موجب مشکلاتی در نوشتن هم میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اختلال خواندن در کودکان شیوع بالایی دارد و منابع مختلف شیوع آن را بین ۵ تا ۱۵ درصد گزارش کردهاند. در تشخیص و ارائه اقدامات بالینی به این کودکان تخصصهای مختلف از جمله گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنواییشناسی، بیناییسنجی، روانشناسی، مشاوره، متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکی نقش دارند.
دبیر علمی این همایش تصریح کرد: هدف اصلی این همایش آگاهی بیشتر جامعه علمی از این اختلال و معرفی کارتیمی در ارزیابی و درمان اختلالات خواندن و نوشتن در کودکان است.
دکتر سلیمانی افزود: از جمله اهداف دیگر این همایش، فراهم آوردن بستری برای ارائه نتایج تحقیقات انجام شده در زبان فارسی از طریق ارائه مقالات و پوستر، معرفی روشهای بالینی مؤثر، یافتن ایده برای انجام پروژههای پژوهشی بین رشتهای و ایجاد تعامل بین متخصصان برای ارائه خدمات بهتر به کودکان دارای این اختلال است.
دبیر علمی این همایش گفت: بخشهای مختلف همایش شامل سخنرانی کلیدی، برگزاری پنل و ارائه نتایج تحقیقات در قالب مقاله و پوستر است. در سخنرانی کلیدی اساتید بنام حوزه اختلال خواندن و نوشتن در تخصصهای گفتاردرمانی، کاردرمانی، شنواییشناسی، روانپزشک کودک و نوجوان، علوم اعصاب و روانشناسی اقدامات حوزه تخصصی خود را در تشخیص و درمان اختلال خواندن معرفی میکنند.
وی ادامه داد: در پنلها نیز، متخصصان نقاط قوت و چالشهای موجود در ارائه خدمت به این کودکان را بررسی میکنند و راهکارهایی برای حل مشکلات موجود پیشنهاد میشود.
انتهای پیام
نظرات