به گزارش ایسنا، امروز شنبه ۸ مهرماه کشورمان یکی دیگر از عقابان پیشکسوت آسمان را از دست داد. امروز امیر جانباز خلبان محمود ضرابی بر اثر بیماری سرطان به همرزمان شهید خود پیوست.
اینخلبان هواپیمای شکاری فانتوم F۴ در مقطع شروع جنگ بهعنوان فرمانده گردان و معاون عملیات در پایگاه ششم شکاری بوشهر خدمت میکرد و روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ یکی از خلبانانی بود که در قالب عملیات چهارفروندی انتقام از اینپایگاه برخاسته و پایگاه شعیبیه را در عراق بمباران کردند. ضرابی در عملیات «کمان ۹۹» که روز اول مهر ۵۹ انجام شد حضور داشت.
سالها(۱۳۸۹) پیش مرحوم محمود ضرابی خلبان پیشکسوت گفتوگویی با سرویس فرهنگ حماسه داشته است که به مناسبت این رویداد ناگوار به مرور آن میپردازیم.
هیچ افتخاری در تاریخ مکتوب جنگ وجود ندارد که اسم ارتش در آن نباشد.
«امیر خلبان سرتیپ محمود ضرابی با بیان اینکه «نباید برای جوانان امروز ما، افرادی مثل تامکروز قهرمان باشند»، به ذکر خاطرات دوران دفاع مقدس و نقش ارتش در این حماسهی تاریخی پرداخت. امیر خلبان سرتیپ محمود ضرابی در این نشست با بیان اینکه هیچ کس نمیتواند جنگ را به نفع خود مصادره کند، گفت: «در دوران دفاع مقدس، سربازان این مملکت برای بقای مملکت و دستاوردهای آن انقلاب شکوهمند اسلامی وارد یک نبرد ناخواسته و دفاع ۸ سالهای شدند و همه مردم ایران به خاطر همین موضوع امروز سرافرازند.
وی ادامه داد: امروز اگر کسانی در بالا نشستهاند و به هر نوعی میخواهند تقسیم غنائم کنند، ما نمیگوییم سهم ما چقدر میشود، بلکه خواهان این هستیم تا پیروزیها و رشادتها به نسل جدید و آینده منتقل شود.
وی با بیان اینکه نباید برای جوانان امروز ما، افرادی مثل «تامکروز» قهرمان باشند، افزود: قهرمان ما کسانی چون حسن کدخدایی و علی بشیری است که شاید تا به حال کسی اسم آنان را نشنیده باشد. اگر امروز به خیابان مولوی بروید خیابان کوچکی به نام خیابان شهید علیاکبر بشیری در آن جا وجود دارد. همین! مادرش وقتی در مراسمی شرکت میکند، فقط میگوید افتخارم این است که این بچه بزرگ شد و او را تقدیم کردم، توقع دیگری هم ندارد. ما هم نمیخواهیم بگوییم باید کاری کارستان انجام شود، ولی لااقل میتوانیم نسل آینده را آماده کنیم؛ فقط تعریف نکنیم، جنگ آنقدر عظمت و بزرگی دارد که نیازی نیست کسی آن را بزرگ کند.
این خلبان دوران دفاع مقدس با اشاره به انتشار کتابی در آمریکا که در آن از عملیات الولید به عنوان بزرگترین جنگ هوایی جهان نام برده است، گفت: یک ایرانی و دو آمریکایی دو کتاب با عنوانهای «فانتوم در جنگ و هواپیمایی f۴ در جنگ» منتشر کردهاند که تنها حاوی پنج درصد از اطلاعاتی است که همه آنها را میدانند، اما همین کتاب با قیمت ۲۰ دلار در آمریکا نایاب شده است که در مقابل آن چه که ما در جنگ تحمیلی انجام دادهایم یک قطره است، ولی آنها آن را آب و لعاب دادهاند، در حالی که ما همینها را داشتهایم که باید به نسل بعدی منتقل شوند.
در کرمان میخواستند به نام من هم خیابان نامگذاری کنند، ولی من قبول نکردم و گفتم من فقط یک سربازم و اگر میخواهید نامگذاری کنید فقط بنویسید سرباز آنها هم قبول کردند.
او با بیان اینکه در جنگ تحمیلی ما تراژدیهای بزرگی همچون یدالله شریفیها داشتهایم، ادامه داد: اگر بخواهیم برای آیندگان کارهای قوی انجام بگیرد، باید برای آن تیم درست شود. ضمن اینکه نباید اسم هیچ کس هم مصادره شود، بلکه باید بگوییم ایرانی؛ حالا هرکس ممکن است بیاید و بگوید من اصولگرا هستم راست، چپ، و یا حزباللهی هستیم، اینها همه قبول اما ما ایرانی مسلمان هستیم.
وی با اشاره به شعار «ارتش فدای ملت، ارتش برادر ما است»، اظهار کرد: هیچ افتخاری در تاریخ مکتوب جنگ وجود ندارد که اسم ارتش در آن نباشد.
این خلبان دوران دفاع مقدس ادامه داد: در آذرماه سال ۱۳۵۹ به دستور معمار بزرگ انقلاب، رییسجمهور وقت و وزیر کشور دستور رسید تا قهرمانان جنگ معرفی شوند که در آن زمان در نیروی هوایی پنج نفر معرفی شدند و قرار شد در زادگاه این پنج نفر خیابانهایی به اسم آنها نامگذاری شود که عبارت بودند از منوچهر محققی در تبریز، عباس دوران در شیراز، علی بختیاری در نارمک تهران، رضا سعیدی در چیزر تهران که متاسفانه شهرداری بر روی تابلوی آن نوشته است (شهید علی بختیاری) همچنین در کرمان میخواستند به نام من هم خیابان نامگذاری کنند، ولی من قبول نکردم و گفتم من فقط یک سربازم و اگر میخواهید نامگذاری کنید فقط بنویسید سرباز آنها هم قبول کردند.
وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب و آغاز جنگ نیز همه مسوولان متوجه بودند که هرجا که میروند در آن جا ارتش به صورت شبانهروزی در حال خدمت است، گفت: در آغاز جنگ تحمیلی اگر تانکهای مهاجم عراقی با سرعتی که با آن در حال پیشروی بودند جلو میآمدند، در طول یک هفته به تهران میرسیدند، ولی در همان ۶۰ کیلومتر ورودی توسط رزمندگان لجنمال شدند و همه به اسارت در آمدند که نتیجه ایمان رزمندگان و عشق به وطن بود.
امیر سرتیپ دوم خلبان ضرابی در سال ۱۳۶۰ نخستین مرکز آموزش جنگنده اف۴ را در ایران راه اندازی کرد.
امیر ضرابی در پایان گفت: جنگ با همه بدیهایی که دارد و اصولا خانمان برانداز است، در همان جنگ نیز یک قاعده و فرهنگ وجود دارد که دوطرف آن را رعایت میکنند، ولی درجنگ تحمیلی نیروهای عراقی این قاعده را رعایت نمیکردند و بیشتر اوقات با قصاوت قلب با اسرا و رزمندگان ما رفتار میکردند.»
مرحوم امیرسرتیپ دوم محمود ضرابی در ۲۳ اسفند سال ۱۳۲۵ در کرمان متولد شد و در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و پس از طی دوره خلبانی اف ۴ در آمریکا، سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت. وی که همزمان با آغاز دفاع مقدس، جانشین معاونت عملیات پایگاه ششم شکاری بوشهر را عهدهدار بود، در چندین عملیات مهم برونمرزی همچون کمان۹۹، مروارید و نیز عملیات های فتح المبین، بیت المقدس، طریق القدس و ... حضور داشت.
امیر سرتیپ دوم خلبان ضرابی در سال ۱۳۶۰ نخستین مرکز آموزش جنگنده اف۴ را در ایران راه اندازی کرد. وی مسئولیتهای مهمی همچون معاونت عملیات پایگاه بوشهر، فرماندهی گردان آموزشی ۶۱ پایگاه شکاری بوشهر و ۱۱ شکاری پایگاه مهرآباد را در کارنامه خود دارد و به مدت سه سال نیز به عنوان وابسته نظامی ایران در چین مشغول بوده است.
مرحوم ضرابی در سال های اخیر با راه اندازی کانون خلبانان ایران، به عنوان دبیر این کانون، تلاشهای بسیاری در ثبت خاطرات خلبانان جنگ و انتقال تجربیات آنان به نسل جدید انجام داد.
مراسم تشییع آن مرحوم فردا یکشنبه ساعت ۷:۳۰ با حضور فرماندهان، مسئولان، همرزمان، خانواده معظم شهدا و ... در ستاد نیروی هوایی ارتش برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات